Alla vill ha flow, få vill fokusera…

”Det är tydligt att fokus är en förutsättning för flow och ger oss tillgång till vår potential. Tänk om vi kunde få upp detta på bordet på fler arbetsplatser!”

Hälsa | ARTIKEL | DEC 2014

Har nyligen följt en artikelserie i DN om flow. Forskare, konstnärer och en känd idrottsprofil berättade om sina upplevelser av flow. Samtliga sätter förmågan att fokusera, för att komma i flow, högt. Inte så konstigt, den ena förutsätter den andra. Samtidigt är fokustid en stor bristvara i ett samhälle där vi vill och behöver prestera.

Många har nog upplevt känslan av flow. Den där härliga känslan när det man gör flyter på utan ansträngning och med fantastiska resultat. De stunder när det känns allt annat än slitsamt att prestera. Det är bara härligt och vi mår utmärkt. Vi vill gärna ha mer!

I det högpresterande arbetsliv många navigerar i, vore det fantastiskt med mer flow. Då skulle vi troligen inte slita så hårt på våra resurser och vår hälsa.

I sammanhanget kan jag inte låta bli att reflektera över det som framkom så tydligt i det interaktiva träningsverktyg jag driver för att hjälpa till att skapa en mer mentalt ergonomisk arbetsmiljö, som ger hjärnan bättre förutsättningar för både prestation och välmående. Under den fyra veckor långa spelomgång, som nyligen avslutades, var reflektionerna kring det som kallas fokustid många och det framkom tydligt att de flesta ansåg sig ha få möjligheter till att själva skapa fokustid.

Det var därför oerhört intressant att följa vad som hände när deltagarna succesivt fick träna på att skapa fokustid själva och utvärdera hur prestation och tidsåtgång påverkades. Majoriteten upptäckte tre saker:

1)    det går att skapa fokus i sin befintliga arbetsmiljö
2)    det blir mer gjort
3)    det går snabbare
4)    det känns mindre stressigt

Några klipp bland kommentarerna:

…skönt att få fokusera på en sak helt och hållet… det går snabbare och lättare när man inte har en massa annat i huvudet som snurrar och när man inte riskerar att bli störd….längre fokustid gjorde det lättare att göra kopplingar och tänka framåt strategiskt… använde fokustid, blev klar i ett nafs… saker blir gjorda om man bestämmer sig att fokusera på en sak i taget…

Framför allt värmer denna kommentar mitt hjärta:

Jag är mest nöjd med att jag har övat på att rikta min uppmärksamhet och att fokusera på en sak i taget. Jag blir lätt störd och har varit mycket stressad en lång period. Känns verkligen att det hjälper, att det ger hjärnan vila.

Begreppet flow myntades av den amerikanske psykologiprofessorna Mihaly Csikszentmihalyi. Enligt honom är flow ett psykiskt tillstånd som uppstår när en person med tillräcklig medvetenhet ägnar sig åt en verksamhet med ett definierat mål. Flow kännetecknas av att koncentrationen intensifieras, av att medvetenheten ökar och av att känslan av passerande tid upphör. Efteråt upplever man en känsla av tillfredsställelse.

Kopplar detta till Stefan Holm, som är en av deltagarna i DN´s artikelserie: Stefan berättar att för honom är djup koncentration ett måste för att känna flow. Han säger att störande intryck måste filtreras bort och att fokus måste ligga på exakt det som uppgiften kräver.

Det är tydligt att ostördhet och fokus är en förutsättning för flow, som ger oss tillgång till vår potential och möjlighet till starka prestationer. Tänk om vi kunde få upp detta på bordet på fler arbetsplatser!

Tänk om chefer hade tillit till att deras medarbetare kan göra stordåd när de inte är nåbara och uppkopplade ständigt och jämt. Att en medarbetare, som till exempel håller på att tänka ut de mest smarta lösningarna för en viktig kund, i stunden behöver rikta hela sitt fokus till all sin kunskap om kunden och kombinera den med sin kunskap om sitt företags förmåga att lösa dess problem. Kanske hen till och med behöver en ostörd promenad eller mindful paus för att komma på den smartaste lösningen.

Och tänk om medarbetare förstod att chefer behöver fokustid, kanske för att de behöver planera strategiskt framåt och skapa bra förutsättningar för fortsatt smarta problemlösningar, vilket krävs för att vara kvar på marknaden.

Ge dig också tanken på medarbetare som förstår att en stängd dörr eller hörlurar på kan betyda ”här pågår kreativt och fokuserat arbete” och väntar med sina frågor till ett senare tillfälle.

För att inte tala om oss själva, tänk om vi förstod nyttan med att stänga av mobilen, mejlprogrammet och andra program vi inte behöver för den specifika uppgift vi ska utföra i stunden. Det går. Det är lite läskigt för en hjärna som är van att vara uppkopplad och hafsa med flera saker samtidigt, men vinsterna visar sig ofta snabbt och ger motivation att fortsätta.

Vi behöver ett samhälle och arbetsliv där vi blir bättre på att respektera våra hjärnors inneboende behov av att få fokusera. Utan att överdriva. För mycket och för lite skämmer allt. Det sa min mamma och det ger jag henne rätt i.

 

Anneli Godman föreläser, utbildar, coachar och skriver om Mental Ergonomi.

Anneli Godman.

Anneli Godman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Webbkurs i ämnet

Fokus - en byggsten för hjärnan - 3 veckor

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill