Menu

Ordna personalfesten som ett team

Hur gör man - fixar själv eller tar hjälp?

Att göra något festligt tillsammans i arbetsgruppen, på avdelningen eller på hela företaget är alltid uppskattat. Men om idéerna till nästa företagsparty är skrala och man har redan åkt segway och fiskat kräftor eller varit på björnskådning, vad gör man då? Här är några tips.


Idag finns en hel radda med företag som erbjuder allt från underhållning till festliga aktiviteter till firmafesten. Ett axplock av vad som erbjuds:

Gör korv

Efter surdegsbakstrenden vill alla göra korv. Gör verklighet av drömmarna. I Stockholm finns Taylor & Jones som erbjuder korvkurser.

Laga mat

Att laga mat tillsammans är teambuildande till tusen. Flera företag erbjuder matlagningsaktiviteter som avslutas med att man äter upp det som lagats.

En enklare variant är att göra samma sak, fast hemma hos någon i teamet. Dela upp teamet  i mindre grupper som ansvarar för olika delar av middagslagningen, samlas i köket och sätt igång. Resultatet blir garanterat trevliga samtal och  många tillfällen att jobba ihop. En grupp som åstadkommit en bra bearnaisesås kommer sent att glömma det...

Gå på svartklubb

Äta på restaurang i totalt mörker? Prova hur det känns att inte se? På Svartklubben får du och kollegorna en annorlunda upplevelse.

Sjung högt

Hyr in en körledare och sjung tillsammans under några timmar.  Gabriel Forss får stora och små grupper att sjunga gospel bättre än någon anat.

Dansa

Bollywood-dans? Eller lite linedancing till countrymusik? Tango eller varför inte hip hop? Det kryllar av dansskolor som erbjuder allt från salsa till afrikansk dans.

Yoga

Kanske behövs något avslappnande efter en lång och hård konferensdag? Eller starta dagen med ett stretchigt yogapass?  Hyr in en yogalärare.

Fixa festen på egen hand

Har man inte budget för eventfirmornas aktiviteter får man göra som man gjorde förr, sätta ihop en liten festkommitté och se vad ni kan få ihop på egen hand.

Pernilla Thunblad, på SBAB, har varit en festfixare på de flesta arbetsplatser hon jobbat på.

- Ett knep inför konferensen eller kick-offen är att delegera ut festfixaruppgifterna. Dela in de anställda i grupper och låt någon grupp ansvara för underhållningen på kvällen och någon för frågesporten i bussen hem eller vad det nu kan vara. Det skapar engagemang och det brukar bli hur kul som helst.

Glöm inte bort att det enkla kan vara det roliga i många fall. I grupper som redan känner varandra och trivs ihop behöver man inte göra så märkvärdiga saker, men om syftet är att lära känna varandra kan aktiviteter där man löser olika uppgifter tillsammans vara bra. Att åka iväg och övernatta är också en fördel, då behöver ingen stressa iväg hem för att utföra vardagssysslor.

Inspirationstips till festkommittén

Lek något teveprogram:
Så ska det låta? Let´s dance? På spåret? Mästerkocken? Gäster med gester? Melodifestival? Rederiet?

Spela spel:
Alfapetsturnering någon? Eller Monopol-marathon? Tevespelsturnering? Eller kanske bara poker? Den som vinner får löneförhöjning? Eller slipper diska sin kaffemugg?

Temafester:
Charterresa? Bondfilmer? Olika länder? Medeltid? Vikingar? Vasaloppet?
Surpriseparty?

Lura alla att det är obligatoriskt informationsmöte om säkerhetsrutiner och sen…SURPRISE!

Utomhusaktiviteter:
Lek, promenera, bada isvak, klättra, fackeltåg i skogen, grilla korv, skridskotur? Eller en stadspromenad?

Och glöm inte att festen är sina deltagare. Bara att spendera tid tillsammans gör att man kommer långt...
 


Du kanske även gillar

Bli mätt på mat och upplevelser. Paris behöver ju inte någon närmare presentation. Alla har nog...

Anna Hermes: "Delaktighet och engagemang kommer genom möten och events" Många företag brister i att involvera sina anställda i fö...

UD:s nye chefsbemannare Lennart Linnér: "Som ambassadör är du alltid i tjänst och du är alltid under ett visst tryck". (Del 2 av 2) Ambassadör Lennart Linnér har kommit hem efter åtta år...

SAJ Förmedlingsbyrå ny partner. ”Vi plockar fram föreläsare som har rätt erfarenhet, kompetens och bakgrund för rätt tillfälle”. Med namn som Tomas Enhager, Magdalena Forsberg, Olof Röhlander och...

Inspirerande storstad inom räckhåll. Det finns de som säger att Berlin är Europas New York. Och oavsett om...

Utställningar för alla smaker. Att Sverige är vackert och fantastiskt på många sätt och...

Fem frågor till trendspanaren Göran Adlén – vår nästa Lunch & Learn-föreläsare. ”Glöm bort allt du lärt dig” är trendspanaren G...

Den evigt turistfyllda staden. Vad vill du göra i Rom? Se alla sevärdheter? Äta gott? Mysa med...

Mässor en utmärkt plats att knyta nya kontakter. Snart är det semestertider och inte många av oss tänker p...

Jobba med teambuilding i historisk miljö. Behovet av att utveckla samarbetet i ett team är konstant. Förä...

  • HR

För att uppnå ett mål i livet måste du visualisera framgången; om du kan se dig själv lyckas så kommer du också att göra det. Åtminstone är det vad vi ofta får lära oss i självhjälpsböcker. Men vad säger egentligen forskningen? Sanningen är att visualisering kan leda till antingen framgång eller totalt misslyckande - beroende på vad du visualiserar.

  • Motivera

Att vara människa på denna jord innebär att leva med naturens olika element. Både bildligt och bokstavligt. Jord, luft, vind och vatten. Alla naturfolk vet det och har relationerna till elementen inbäddade i sina livsfilosofier. Naturfolken vet att elementen orkestrerar jordelivets mest grundläggande lagar. Därför har de lärt sig att leva med elementen istället för att kämpa emot dem.

  • Motivera

Graden av extraversion-introversion har en grundläggande inverkan på vår personlighet. Extroverta människor är lyckligare än introverta, menar forskarna. Men vad är egentligen lycka, och vem bestämmer om och i så fall när du är lycklig? Och hur kan introverta ta sig fram i en värld dominerad av extroverta - utan att svika sin sanna natur?

  • Sälja

För att lyckas med det mesta vi gör här i livet är det en bra förutsättning att vara förberedd. Att ha en tydlig plan för vart vi vill ta oss, varför vi vill ta oss just dit och även hur, brukar vara en bra start. I vår marknadsföring idag jobbar de flesta av oss i flera olika kanaler, både analogt och digitalt. Vi kommunicerar på olika sätt med olika mottagare och använder olika typer av content (läs innehåll) för att nå våra mål med kommunikationen. För du har väl en målsättning med allt du kommunicerar? När det gäller content så är det kanske viktigare än någonsin att ha en plan för hur vi bör kommunicera, gärna för ett helt år framöver.

  • Ledarskap

Kan konflikter vara trevliga? Förmodligen svarar du nej. Däremot kan vi öka kompetensen kring hur vi hanterar dem – och därmed ta kommando över situationen och de beteenden den väcker i oss. Vi kan öka vår ”Relationsship Awareness”. Thomas Erdös och Catarina Dehlin på Personal Strengths arbetar dagligen med att öka människors konfliktkompetens. ”Det är som vilken annan skill som helst – och går givetvis att träna upp”, säger Thomas. Have a Nice Conflict är möjligt – och det angår oss alla.

  • Hälsa

Du deltar i ett möte som handlar om viktiga kundstrategier, svarar på ett ”bråttommejl” från en kund, kan inte låta bli att kolla en statusuppdatering på Facebook och måste absolut kolla sms:et som dimper ner - det kan ju komma från dagis. Du tänker att du har koll på allt det här samtidigt. Du har hört talas om att hjärnan är neuroplastisk och att vi bygger nya hjärnvägar när vi tränar intensivt på något. Du anser att du blir bättre och bättre på att göra flera saker samtidigt, du övar mycket på det. Tyvärr. Du har fel...

  • Motivera

Av Big Five-teorins fem personlighetsfaktorer är samvetsgrannhet den som är tydligast förknippad med framgång i karriären och i livet. Samvetsgranna människor är pålitliga, välorganiserade och duktiga på att planera. Visst kan deras brist på spontanitet få dem att framstå som lite tråkiga - men deras självdisciplin är ändå både imponerande och väl värd att försöka efterlikna.

  • Kommunicera

Det sägs att de flesta människor hellre skulle dö än att tala inför en grupp. Påståendet är taget från en undersökning som gjordes i USA 1977. Men jag tror inte att den stämmer. Inte då. Inte nu. För om man konkret skulle sätta en revolver mot tinningen i utbyte mot en mikrofon på en scen, borde valet vara givet. Men det jag vet stämmer, är att väldigt många känner sig oerhört nervösa när de ska göra ett framträdande inför andra. Något som kan vara enormt begränsande och förlamande. Men det finns sätt att hantera sin nervositet.

  • Motivera

Är intelligens och talang medfödda och helt statiska förmågor, eller är det egenskaper som går att utveckla? Ditt svar på den frågan kan vara avgörande för hur väl du lyckas i livet. Forskning visar att människor med ett dynamiskt tänkesätt (Growth Mindset) är bättre på att kämpa sig igenom utmaningar, medan personer med ett statiskt tänkesätt (Fixed Mindset) stannar i komfortzonen och skyller på bristande talang. Men det är aldrig försent att anamma ett tänkesätt som tillåter dig att växa som människa.  

  • Ledarskap

Om vi tror på idén om att vi lär oss mest av det vi gör bäst och att det är mer konstruktivt att utforska goda erfarenheter och framgångar, snarare än att grotta i problemen, hur ska vi då gå tillväga för att starta upp och genomföra en kreativ och utvecklande förändringsprocess i organisationen? Med inspiration från den chilenske neurobiologen Humberto Maturana finns det några centrala ingredienser i all förändring som förtjänar uppmärksamhet och en påminnelse.

  • Motivera

Öppenhet för nya erfarenheter är ett av de fem personlighetsdragen i den så kallade Femfaktorteorin. Personer med en hög grad av öppenhet är fantasirika och intellektuellt nyfikna - vilket gör att de har mycket goda möjligheter att lyckas inom kreativt arbete. Men hur vet man att man är en öppen människa?

  • Projektleda

Det finns två grupper av människor: de som förstår hur en Rubiks kub fungerar, och de som frustrerat kliar sig i huvudet. I somras tog jag beslutet: jag skulle byta grupp – något jag velat göra sen jag var barn. Det gick sådär. Men det förde tankarna till varför det är bättre att jobba agilt än att jobba enligt de så kallade vattenfallsmetoderna. Och till hur hjärnan lär sig. Att jobba agilt är att acceptera att sann insikt kommer inifrån.

  • HR

Att avsluta dagen på rätt sätt är viktigt av flera orsaker. Det påverkar både din upplevelse av dagens arbete och dina förutsättningar att få en bra start på morgondagen. Dessutom minskar risken för arbetsrelaterad stress om du lär dig att avsluta din arbetsdag ordentligt. Här kommer några tips på vägen.

  • Motivera

Har du några förebilder? Det borde du ha. Inte bara för att det är bra att lära sig av de bästa, utan också för att andra människors exempel kan hjälpa dig att förstå vilka möjligheter som verkligen finns i livet. Förebilder är en viktig källa till motivation och självförtroende - när människor som liknar oss själva gör någonting bra så inser vi att vi kan göra samma sak.

  • Ledarskap

Jennie Jerome, Winston Churchills mor, var högaktad och beundrad och gled genom de mest upphöjda sociala kretsarna i Storbritannien. Vid ett par tillfällen åt hon middag med två av Englands främsta politiker: premiärminister Benjamin Disraeli och hans störste konkurrent, William Gladstone. När frågan ställdes om hennes intryck av de två männen gjorde hon följande iakttagelse…

  • Ledarskap

1492 seglade Columbus ut från Spanien för att hitta en ny sjöväg till Indien. Han kom aldrig dit, men upptäckte istället Amerika. Att vara trendanalytiker är ibland som att vara upptäcktsresande. Man ger sig ut för att utforska en sak, men finner något helt annat. Jag håller just nu på att kartlägga den nästan explosionsartade ökningen av produktion av robotar. Men i min studie av robotarnas intåg på arbetsplatser och i hemmet, så finner jag tecken på att vi är på väg att anamma ett nytt ekonomiskt system. Marknadsekonomi håller på att spela ut sin roll och ersättas av någonting annat. Låt mig ta er med på min upptäcktsresa…