Menu

Ordna personalfesten som ett team

Hur gör man - fixar själv eller tar hjälp?

Att göra något festligt tillsammans i arbetsgruppen, på avdelningen eller på hela företaget är alltid uppskattat. Men om idéerna till nästa företagsparty är skrala och man har redan åkt segway och fiskat kräftor eller varit på björnskådning, vad gör man då? Här är några tips.


Idag finns en hel radda med företag som erbjuder allt från underhållning till festliga aktiviteter till firmafesten. Ett axplock av vad som erbjuds:

Gör korv

Efter surdegsbakstrenden vill alla göra korv. Gör verklighet av drömmarna. I Stockholm finns Taylor & Jones som erbjuder korvkurser.

Laga mat

Att laga mat tillsammans är teambuildande till tusen. Flera företag erbjuder matlagningsaktiviteter som avslutas med att man äter upp det som lagats.

En enklare variant är att göra samma sak, fast hemma hos någon i teamet. Dela upp teamet  i mindre grupper som ansvarar för olika delar av middagslagningen, samlas i köket och sätt igång. Resultatet blir garanterat trevliga samtal och  många tillfällen att jobba ihop. En grupp som åstadkommit en bra bearnaisesås kommer sent att glömma det...

Gå på svartklubb

Äta på restaurang i totalt mörker? Prova hur det känns att inte se? På Svartklubben får du och kollegorna en annorlunda upplevelse.

Sjung högt

Hyr in en körledare och sjung tillsammans under några timmar.  Gabriel Forss får stora och små grupper att sjunga gospel bättre än någon anat.

Dansa

Bollywood-dans? Eller lite linedancing till countrymusik? Tango eller varför inte hip hop? Det kryllar av dansskolor som erbjuder allt från salsa till afrikansk dans.

Yoga

Kanske behövs något avslappnande efter en lång och hård konferensdag? Eller starta dagen med ett stretchigt yogapass?  Hyr in en yogalärare.

Fixa festen på egen hand

Har man inte budget för eventfirmornas aktiviteter får man göra som man gjorde förr, sätta ihop en liten festkommitté och se vad ni kan få ihop på egen hand.

Pernilla Thunblad, på SBAB, har varit en festfixare på de flesta arbetsplatser hon jobbat på.

- Ett knep inför konferensen eller kick-offen är att delegera ut festfixaruppgifterna. Dela in de anställda i grupper och låt någon grupp ansvara för underhållningen på kvällen och någon för frågesporten i bussen hem eller vad det nu kan vara. Det skapar engagemang och det brukar bli hur kul som helst.

Glöm inte bort att det enkla kan vara det roliga i många fall. I grupper som redan känner varandra och trivs ihop behöver man inte göra så märkvärdiga saker, men om syftet är att lära känna varandra kan aktiviteter där man löser olika uppgifter tillsammans vara bra. Att åka iväg och övernatta är också en fördel, då behöver ingen stressa iväg hem för att utföra vardagssysslor.

Inspirationstips till festkommittén

Lek något teveprogram:
Så ska det låta? Let´s dance? På spåret? Mästerkocken? Gäster med gester? Melodifestival? Rederiet?

Spela spel:
Alfapetsturnering någon? Eller Monopol-marathon? Tevespelsturnering? Eller kanske bara poker? Den som vinner får löneförhöjning? Eller slipper diska sin kaffemugg?

Temafester:
Charterresa? Bondfilmer? Olika länder? Medeltid? Vikingar? Vasaloppet?
Surpriseparty?

Lura alla att det är obligatoriskt informationsmöte om säkerhetsrutiner och sen…SURPRISE!

Utomhusaktiviteter:
Lek, promenera, bada isvak, klättra, fackeltåg i skogen, grilla korv, skridskotur? Eller en stadspromenad?

Och glöm inte att festen är sina deltagare. Bara att spendera tid tillsammans gör att man kommer långt...
 


Du kanske även gillar

Ett nytt och annorlunda sätt att ta sig till skärgården – båtpool. ”Ett nytt enkelt och modernt båtliv” – så...

En mixad lista för ljumma kvällar. Musik kan göra skillnad. Den kanske inte kan göra den svenska...

Anna Hermes: "Delaktighet och engagemang kommer genom möten och events" Många företag brister i att involvera sina anställda i fö...

Låt teamet utvecklas tillsammans med metoden OpenAgile. OpenAgile är en vidareutveckling av IT-sfärens arbetsmetoder. Syftet...

Halvera organisationens mötestid med smarta knep och ett nytt angreppssätt. Ofta följer vi upp och planerar vår tid noggrant, men mö...

Mark Dixon visar hur Lean Coffee inspirerar till effektivare och roligare möten. "Ingen lägger fokus på telefonerna eller sina egna datorer som annars är vanligt i möten. Diskussionen blir äkta och närvarande - en enorm skillnad i teamets energi." Som chef fattar man många beslut - det sägs att en bra chef bör...

Det bli allt vanligare att anställda belönas med volontärresor. Ett växande antal innovativa företag använder sig av volont...

Skön stad som ger mersmak. Kanske är chokladen, ölen, musslorna och serierna de främsta...

Justin Kan, grundaren av Justin.tv, lyfter vikten av att rannsaka sitt ledarskap. Innan krisen är ett faktum. När det knakar i fogarna på företaget, lönsamheten sjunker...

Besök en herrgård för reflektion och samla kraft inför sommaren. Äntligen har solen börjat titta fram på riktigt och dagarna...

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.

  • Ledarskap

Första gången utmärkelsen Årets VD delades ut, var SPP:s dåvarande vd Sarah McPhee en av de prisbelönta. Hon blev Årets VD 2012, i kategorin mellanstora företag. Utmärkelsen fick henne att reflektera över sitt eget ledarskap. Här kan du läsa mer om hennes syn på vad ett gott och hållbart ledarskap egentligen innebär.

  • Ledarskap

Psykisk ohälsa i form av stress och utbrändhet är ett växande problem i dagens arbetsliv. Vad beror det på? I USA använder man akronymen PAID för att förklara vad det handlar om. PAID står för Pressure, Always on, Information overload och Distractions. Enligt denna teori så beror alltså ohälsan på att vi är pressade, alltid ska vara tillgängliga, har ett överskott av information samt utsätts för alltför många störningar och distraktioner. I den här artikeln ska vi titta närmare på dessa fyra delförklaringar.

  • Ledarskap

De flesta är nog överens om att en positiv arbetskultur är ett eftersträvansvärt mål. Men kan man verkligen ”bestämma” att de anställda ska vara positiva? Frågan har aktualiserats i USA efter att en positivitets-policy på ett företag underkänts för att den bryter mot nationella arbetsrättsregler. Juridiken åsido har beslutet väckt en diskussion om huruvida positivt tänkande kan ”beordras” uppifrån – eller om det snarare har motsatt effekt. Vad får det för konsekvenser när arbetsgivaren försöker styra medarbetarens känslor?