Bättre tider - bättre hälsa

Personlig hållbarhet, del 3: Se över ditt förhållande till tid, äg den och må bättre.

Hälsa | Hållbarhet | HR | ARTIKEL | MAJ 2018

Ta hand om din tid, det kommer ny hela tiden men den går och går.

Ta hand om din tid, det kommer ny hela tiden men den går och går.

En känsla av att tiden faktiskt räcker till det jag vill, vore det inte skönt? 

Fab 5 för hållbar prestation - en serie i fem delar av hälsostrategen Ann-Sofie Forsmark - har kommit till del tre, om tid. De allra flesta slänger sig med begrepp runt tid som egentligen är helt osanna. Vi vet dessutom om det, bara vi tänker efter. Men vi fortsätter ändå:

Jag har inte tid. Jag önskar det fanns mer tid. Tiden går så fort.

Någonstans vet vi ju att vi inte får mer tid. Och vi vet att när vi inte har tid så handlar det i ett första steg om att vi egentligen valt att göra annat med våra 24 timmar och sju dagar.

Men visst känns tiden olika. Jag vet inte någon i min omgivning som beklagar sig över ”att ha långtråkigt”. Sådär som man kunde ha när man var liten. Så tiden är vad den är, men den känns olika.

Fokusera på ditt förhållande till tid

Vi kan tala om cronos som är den faktiska klocktiden. Sekunder, minuter och timmar.

Men så har vi kairos. Den upplevda tiden. Den kan vi känna att vi äger, eller att någon annan äger den. Att den är fylld av måsten. Eller av saker vi valt att göra för att vi vill göra just det, eller för att det vi gör leder till något vi vill och behöver.

Jag är efter alla år i hälsobranschen helt övertygad om att vårt förhållande till vår tid är en av de viktigaste nycklarna till att uppleva välmående, lugn och hälsa.

Det handlar om att först och främst acceptera det faktum att det alltid går att ha fler saker på både den fysiska att-göra-listan och inte minst den mentala. Det finns ingen spärr som säger till oss att det vi vill, önskar, känner att vi borde göra spränger den tidsbank vi har att förhålla oss till. Så ofta lever vi med att det är tiden som är en bristvara, inte att vi irrationellt har planerat in för mycket.

Det här kräver förstås en typ av kartläggning som man kanske får återkomma till med viss regelbundenhet:

  • Vad lägger jag faktiskt tid på? 
  • Vad ”går den åt” till? På riktigt. 
  • Vad behöver jag lägga tid på? 

De här sakerna vi kanske kallar för ”måsten”, men som om vi tänker till är saker vi kanske inte gillar att göra men vars resultat är något vi både vill och behöver. 

  • Och vad vill jag lägga tid på? 

När jag rett ut det kan jag se om jag kan ta bort något jag gör som jag varken vill eller behöver. Och på så sätt skapa mer tid till det jag just vill eller behöver. Samtidigt kanske jag kan identifiera saker jag gör som jag inte kommer komma ifrån, men kan må bra av att ändra mitt förhållningssätt till.  Kanske är det en arbetsuppgift som har ett viktigt syfte men som mest känns som ett måste jag gärna skjuter upp, och dessutom suger energi innan jag ska göra det.

Därtill är det lätt, speciellt med vår tillgång till sociala medier, att när vi väl är någonstans så håller vi ändå koll på vad andra gör. Detta gör att vi kanske inte riktigt känner att vi är där vi är och upplevelsen blir lite splittrad. Vi är varken här eller där och det är inte väl spenderad tid. Att vara fullt ut härvarande där vi faktiskt valt att vara, det är också en nyckel till att uppleva att tiden räcker och läggs på meningsfulla saker.

Hälsa genom kairos – din upplevda tid

Ett sunt och hälsosamt förhållande till tid kan sammanfattas i följande fem punkter:

  1. Acceptera att jag aldrig kommer hinna allt jag vill, eller tycker, att jag borde.
  2. Aktivt planera och strukturera så jag lägger tid på det jag vill och behöver.
  3. Sluta tänka på måsten och snarare se att jag gör saker som har mening och potential (men kanske tar emot att börja med).
  4. Fullt ut vara där jag faktiskt befinner mig. Vid middagsbordet. I möten. I den uppgift jag jobbar med.
  5. Regelbundet reflektera över om jag känner att tiden går till det jag vill och behöver. Och om inte - välja eller tänka om. 

Ta hand om din tid, det kommer ny hela tiden men den går och går. Gör din tid till din!

Ann-Sofie större.jpg

Ann-Sofie Forsmark

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Hållbarhet
  • HR

Dela:

Fab 5 för hållbar prestation av Ann-Sofie Forsmark har två tidigare delar:

Del 1 Fem fokusområden för hållbar prestation

Del 2 Återhämtning ger ny styrka

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill