"Det är via kommunikation du skapar sammanhållning"

Cecilia Giertta, VD för Sveriges Bryggerier, tror på delaktighet som skapar engagemang hos medarbetarna.

Ledarskap | ARTIKEL | APRIL 2011

Kommunikation är lika viktigt för en VD som affärsmässiga mål. Kommunicerar du inte med dina anställda, känner de sig inte involverade. Känner de sig utanför, gör de inte sitt bästa.

Det säger Cecilia Giertta. Hon är VD för Sveriges Bryggerier. Det är en branschorganisation för de svenska ölbryggerierna, cider-, läskedrycks- och vattentillverkarna. Elva medlemsföretag tillverkar tillsammans cirka 96 procent av den totala svenska volymen.

- Det är via kommunikation du skapar sammanhållning och en gemensam värdegrund, vilket är otroligt viktigt om du vill utveckla ditt företag, säger hon. Har du inte dina anställda med dig, eller om de inte ens vet vad de ska göra, kan företaget aldrig utvecklas och nå sina mål. Och är du ingen kommunikationsmänniska, måste du anställa någon som är det.

Cecilia Giertta har arbetat med kommunikation i hela sitt liv. Såväl som journalist på Dagens Nyheter som presschef på Telia och kommunikationsdirektör på TV4. Hon hävdar att en VD:s vanligaste misstag, när det gäller intern information, är att han eller hon glömmer att informera. Det behövs hela tiden en dialog för att bygga upp ett förtroende.

- Ett annat misstag är att all information läggs ut på intranätet, i tron att den ska läsas av alla, vilket den inte gör. Den muntliga informationen är viktig, dels för att nå ut med sitt budskap och dels för att skapa personliga relationer.

Extern information

När det gäller den externa informationen behöver en VD vara öppen, ärlig och aldrig, aldrig ljuga, menar Cecilia Giertta. Det är också viktigt att alltid svara snabbt och att respektera frågeställarens deadline. Dessutom är det en fördel om man kommunicerar samma sak internt som externt. Alla måste ha samma kunskap. Annars tappar man fokus, de anställdas kunskap och lojalitet.

I en krissituation behöver du ha en kommunikationsansvarig, eller ta in en konsult, som stöd. Annars är du helt körd. Man har ingen aning om vilka krafter som sätts igång i en krissituation. Att agera på egen hand kan vara förödande.

- Som VD måste du se över det du blir tillfrågad om och ta itu med problemet, för att sedan kunna säga: ”vi har åtgärdat det”, säger Cecilia Giertta. Man ska aldrig skylla ifrån sig.

Om man själv vill gå ut med företagets nyheter, till exempel i ett pressmeddelande, ska informationen vara faktabaserad och innehålla kontaktuppgifter till någon på företaget.

Cecilias fem tips för att bli bäst på kommunikation

  1. Var tillgänglig.
     
  2. Vet du inte vad du ska säga, hitta inte på något som inte är känt av företaget.
     
  3. Ljug inte, sväva aldrig på målet och bli inte arg. Följ ditt budskap.
     
  4. Sälj inte. Varken dig själv eller budskapet.
     
  5. Bygg långsiktiga relationer och ha respekt för att journalistik inte är detsamma som kommunikation eller PR.


Källa: ”Att vara VD”. www.vdbok.se  Författare Bosse Brixeman, VD på Executive People AB. Intervjuer Johanna von Wowern, Vesir AB. Utgiven på Bonnier Utbildning 2011.
 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill