Apoteket prisas för kommunikationsarbetet

Apoteket AB vann utmärkelsen Årets Kommunikationsteam.

Kommunicera | Ledarskap | ARTIKEL | MARS 2012

Apoteket AB har av svenska kommunikatörer framröstats till Årets Kommunikationsteam. Utmärkelsen kan ses som ett kvitto på att Apoteket har lyckats med den stora omställning som avskaffandet av monopolet medförde.

Framröstandet av Årets Kommunikationsteam genomfördes i samband med den stora branschunderökningen Kommunikatören 2012. Priset går till VD:n och kommunikationschefen i det bolag som har utmärkt sig mest för sitt kommunikationsarbete under året. Sveriges Annonsörer, Sveriges Informationsförening, Sveriges Marknadsförbund samt bemanningsföretaget Hammer & Hanborg står för nomineringarna.

Alla Sveriges kommunikatörer får sedan rösta på sin favorit, och i år kammade Apoteket hem en jordskredsseger då hela 43 procent av de 3.300 kommunikatörerna röstade på dem. Volvo Personvagnar knep andraplatsen med 24 procent av rösterna, Swedbank kom trea med 19 procent och följdes av Linnéuniversitetet som fick 14 procent av rösterna.

Lyckad omställning

För Apoteket AB är utmärkelsen ett kvitto på att bolaget har klarat av den stora omställningen när apoteksmonopolet avskaffades.

- En av anledningarna till att vi vann omröstningen var nog att vi har lyckats undvika att bli kvar i det gamla monopolet. Istället har vi etablerat oss väl på den nya marknaden, säger Eva Fernvall som är varumärkesdirektör på Apoteket AB.

I juryns motivering till nomineringen av Apoteket hänvisar man också till företagets lyckade omställning i samband med avregleringen. Enligt motiveringen är det "tydligt att Apoteket inte bara lyckats försvara sin position, utan också lyckats utveckla bilden av varumärket".

- Den största utmaningen när monopolet avskaffades var nog den externa kommunikationen. Det fanns en bild av att vi var motsträviga och ville behålla monopolet. Men det var även en stor omställning internt, vi var bland annat tvungna att minska ner på personalen, säger Eva Fernvall.

Hålla ihop internt och externt

Apotekets ambition har varit att utveckla sin position som den mest trovärdiga apoteksaktören, förklarar hon. Deras arbete är viktigt för människor och därför står kommunikationen högt på bolagets agenda. En av grundtankarna i Apotekets kommunikationsarbete är att vara konsekvent.

- En av de viktigaste principerna är att hålla ihop den interna och den externa kommunikationen. Det innebär att så fort vi gör någon typ av internkommunikation så jobbar vi samtidigt med externa budskap, och vice versa, säger Eva Fernvall.

- En annan framgångsfaktor har varit att vi fick en ny VD, Ann Carlsson, som är genuint intresserad av kommunikation. Vi har också börjat jobba mer med sociala medier, förklarar hon.

Apotekets varumärkesdirektör vill i övrigt inte lyfta fram någon speciell del av kommunikationsarbetet som extra viktigt. Det gäller att se allt som en helhet och att hela tiden vara tillräckligt nyfiken, menar hon.

Och de tänker inte luta sig tillbaka bara för att de fått ett kvitto på det lyckade kommunikationsarbetet - Apoteket tänker fortsätta bygga sitt varumärke.

- Vi känner att vi har jättemycket kvar att göra. Det är en tuff konkurrenssituation och vi måste arbeta systematiskt med kommunikationen och varumärket. Det sker exempelvis genom att vi varje kvartal mäter vad kunderna tycker om oss. Det är ett kontinuerligt arbete, säger Eva Fernvall.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill