5:2 för hjärnan

"Vi vet idag att hjärnan rent fysiskt 'bygger om sig' vid ändrat beteende. Det bästa byggstenarna vi kan ge hjärnan är övning, tid och sömn."

Hälsa | ARTIKEL | AUG 2014

5:2 för hjärnan, Anneli Godman, Hälsa

5:2 för hjärnan, Anneli Godman, Hälsa

Välkommen tillbaka! Nu vimlar tipsen i medierna om hur vi ska komma igång efter semestern. Där finns mycket klokt att ta till sig. Jag skulle vilja tillföra ett långsiktigt tänk, lite 5:2 för hjärnan under hela hösten. Så att du och din hjärna orkar mycket och håller länge. Kanske till och med briljera.

Många har fått mer vila och avkoppling än vanligt under den ovanligt varma sommaren. Men hur ska vi göra nu, när vi snabbt kommer in i arbetstempot igen och kanske till och med har saker över oss som inte hanns med under semestern? Och hur ska vi få energin att räcka länge?

Ständiga frågor, återkommande i många sammanhang. Det handlar ju egentligen om förändring. I det här fallet att inte ramla in i de gamla vanorna som för många bidrog till att semestern inleddes med en känsla av stress, total utmattning, kanske till och med sjukdom.

Med utgångspunkt från vår plastiska hjärna, finns det smarta knep. Hjärnan kan mycket väl ändra sig, men initialt upplever den ändringen som obekväm, kanske till och med hotfull, den har inga kopplingar som understödjer det nya. Då drar den lätt igång stressreaktioner och sätter sig kanske på tvären genom att helt enkelt glömma bort alla goda föresatser. Det är ändå lättare att göra som förut, även om det inte är bättre för oss som individer. Det är ett visst besvär att bygga nya vägar och korsningar i hjärnan. Hjärnan är lite lat och inte alltid så smart, den behöver din medvetna hjälp.

Dieten 5:2 har blivit omåttligt populär. Det beror säkert till stor del på att det bara är 2 av veckans 7 dagar som man behöver förändra. Att det sen ofta spiller över på de andra dagarna på sikt hänger troligen ihop med just detta att både kropp och knopp succesivt vänjer sig vid det nya (läs skapar nya nervbanor), upptäcker fördelarna och att får mindre svårt att släppa det gamla.

Vi vet idag att hjärnan rent fysiskt ”bygger om sig” vid ändrat beteende. Det bästa byggstenarna vi kan ge hjärnan är övning, tid och sömn.

Så varför inte prova att ge din hjärna lite 5:2? Välj två dagar under arbetsveckan då du väljer något från alla de listor som finns tillgängliga med tips om att komma igång efter semestern.

Ofta handlar det om att vara noga med att utse och göra dagens tre viktigaste uppgifter, göra en-sak-i-taget, ta pauser, avsluta jobbdagen i ”rätt” tid och ta sig tid till andra roliga saker. Släpp allt det här de andra dagarna och gör som vanligt. Utvärdera hur det funkar och hur du påverkas de olika dagarna. Och kom ihåg din viktiga sömn, den behövs för att det nya ska förankras. Det är när du sover som själva ombyggnationen sker.

Ett av de största och vanligaste misstagen när vi ska ändra något, är att vi gapar efter för mycket, inte minst när det gäller våra egna rutiner. Vi har höga ambitioner och försöker ändra allt på en gång, det är inte smart ur ett hjärnperspektiv.

Andra klassiker är kommentarer som ”jag känner mig bara stressad om jag inte kollar mejlen hela tiden” eller ”jag är bra på multitasking, jag får så mycket gjort”. Resonemang som är helt naturliga. Är vi vana att göra så, känns det absolut bäst så. Även om det inte är bästa sättet ge hjärnan optimala förutsättningar att använda sin fantastiska kapacitet. Men det känns otryggt och stressigt för hjärnan att göra annorlunda. Till en början.

Prova att köra 5:2 ett tag. Kanske det kan bli en och annan vecka med 5:3 när hjärnan vant sig.

Anneli Godman.

Anneli Godman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill