Digitalisera nu och för framtiden

Inför Årets VD 2016: Möt Darja Isaksson.

Ledarskap | Årets VD | ARTIKEL | NOV 2016

Digitalisera nu och för framtiden, Darja Isaksson

Digitalisera nu och för framtiden, Darja Isaksson

En av talarna på årets Årets VD-galan är Darja Isaksson, expert på digitalisering och en av Sveriges mäktigaste opinionsbildare. Här kan du läsa om några av de frågor hon ofta föreläser om. Det handlar förstås om digitalisering, hållbarhet och ledarskap.

I år är temat för Årets VD företagens ansvar för samhällsutveckling och hållbarhet, och här är digitaliseringen en viktig del av den utvecklingen. Darja Isaksson berättar:

– Digitaliseringen behövs för att uppnå en hållbar utveckling, både när man ser till planetär och social hållbarhet och för att samtidigt uppnå bästa möjliga tillväxt.

– Ta ett sådant exempel som hälsa. Idag lever vi längre, vilket ju är bra, men samtidigt medför det att vi får mer komplexa sjukdomar och kommer behöva mycket vård. Och vården idag är dyr. Här kan digitalisering göra skillnad på många plan, alltifrån att förbättra vårdflödena till att effektivisera forskning. Genom digitaliseringen kan vi också tidigt hitta högriskgrupper och påverka beteenden och på så vis förebygga framtida vårdbehov. Vi kan stärka individen att själv styra sitt liv och minska ohälsa och behov av vård.
Ökad hälsa ger också tillväxt – och det gäller över hela världen.

– Ett annat område som är mycket tacksamt för digitalisering är utbildning, fortsätter Darja. Det går att göra den mer tillgänglig, en möjlighet som länder som Kina och Indien utnyttjar till stor del, men också exempelvis Tyskland som startat digitala Kiron University för att göra högre utbildning tillgänglig för flyktingar.

Med digitaliseringen går det enklare att skapa förutsättningar för ett livslångt lärande.
Och ett bättre lärande, för alla. Ett exempel är att det idag går att diagnosticera lässvårigheter genom att mäta ögonrörelser. Det finns också hörlurar som översätter språk i realtid, något som kan göra stor skillnad för till exempel en nyanländ elev som inte kan språket än, men med lurarnas hjälp kan studera matematik.

Ska man se till miljödelen av hållbarhetsbegreppet så är ju digitaliseringen även här en lösning. Effektivare transportflöden och effektivare energianvändning ger förstås stora miljövinster.

– Hälsa, utbildning och transporter är väldigt tydliga och viktiga områden där digitaliseringen ger stora samhällsvinster.

Företagen och digitaliseringen

– I Sverige är intresset för digitalisering spretigt på styrelsenivå, berättar Darja. Sverige har historiskt sett varit tidiga och bland gemene man finns en stor digital mognad, men det betyder inte att vi är på topp på företagsledningsnivå. Tvärtom, vi ligger efter, särskilt inom offentlig sektor där vi rasat ner till jumboplatsen. Det visar en undersökning av Fujitsu ”Walking the digital tightrope”. Det är ofta kompetensbrist i ledningen som är orsaken och som också ger ett lågt tempo med digitaliseringsarbetet.

Det räcker inte med en fristående digital strategi, det är viktigt att det hänger ihop med hela företagets affärsstrategi. Vad ska göras på kort sikt? Och på lång sikt?
Nya disruptiva innovationer dyker upp och förändrar affärsläget genom att förbättra för kunderna, det gäller för beslutsfattarna att kunna förutse saker och hänga med i utvecklingen.
– Självklart ska man ta hjälp om man inte har den digitala kompetens som behövs, säger Darja.

Rädsla för teknik hänger inte ihop med ålder som man kanske kan tro, utan mer med personlighet. Så återigen gäller det vanliga rådet, ha inte en för homogen styrelse, då kan risken för dåliga beslut öka.

Konsumentbeteenden förändras

Idag måste den som driver företag ha en större förståelse för själva kundupplevelsen, säger Darja. Det duger inte att bara tro att det är som man själv upplever det. Man måste förstå konsumenterna och förstå att konkurrenterna kanske är andra företag som lägger beslag på dina kunders tid, kanske inte ens företag i samma bransch som du själv verkar i.

– Det är lätt att underskatta hur snabbt konsumentbeteenden kan förändras. Exempelvis var man inom TV-branschen inte särskilt angelägen att använda sig av streaming-teknik innan Netflix kom, trots att konsumenter tydligt visade att de ville ha möjlighet att själva välja vad de skulle titta på. På samma sätt kan många biltillverkares utmaning att nu hänga med i utvecklingen bero på att man länge trott att konsumenter ”alltid” kommer att vilja köra och äga bilar.
Det handlar om att släppa nostalgi och befintliga affärsmodeller och föreställa sig vad som är det bästa erbjudandet någon kan ge mina kunder.
Sen måste ju ett företag alltid ha fokus både på den befintliga rörelsen som ger pengar nu och på vad som ska gälla framåt. Vad gör vi imorgon? Den frågan måste alla företagsledare ställa sig.

Jenny Andersson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Årets VD

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill