Menu

Ordna personalfesten som ett team

Hur gör man - fixar själv eller tar hjälp?

Att göra något festligt tillsammans i arbetsgruppen, på avdelningen eller på hela företaget är alltid uppskattat. Men om idéerna till nästa företagsparty är skrala och man har redan åkt segway och fiskat kräftor eller varit på björnskådning, vad gör man då? Här är några tips.


Idag finns en hel radda med företag som erbjuder allt från underhållning till festliga aktiviteter till firmafesten. Ett axplock av vad som erbjuds:

Gör korv

Efter surdegsbakstrenden vill alla göra korv. Gör verklighet av drömmarna. I Stockholm finns Taylor & Jones som erbjuder korvkurser.

Laga mat

Att laga mat tillsammans är teambuildande till tusen. Flera företag erbjuder matlagningsaktiviteter som avslutas med att man äter upp det som lagats.

En enklare variant är att göra samma sak, fast hemma hos någon i teamet. Dela upp teamet  i mindre grupper som ansvarar för olika delar av middagslagningen, samlas i köket och sätt igång. Resultatet blir garanterat trevliga samtal och  många tillfällen att jobba ihop. En grupp som åstadkommit en bra bearnaisesås kommer sent att glömma det...

Gå på svartklubb

Äta på restaurang i totalt mörker? Prova hur det känns att inte se? På Svartklubben får du och kollegorna en annorlunda upplevelse.

Sjung högt

Hyr in en körledare och sjung tillsammans under några timmar.  Gabriel Forss får stora och små grupper att sjunga gospel bättre än någon anat.

Dansa

Bollywood-dans? Eller lite linedancing till countrymusik? Tango eller varför inte hip hop? Det kryllar av dansskolor som erbjuder allt från salsa till afrikansk dans.

Yoga

Kanske behövs något avslappnande efter en lång och hård konferensdag? Eller starta dagen med ett stretchigt yogapass?  Hyr in en yogalärare.

Fixa festen på egen hand

Har man inte budget för eventfirmornas aktiviteter får man göra som man gjorde förr, sätta ihop en liten festkommitté och se vad ni kan få ihop på egen hand.

Pernilla Thunblad, på SBAB, har varit en festfixare på de flesta arbetsplatser hon jobbat på.

- Ett knep inför konferensen eller kick-offen är att delegera ut festfixaruppgifterna. Dela in de anställda i grupper och låt någon grupp ansvara för underhållningen på kvällen och någon för frågesporten i bussen hem eller vad det nu kan vara. Det skapar engagemang och det brukar bli hur kul som helst.

Glöm inte bort att det enkla kan vara det roliga i många fall. I grupper som redan känner varandra och trivs ihop behöver man inte göra så märkvärdiga saker, men om syftet är att lära känna varandra kan aktiviteter där man löser olika uppgifter tillsammans vara bra. Att åka iväg och övernatta är också en fördel, då behöver ingen stressa iväg hem för att utföra vardagssysslor.

Inspirationstips till festkommittén

Lek något teveprogram:
Så ska det låta? Let´s dance? På spåret? Mästerkocken? Gäster med gester? Melodifestival? Rederiet?

Spela spel:
Alfapetsturnering någon? Eller Monopol-marathon? Tevespelsturnering? Eller kanske bara poker? Den som vinner får löneförhöjning? Eller slipper diska sin kaffemugg?

Temafester:
Charterresa? Bondfilmer? Olika länder? Medeltid? Vikingar? Vasaloppet?
Surpriseparty?

Lura alla att det är obligatoriskt informationsmöte om säkerhetsrutiner och sen…SURPRISE!

Utomhusaktiviteter:
Lek, promenera, bada isvak, klättra, fackeltåg i skogen, grilla korv, skridskotur? Eller en stadspromenad?

Och glöm inte att festen är sina deltagare. Bara att spendera tid tillsammans gör att man kommer långt...
 


Du kanske även gillar

Spelar könsmixen någon roll? Könsfördelningen i teamet kan vara viktigare än man tror. Jämställdhet är en fråga som ständigt är p...

Jobba med teambuilding i historisk miljö. Behovet av att utveckla samarbetet i ett team är konstant. Förä...

Den evigt turistfyllda staden. Vad vill du göra i Rom? Se alla sevärdheter? Äta gott? Mysa med...

Skön stad som ger mersmak. Kanske är chokladen, ölen, musslorna och serierna de främsta...

Ett nytt och annorlunda sätt att ta sig till skärgården – båtpool. ”Ett nytt enkelt och modernt båtliv” – så...

Fotbollsspelaren Jesper Blomqvist berättar om sin väg från Tavelsjö till storklubbarna Milan och Manchester United. Är det någon som förstår vikten av att sätta upp...

Eventbarometern spår att företagskonferenser och event ökar i år. Över tvåhundra vd:ar, marknadschefer samt event- och...

Anna Hermes: "Delaktighet och engagemang kommer genom möten och events" Många företag brister i att involvera sina anställda i fö...

Idrottspsykologen Fredrik Sandin om prestation, drivkraft och teambuilding. En elitidrottare måste alltid vara bäst när det verkligen g...

Maxwell om Konceptuellt Ledarskap – lagarbete som stärker organisationen. Den första dagen på jobbet kan vara lätt svindlande för en...

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.

  • HR

Påfrestande och ”förgiftade” relationer på jobbet har en stor negativ inverkan på människors produktivitet. Nästan alla har någon gång upplevt den typen av problem på sin arbetsplats. Forskning har visat att 80 procent har förlorat värdefull arbetstid på att oroa sig över incidenter kopplade till dåliga jobbrelationer. Men hur hanterar man relationen till kollegor vars beteende får en att tappa lusten och motivationen?

  • Ledarskap

Att anta rollen som extern vd i ett ägarlett företag där en av huvudägarna har suttit som vd och är kvar operativt i företaget är en utmanade uppgift för vilken rutinerad ledare som helst. Ett lyckat vd-byte med rätt person och en väl förberedd ägare är en positiv och värdeskapande förändring i bolaget. Ett misslyckat vd-byte kan å andra sidan få en stor negativ effekt på tillväxten och värdeutvecklingen i bolaget.
En viktig framgångsfaktor för att lyckas med tillsättandet av en extern vd är att det finns ett aktivt och professionellt styrelsearbete på plats.

  • Kommunicera

Som chefer och ledare ska vi hela tiden försöka ta fram det bästa i andra. Viktigt att komma ihåg är att ledarskapet normalt sett inte är en funktion av vad du säger utan hur och när du säger det. Bra ledare slutar aldrig att utvecklas och lära sig.

De flesta av oss har träffat på eller mött individer som oavsett situation eller miljö alltid tycks veta vad de ska säga och hur de ska säga det. Dessa individer behärskar konsten att kommunicera diplomatiskt, självsäkert och med taktkänsla. De säger rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Detta är kanske den enskilt viktigaste färdigheten vi behöver för att kunna påverka människor och driva resultat.

  • HR

Kontakthinder riskerar att skapa stora besvär för både chefen själv och för medarbetare och kunder. I den här artikeln ska vi titta närmare på tre av de 11 typer av hinder som har identifierats i forskning. Vi konstaterar också att kontakthinder lätt smittar av sig och blir en del av kulturen. Att lära sig förstå och åtgärda dessa hinder är därför essentiellt i modern ledarskapsutveckling.

  • Motivera

Detta är min hyllning till huvudlösheten. Jag syftar nu inte på den huvudlöshet som får människor att vara tanklöst destruktiva eller alldeles i onödan åsamka skada. Jag syftar på den ljuvliga, livgivande, närande huvudlösheten.

  • Ledarskap

Ulrika Sedell är ledarskapsutvecklaren som agerar för att bidra till integration av de som upplever utanförskap i dagens Sverige. Hon är frustrerad över bristen på flexibilitet, saknar en idédiskussion och hoppas kunna inspirera till förmåga att sätta målet främst.

  • Ledarskap

Att förändring kan vara svårt och jobbigt känner de flesta till. Därför kan det vara bra att använda sig av en modell för att skapa förändring. En bra modell är femstegsmodellen. Det är fem steg som ska bearbetas och ta dig genom hela förändringsprocessen – från tankar och drömmar till slutstation.

  • Ledarskap

Samarbete och teamkänsla lyfts ofta fram som viktiga faktorer i skapandet av en bra arbetsplats. Detta naturligtvis med all rätt. Men kan det bli för mycket av det goda?
En ny undersökning visar att högpresterande medarbetare riskerar att bli illa behandlade på arbetsplatser som lägger stor vikt vid kollektivets sammanhållning.

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.