De är världens managementgurus

Två svenskar på listan över världens 50 främsta tänkare inom management.

Ledarskap | Innovation | ARTIKEL | JAN 2012

Harvardprofessorn Clayton Christensen är världens främsta tänkare inom management, enligt rankinglistan Thinkers 50 som sammanställs varannat år av konsultfirman Crainer Dearlove.
Två svenskar - Kjell Nordström och Jonas Ridderstråle - hamnade på delad 36:e-plats.

Listan över världens mest inflytelserika tänkare inom affärer och management baseras dels på en omröstning på sajten Thinkers50.com, dels på utlåtanden från en expertgrupp bestående av rådgivare från bland annat IE Business School, Oxford University och andra tunga organisationer.

För att utvärdera världens alla tänkare och "gurus" inom management använde sig Thinkers 50 av tio olika kriterier: idéernas originalitet, idéernas användbarhet, presentationssätt, skriftlig kommunikation, "följeslagares" lojalitet, känsla för affärer, internationell utblick, stringens i forskningen, idéernas inflytande samt "svårfångad gurufaktor".

Listan

2011 års Thinkers 50 innehöll endast elva kvinnor. Det var emellertid en förbättring jämfört med två år tidigare, då endast fem kvinnor fick plats på rankingen. Noterbart är också att sju av de 50 tänkarna på listan är födda i Indien.

Här är några av namnen på Thinkers 50:

#1: Clayton Christensen
2011 års främsta tänkare heter Clayton Christensen och är professor i Business Administration vid Harvard Business School. Christensen, som också får utmärkelsen Thinkers50 Innovation Award, brukar betraktas som en av världens främsta experter på innovation och tillväxt. Han är även författare till en rad bästsäljande böcker, bland annat prisbelönta "The Innovator's Dilemma" från 1997, som följdes av "The Innovator's Solution" (2003), "Seeing What's Next" (2004), "Disrupting Class" (2008) som handlar om problem och lösningar i skolans värld, "The Innovator's Prescription" om den amerikanska sjukvården, "The Innovator's DNA" (2011) samt "The Innovative University" (2011).

Christensen är även grundare till konsultfirman Innosight samt tankesmedjan Innosight Institute. Han är bland annat känd för att han introducerade begreppet "Disruptive Innovation", som på svenska kan översättas till "omstörtande innovationer". Begreppet syftar på enkla och billiga innovationer som "slår underifrån" och så småningom konkurrerar ut den etablerade teknologin, exempelvis som när minidatorer konkurrerade ut stordatorer för att sedan själva konkurreras ut av PC-datorer (källa: Wikipedia).

#2: W. Chan Kim och Renée Mauborgne
På delad andraplats, och som vinnare av 2011 års Thinkers50 Strategy Award, står W. Chan Kim och Renée Mauborgne. Dessa två professorer vid affärsskolan INSEAD har bland annat skrivit den bästsäljande affärsstrategiboken "Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant" (2005).

Boken har sålts i två miljoner exemplar och översatts till 42 olika språk. I boken beskriver författarna hur de flesta företag finns på överetablerade marknader där konkurrensen skapar en "blodröd ocean" av rivaler som slåss om de små möjligheterna till förtjänst. Då är det bättre att skapa en "klarblå ocean" av konkurrensbefriat marknadsutrymme - genom innovation.

#3: Vijay Govindarajan
På tredje plats, och som vinnare av 2011 års Breakthrough Idea Award, återfinner vi Vijay Govindarajan. VG, som Govindarajan kallas, är professor i International Business vid Tuck School of Business på Dartmouth College i New Hampshire.

VG är mest känd för sin teori om "Reverse Innovation". Begreppet syftar på den process genom vilken lågkostnadsprodukter skapas för att säljas i länder som Kina och Indien och utvecklas på marknaden där. Dessa produkter kommer sedan in som innovativa lågkostnadsvaror även till den västerländska marknaden.

#36 Kjell Nordström och Jonas Ridderstråle
På delad 36:e plats hittar vi de två svenskarna på listan: Kjell Nordström och Jonas Ridderstråle.

Svenskarna, som är utbildade på Handelshögskolan i Stockholm, är kända för boken "Funky Business - Talent Makes Capital Dance" (1999) och uppföljarna "Karaoke Capitalism" (2004) och "Funky Business Forever: How to enjoy capitalism" (2007).

Duon första bok handlar om att den nya världen är annorlunda och att det därför inte längre går att göra "business as usual". Istället för att utgå ifrån organisationer måste man utgå ifrån hur människor tänker. Vinnare i denna nya värld blir den som är annorlunda, således måste vi gå från "business as usual" till "funky business". Boken blev en stor succé och har översatts till 30 språk (källa: Wikipedia).

Kjell Nordström och Jonas Ridderstråle (som för närvarande är gästprofessor på IE Business School och Ashridge Business School) skriver just nu på en ny bok, enligt 50tinkers.com.

Hela listan hittar du på 50thinkers.com

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Innovation

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill