Menu

Ordna personalfesten som ett team

Hur gör man - fixar själv eller tar hjälp?

Att göra något festligt tillsammans i arbetsgruppen, på avdelningen eller på hela företaget är alltid uppskattat. Men om idéerna till nästa företagsparty är skrala och man har redan åkt segway och fiskat kräftor eller varit på björnskådning, vad gör man då? Här är några tips.


Idag finns en hel radda med företag som erbjuder allt från underhållning till festliga aktiviteter till firmafesten. Ett axplock av vad som erbjuds:

Gör korv

Efter surdegsbakstrenden vill alla göra korv. Gör verklighet av drömmarna. I Stockholm finns Taylor & Jones som erbjuder korvkurser.

Laga mat

Att laga mat tillsammans är teambuildande till tusen. Flera företag erbjuder matlagningsaktiviteter som avslutas med att man äter upp det som lagats.

En enklare variant är att göra samma sak, fast hemma hos någon i teamet. Dela upp teamet  i mindre grupper som ansvarar för olika delar av middagslagningen, samlas i köket och sätt igång. Resultatet blir garanterat trevliga samtal och  många tillfällen att jobba ihop. En grupp som åstadkommit en bra bearnaisesås kommer sent att glömma det...

Gå på svartklubb

Äta på restaurang i totalt mörker? Prova hur det känns att inte se? På Svartklubben får du och kollegorna en annorlunda upplevelse.

Sjung högt

Hyr in en körledare och sjung tillsammans under några timmar.  Gabriel Forss får stora och små grupper att sjunga gospel bättre än någon anat.

Dansa

Bollywood-dans? Eller lite linedancing till countrymusik? Tango eller varför inte hip hop? Det kryllar av dansskolor som erbjuder allt från salsa till afrikansk dans.

Yoga

Kanske behövs något avslappnande efter en lång och hård konferensdag? Eller starta dagen med ett stretchigt yogapass?  Hyr in en yogalärare.

Fixa festen på egen hand

Har man inte budget för eventfirmornas aktiviteter får man göra som man gjorde förr, sätta ihop en liten festkommitté och se vad ni kan få ihop på egen hand.

Pernilla Thunblad, på SBAB, har varit en festfixare på de flesta arbetsplatser hon jobbat på.

- Ett knep inför konferensen eller kick-offen är att delegera ut festfixaruppgifterna. Dela in de anställda i grupper och låt någon grupp ansvara för underhållningen på kvällen och någon för frågesporten i bussen hem eller vad det nu kan vara. Det skapar engagemang och det brukar bli hur kul som helst.

Glöm inte bort att det enkla kan vara det roliga i många fall. I grupper som redan känner varandra och trivs ihop behöver man inte göra så märkvärdiga saker, men om syftet är att lära känna varandra kan aktiviteter där man löser olika uppgifter tillsammans vara bra. Att åka iväg och övernatta är också en fördel, då behöver ingen stressa iväg hem för att utföra vardagssysslor.

Inspirationstips till festkommittén

Lek något teveprogram:
Så ska det låta? Let´s dance? På spåret? Mästerkocken? Gäster med gester? Melodifestival? Rederiet?

Spela spel:
Alfapetsturnering någon? Eller Monopol-marathon? Tevespelsturnering? Eller kanske bara poker? Den som vinner får löneförhöjning? Eller slipper diska sin kaffemugg?

Temafester:
Charterresa? Bondfilmer? Olika länder? Medeltid? Vikingar? Vasaloppet?
Surpriseparty?

Lura alla att det är obligatoriskt informationsmöte om säkerhetsrutiner och sen…SURPRISE!

Utomhusaktiviteter:
Lek, promenera, bada isvak, klättra, fackeltåg i skogen, grilla korv, skridskotur? Eller en stadspromenad?

Och glöm inte att festen är sina deltagare. Bara att spendera tid tillsammans gör att man kommer långt...
 


Du kanske även gillar

Intervju med Lars-Johan Åge, forskare, föreläsare och författare. "Förhandling är början på något, inte slutet." Hela livet består av olika typer av förhandlingar – både...

… men glöm inte att gömma ikonen för e-post från jobbet… Din smartphone kan vara ett utmärkt redskap för att förhöja...

Organisationskonsulten Liv Cardell; "Det går inte att beordra, informera eller besluta fram en förändrad företagskultur". Att genomföra större förändring i en verksamheten krä...

Justin Kan, grundaren av Justin.tv, lyfter vikten av att rannsaka sitt ledarskap. Innan krisen är ett faktum. När det knakar i fogarna på företaget, lönsamheten sjunker...

Göteborgsmässa lyfter CSR och hållbart resande. De etiska frågorna står åter i fokus på TUR-mässan...

En mixad lista för ljumma kvällar. Musik kan göra skillnad. Den kanske inte kan göra den svenska...

Gästskribent Lisa Carnbrand - detaljerna för ett lyckat event. Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många...

Utflyktsmaten som finns nära dig. Idag är det enkelt att ordna picknick, varenda affär erbjuder mä...

Stärk teamet med kreativitet och gemensamt skapande. En aktivitet där gruppen ska bygga något tillsammans sätter...

En kväll fylld av energi, framtidsförhoppningar och ledarskapsfokus när utmärkelsen Årets vd delades ut. Årets vd 2013 bjöd på en händelserik afton. En helkv...

  • Hälsa

Har andningen någon betydelse för din hälsa? Är det en myt att du kan prestera bättre och få bättre hälsa med rätt andningsteknik? Jag hade turen att få prata andning med hälsocoachen Anders Olsson och få reda på varför tejpad mun på natten är bra.

  • Ledarskap

Min första artikel avslutade jag med en fråga: Är våra organisationer mogna och villiga att skapa en ny typ av ledare? I den här artikeln får du ytterligare del av min syn på ledarskap utifrån ledarrollen, då jag menar att det är den som är ledarskapets kärna ur vilken allt det goda kan utvecklas. I grunden handlar det om att utveckla ett tjänande ledarskap baserat på tillit och meningsfullhet.

  • Motivera

Får man skämta på jobbet? Är det bra eller bara riskfyllt? De flesta skulle nog säga att humor berikar arbetsplatsen – men att man måste tänka på hur man skämtar. Den bilden bekräftas också i forskningen. En ny studie visar att ett lyckat skämt får dig att framstå som mer kompetent. Om skämtet faller platt finns det heller ingen anledning att oroa sig – tvärtom, det faktum att du skämtar kan, även när skämtet misslyckas, ses som ett tecken på att du har gott självförtroende. Om skämtet är direkt olämpligt finns det däremot en risk att du uppfattas som inkompetent.

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.