Aktivera sinnena – och håll hjärnan i form

Utsätt dina sinnen för ovanliga situationer och nya intryck – så mår hjärnan bättre.

Hälsa | ARTIKEL | MARS 2017

Aktivera sinnena – och håll hjärnan i form

Aktivera sinnena – och håll hjärnan i form

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

Människan har fem sinnen – syn, hörsel, lukt, smak och känsel. Vart och ett av dessa har en särskild ”sektion” i hjärnan, och när du använder något av sinnena så skickas informationen via en nervbana till den delen av hjärnan.

I dagens moderna samhälle använder vi dock inte alla de fem sinnena så mycket som vi borde. Synen och hörseln använder vi nästan hela tiden, men de andra tre tycks bli mindre och mindre viktiga i vårt vardagsliv.

Problemet är bara att hjärnan inte mår bra av att bara använda samma två sinnen nästan hela tiden. Om vi överanvänder syn och hörsel, och underanvänder de andra sinnena, så orsakar detta ett slags ”trafikstockning” i hjärnan. De nervbanor som är kopplade till lukt, smak och känsel blir sega och tröganvända. Detta hindrar en massa information från att skickas in och ut ur hjärnan på ett effektivt sätt.

Aktivera dina sinnen

Många forskare har studerat hur vi kan träna hjärnan, få den att må bra och skapa nya hjärnceller. En av dem är den numera avlidne neurologen Lawrence Katz, som tillsammans med Manning Rubin skrev boken Keep Your Brain Alive. Katz var en av de forskare som populariserade begreppet Neurobics, vilket är namnet på en typ av enkel hjärngymnastik.

Utgångspunkten är att hjärnan mår och presterar bättre om vi håller den i form genom att aktivt träna alla de fem sinnena.

Katz menade att övningar i form av ovanlig stimulation av sinnena – aktiviteter som på något sätt utmanar hjärnan och bryter våra vanliga rutiner – hjälper oss att hålla hjärnan aktiv. Samtidigt skapas också nya neurotrofiner, som är en typ av proteiner som främjar hjärncellernas överlevnad och utveckling.

Det finns många sätt att utföra den här typen av övningar i det vanliga vardagslivet, enligt Katz. Ett exempel är att du kan använda vänster hand istället för höger (vice versa om du är vänsterhänt) när du borstar tänderna eller skriver. Det leder till att du också använder motsatt sida av hjärnan och aktiverar en del av hjärnan som du normalt inte använder så mycket.

En annan liten utmaning i vardagen är att blunda medan man klär på sig på morgonen. På så vis blir du tvungen att använda känseln istället för synen när du tar på dig kläderna, vilket blir en ny och ovanlig utmaning för hjärnan.

Utsätt dig för nyheter

Tanken är att du ska använda ett eller flera av dina sinnen i nya sammanhang, och eventuellt ”stänga av” de sinnen du normalt använder. Du kan också kombinera din användning av olika sinnen på ett ovanligt sätt – till exempel blunda, lyssna på musik och samtidigt njuta av någon ljuvlig doft (doftljus? blommor?).

Det är också viktigt att utsätta sig för nya saker och att bryta sina rutiner i största allmänhet. Man kan ta en annan väg till jobbet än den man är van vid, eller handla i en annan affär än den man vanligtvis går till. Kanske åka ut och campa med familjen i helgen istället för att sitta hemma och titta på tv?

Och förstås, rådet som alltid gäller – lär dig att prata ett nytt språk. Hjärnan älskar det, och du kommer förmodligen också att älska det om du gör det på ett roligt och lekfullt sätt. Skriv in dig på den där kvällskursen i franska – och efter några månader kan du åka till Paris för att praktisera dina kunskaper. När du väl kommit dit kan du nog räkna med att smak, doft och andra viktiga sinnen stimuleras med råge. Hjärnan blir lika nöjd som hjärtat och magen.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill