8 av 10 företag oroar sig för klimatet

Men det är fortfarande långt mellan tanke och handling, visar rapporten CDP Global 500.

Ledarskap | Hållbarhet | ARTIKEL | OKT 2012

Företagens medvetenhet om klimatfrågans betydelse ökar i rask takt. En undersökning från Carbon Disclosure Project (CDP) visar att 8 företag av 10 oroar sig över klimatförändringarnas effekter och skriver in dessa frågor i sin affärsstrategi. Samtidigt medger en tredjedel av företagen att de inte har minskat sina utsläpp alls.

500 företag har inbjudits att delta i Carbon Disclosure Projects undersökning CDP Global 500. Av de 379 som valde att medverka  uppger 81 procent att de är oroade över klimatförändringarna och ser dessa som en risk för den framtida verksamheten. Det är en ökning med 10 procent jämfört med förra året. 78 procent uppger att de nu integrerar klimatförändringarna i affärsstrategin, vilket också är en 10-procentig uppgång.

Extrema väderförhållanden runt om i världen har lett till att klimatförändringarna har tagit sig in på bolagsstyrelsernas dagordning, skriver CDP i ett pressmeddelande.

Minskade utsläpp

37 procent av företagen har en ännu allvarligare syn på klimatförändringarna och betraktar dem som en direkt fara, enligt CDP:s undersökning. För två år sedan var motsvarande siffra 10 procent, och för tio år sedan var det bara 1 procent.

Syftet med CDP Global 500, som ges ut i samarbete med revisions- och konsultföretaget PwC, är att erbjuda en årlig uppdatering om stora börsbolags klimatstrategier och utsläppsstatistik. Årets undersökning innehåller statistik från 379 stora börsbolag.

Siffrorna visar att de stora företagens utsläpp av växthusgaser har minskat med 14 procent sedan den ekonomiska krisen inleddes 2009.

En procent per år

Trots den ökade medvetenheten och den genomsnittliga minskningen av utsläpp är det fortfarande långt mellan ord och handling för många företag. En tredjedel av företagen i undersökningen har inte minskat sina utsläpp alls.

Målen för minskade utsläpp är inte heller särskilt högt satta hos merparten av de företag som medverkar i rapporten; den genomsnittliga ambitionen är att minska utsläppen med 1 procent per år.

Företagen Bayer och Nestlé toppade rankingen över de mest transparenta och handlingskraftiga företagen när det gäller klimatfrågor. Flera stora bolag valde att inte besvara CDP:s frågor om utsläpp. Bland dessa fanns exempelvis Apple, Amazon.com, Royal Bank of Canada och Bank of China.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Hållbarhet

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill