Årets CEO tror på socialt ansvar

Plantagons VD Hans Hassle, utsedd till European CEO of the Year: Sweden.

Ledarskap | ARTIKEL | APRIL 2012

Kan ett företag ta sitt fulla sociala ansvar och ändå gå med vinst? Plantagons VD Hans Hassle är övertygad om att det är möjligt - och menar att det bara är inom näringslivet som man ställer sig frågan om man vinner eller förlorar på att ta ansvar. Den övertygelsen har gett företaget konkurrensfördelar och Hassle själv utmärkelsen CEO of the Year.

Företaget Plantagons VD Hans Hassle har av den brittiska tidskriften European CEO utsetts till European CEO of the Year: Sweden, alltså årets svenska VD. Han är en av 20 företagsledare världen över som uppmärksammas.

- Det känns jättekul, men jag har inte tagit det så personligt. Jag tycker mest att det är kul att vi på Plantagon uppmärksammas, säger Hans Hassle.

I motiveringen hänvisar European CEO till Hassles roll som världsledande inom socialt ansvarsfullt företagande, och kallar honom för en "lysande ledstjärna av inspiration för etiskt företagande".

- Vi drivs mycket av socialt ansvarstagande och det vi kallar CSR 3.0. De här frågorna är ju mycket på agendan just nu, och då är det kul att bli betraktad som ett föredöme. Men rent personligt tar jag det med en nypa salt, säger Plantagons VD.

En ansvarsfull visionär

När man talar med Hans Hassle framstår han som en ödmjuk person med fötterna på jorden, och när han ska beskriva sig själv som ledare handlar det mycket om att stå i medarbetarnas tjänst.

- Jag tror på management by service, att man som ledare försöker skapa så goda förutsättningar som möjligt för andra att göra ett bra jobb, förklarar han, och fortsätter:

- Jag är en extremt visionär person, och redan där uppstår ju brister. Man är hela tiden på väg någon annanstans.

Han berättar att han älskar mänsklig utveckling - han älskar när människor klarar av det de inte trodd

Unknown photo imported from Drupal
e att de skulle klara. Men framför allt är det ett ord som återkommer oavsett om han talar om sig själv, företaget eller dess roll på marknaden: Ansvar.

- För mig handlar ledarskap mycket om ämbetsansvar. Jag har ett ansvar gentemot dem jag jobbar för. Jag vill inte ha fokus på mina egna rättigheter, att jag ska ha en bättre parkeringsplats bara för att jag är VD och sådana saker. Jag vill ha fokus på mitt ansvar, säger Hans Hassle.

Företag i framtidsbransch

Plantagon är verksamma inom ett väldigt nytt område, nämligen storstadsjordbruk, och är världsledande inom vertikal odling. Deras vertikala växthus minimerar behovet av energi, vatten och bekämpningsmedel. Den här formen av storstadsjordbruk är inte bara miljövänlig, utan anses också vara nödvändig för att kunna försörja stadsbefolkningen i framtiden då 80 procent av jordens befolkning kommer att bo i städer, samtidigt som det kommer att bli brist på mark. Men förutom själva produkten är Plantagon även känt för sin tro på etiskt företagande.

- Min vision är att driva företag på ett sätt som är mer hållbart med hänsyn till människor och miljö. Många företag har för stort fokus på vinster och det som är kortsiktigt bra, säger Hans Hassle.

Plantagons organisation kan beskrivas som en hybrid mellan vinstdrivande och icke vinstdrivande verksamhet. Och deras VD är fullständigt övertygad om att ett företag kan ta sitt fulla sociala ansvar och samtidigt gå med vinst.

- Ja, det tror jag absolut. Jag tror att man ska vända på steken; man tar ju en risk om man inte tar sitt sociala ansvar, säger han, och utvecklar:

- Om man till exempel sitter hemma och pratar med sina barn om deras liv skulle man aldrig säga: "Kommer du att förlora på att ta ansvar?" Den frågeställningen finns bara i näringslivet.

Hans Hassle har en bakgrund som journalist, men kom snart till insikt om att den som vill påverka samhällsutvecklingen bör söka sig dit den riktiga makten finns.

- Jag ville använda journalistiken för att förändra samhället, men hamnade i två mörkläggningar och hoppade av. Jag kom fram till att den riktiga makten faktiskt finns i näringslivet. Jag ville visa att man kan ha en annan värdegrund och ändå tjäna pengar, förklarar han.

Ansvar inte begränsande

Hans Hassle berättar om när Plantagon tackade nej till ett affärsförslag från en stor europeisk stad eftersom deras närvaro skulle störa de lokala ekologiska odlarna. Plantagon vill att deras närvaro ska bidra till den lokala ekonomiska utvecklingen, inte förstöra för lokala aktörer. De sade därför nej till stadens förslag och valde istället att licensera ut tekniken till odlarna.

- Det ledde till att vi fick ett stort förtroende lokalt, vilket blev en konkurrensfördel. Synsättet att ansvar skulle vara begränsande är helt tokigt. Ansvar ger makt, sedan gäller det att man använder makten på rätt sätt, säger Plantagons VD.

Företagets ambition att kombinera en vinstdrivande verksamhet med ett hållbarhetstänkande är långtgående, och det finns också en strävan efter att demokratisera aktiebolaget. Deras bolagsordning, som de kallar för "companization", är ett försök att konstitutionalisera samhällsansvaret och öppna upp företaget så att vem som helst kan påverka verksamheten.

Dessa ambitioner är så ovanliga i näringslivet att Plantagon till och med fick krångel med myndigheterna i början.

- Det tog nio månader att få igenom vår bolagsordning hos Bolagsverket. Vi har skrivit in rent folkrättsliga överenskommelser i vår bolagsordning, det är det enda vi har gjort!

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill