Menu

Ordna personalfesten som ett team

Hur gör man - fixar själv eller tar hjälp?

Att göra något festligt tillsammans i arbetsgruppen, på avdelningen eller på hela företaget är alltid uppskattat. Men om idéerna till nästa företagsparty är skrala och man har redan åkt segway och fiskat kräftor eller varit på björnskådning, vad gör man då? Här är några tips.


Idag finns en hel radda med företag som erbjuder allt från underhållning till festliga aktiviteter till firmafesten. Ett axplock av vad som erbjuds:

Gör korv

Efter surdegsbakstrenden vill alla göra korv. Gör verklighet av drömmarna. I Stockholm finns Taylor & Jones som erbjuder korvkurser.

Laga mat

Att laga mat tillsammans är teambuildande till tusen. Flera företag erbjuder matlagningsaktiviteter som avslutas med att man äter upp det som lagats.

En enklare variant är att göra samma sak, fast hemma hos någon i teamet. Dela upp teamet  i mindre grupper som ansvarar för olika delar av middagslagningen, samlas i köket och sätt igång. Resultatet blir garanterat trevliga samtal och  många tillfällen att jobba ihop. En grupp som åstadkommit en bra bearnaisesås kommer sent att glömma det...

Gå på svartklubb

Äta på restaurang i totalt mörker? Prova hur det känns att inte se? På Svartklubben får du och kollegorna en annorlunda upplevelse.

Sjung högt

Hyr in en körledare och sjung tillsammans under några timmar.  Gabriel Forss får stora och små grupper att sjunga gospel bättre än någon anat.

Dansa

Bollywood-dans? Eller lite linedancing till countrymusik? Tango eller varför inte hip hop? Det kryllar av dansskolor som erbjuder allt från salsa till afrikansk dans.

Yoga

Kanske behövs något avslappnande efter en lång och hård konferensdag? Eller starta dagen med ett stretchigt yogapass?  Hyr in en yogalärare.

Fixa festen på egen hand

Har man inte budget för eventfirmornas aktiviteter får man göra som man gjorde förr, sätta ihop en liten festkommitté och se vad ni kan få ihop på egen hand.

Pernilla Thunblad, på SBAB, har varit en festfixare på de flesta arbetsplatser hon jobbat på.

- Ett knep inför konferensen eller kick-offen är att delegera ut festfixaruppgifterna. Dela in de anställda i grupper och låt någon grupp ansvara för underhållningen på kvällen och någon för frågesporten i bussen hem eller vad det nu kan vara. Det skapar engagemang och det brukar bli hur kul som helst.

Glöm inte bort att det enkla kan vara det roliga i många fall. I grupper som redan känner varandra och trivs ihop behöver man inte göra så märkvärdiga saker, men om syftet är att lära känna varandra kan aktiviteter där man löser olika uppgifter tillsammans vara bra. Att åka iväg och övernatta är också en fördel, då behöver ingen stressa iväg hem för att utföra vardagssysslor.

Inspirationstips till festkommittén

Lek något teveprogram:
Så ska det låta? Let´s dance? På spåret? Mästerkocken? Gäster med gester? Melodifestival? Rederiet?

Spela spel:
Alfapetsturnering någon? Eller Monopol-marathon? Tevespelsturnering? Eller kanske bara poker? Den som vinner får löneförhöjning? Eller slipper diska sin kaffemugg?

Temafester:
Charterresa? Bondfilmer? Olika länder? Medeltid? Vikingar? Vasaloppet?
Surpriseparty?

Lura alla att det är obligatoriskt informationsmöte om säkerhetsrutiner och sen…SURPRISE!

Utomhusaktiviteter:
Lek, promenera, bada isvak, klättra, fackeltåg i skogen, grilla korv, skridskotur? Eller en stadspromenad?

Och glöm inte att festen är sina deltagare. Bara att spendera tid tillsammans gör att man kommer långt...
 


Du kanske även gillar

Lunchbeat är Sveriges senaste exportvara. Lunchdiscot Lunchbeat började som en aktivitet bland ett fåtal...

Engagemang, planering och eftertanke nyckeln till en lyckad personalfest Medan många företag lägger ner mycket pengar och resurser p...

Myers-Briggs personlighetstest hjälper dig att få rätt personkemi i jobbgänget. En arbetsplats behöver många olika människotyper för att...

Fyra personlighetstyper med olika drivkrafter och motivation - känner du igen dig? Hajen gör allt för att vinna men delfinen vill bara ha roligt. Den...

Det bli allt vanligare att anställda belönas med volontärresor. Ett växande antal innovativa företag använder sig av volont...

Anna Hermes: "Delaktighet och engagemang kommer genom möten och events" Många företag brister i att involvera sina anställda i fö...

Spelar könsmixen någon roll? Könsfördelningen i teamet kan vara viktigare än man tror. Jämställdhet är en fråga som ständigt är p...

Inspirerande storstad inom räckhåll. Det finns de som säger att Berlin är Europas New York. Och oavsett om...

Mark Dixon visar hur Lean Coffee inspirerar till effektivare och roligare möten. "Ingen lägger fokus på telefonerna eller sina egna datorer som annars är vanligt i möten. Diskussionen blir äkta och närvarande - en enorm skillnad i teamets energi." Som chef fattar man många beslut - det sägs att en bra chef bör...

Anna Hermes ger fem tips som förenklar höstens eventplanering. Visst är det härligt att få upp farten. Mycket står p...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.