En användbar etikett

"Det gäller att sätta en etikett på sin känsla. Man har nämligen sett i hjärnskanningskameror att det har en stor inverkan på känsloflödet".

Hälsa | ARTIKEL | DEC 2012

I dessa nobeltider pratas det mycket om vett och etikett, vilken gaffel man använder till vad och om man får gå på toa under en finare middag. Hur vi ska förhålla oss till det spektra av känslor som påverkar hur vi agerar på  händelser runt omkring oss är ett annat etikettsområde. Det finns nämligen etiketter att använda här också. Det kanske kan bli den nya känsloetiketten på din arbetsplats. Och i familjen, julen brukar bjuda på många tillfällen att öva!

Jag har tidigare skrivit om att vår hjärna är oerhört social och att vi ständigt utsätts för händelser som enligt hjärnan kan tolkas som livshot. Och att en trött hjärna inte orkar dra i bromsen. Vad är det då för broms?

Låt mig ta ett exempel: du kommer tillbaka till din arbetsplats efter ett eftermiddagsmöte och ser två kollegor stå och prata lågmält med varandra med huvudena tätt ihop. Du går fram och frågar vad de pratar om och får ett kort och snabbt svar att det inte var något särskilt. Din hjärna accepterar inte det svaret utan drar igång en historia om att de har fått information som du inte får del av.

Det är orättvist och du hamnar utanför den grupp som ”vet”. Det påverkar också din status att inte få veta. Allt enligt din hjärna. Tre av hoten i ASSAR (se tidigare artiklar) har dragit igång; anknytning, status och rättvisa.

Eftersom din hjärna är ganska trött så här på eftermiddagen, resurserna i pannloberna är på upphällningen, är det lätt hänt att urhjärnan och den starka och snabba automatiken drar igång. Dina tankar drar historier om hur orättvist behandlad du är, att dina kollegor har planer som inte innefattar dig och djupt inne i hjärnan kan er oro för din position i framtiden sättas igång.

Nästa gång du möter kollegorna sätter du näsan i vädret och visar med alla önskvärd tydlighet att du klarar dig själv. När någon frågar ger du igen med samma mynt: ”det är inget!” En konfliktspiral hotar att dra igång.

Men tänk om dina kollegor pratade om en privatsak som bara angår dem? Att de har varit hos samma terapeut, fettsugare eller hårfrissa…
Vår hjärna är egotrippad och tror lätt att allt handlar om oss själva. Den är programmerad så eftersom dess främsta uppgift är att rädda livet på oss. Är vi trötta blir små frön stora berg. Berg som stavas konflikter och som kostar tid, pengar och tankekraft.

Det är här känsloetiketten kan användas. Eller egentligen den kognitiva känslobromsen som den kallas i neurovetenskapliga sammanhang. Det gäller att sätta en etikett på sin känsla. Man har nämligen sett i hjärnskanningskameror att det har en stor inverkan på känsloflödet. När vi sätter ord på våra känslor har de lättare att klinga av. Vi pratar om impulskontroll.

Så här skulle det funka i exemplet ovan: när du inte får ta del av det kollegorna pratade om och känner dig orättvist behandlad, utanför och kränkt uppmärksammar du dessa känslor. Stanna upp och beskriv känslorna för dig själv. Sätt etiketter på dem; arg, förödmjukad, ledsen, kränkt… Vad det än är du känner, sätt ord på det och känslorna kommer att klinga av. Det syns inne i huvudet på dig. Känslor är flödande kemi i synapserna mellan våra hjärnceller. När de inte får näring klingar de av. Näring ger du genom att fortsätta att lägga fokus på dem. Därför är det viktigt att sätta punkt. Motsatsen kallas att älta.

När känslorna klingat av kan du, om händelsen var viktig för dig, med lugn och vänlighet, gå till dina kollegor och berätta för dem att du känner dig utanför. Att du gärna vill bli involverad om det de pratade om gäller dig. Du kan inte styra kollegornas reaktioner men du har stått upp för dig själv och för det som är viktigt för dig. Och du har gjort det med vänlighet när du inte längre är under inverkan av hotkänslorna. 

Att skälla och gnälla på någon under inverkan av starka hotkänslor har sällan lett till bra relationer och god samverkan. Snarare att motparten känner sig hotad och hamnar i försvar och så är konfliken igång.

Det är en underbart härlig känsla att vara den som tar ansvar för ökat samspel och förståelse människor emellan. Sätt etikett på den känslan också: glad, stolt, ansvarsfull, mogen, personligt utvecklad. Här kan du kanske dröja lite med punkten…

Ge dig goda helger! Vi ses under ett gott 2013!
 

Anneli Godman.

Anneli Godman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Webbkurs i ämnet

Mindfulness & uppmärksamhetsträning - 7 veckor

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill