Ett gott syfte motiverar de anställda

Verksamhetens syfte är viktigare än företagskultur och karriärmöjligheter, enligt ny undersökning.

HR | Motivera | ARTIKEL | JUNI 2012

Att arbeta för en organisation som har ett tydligt syfte eller mål utöver det rent kommersiella ökar motivationen, enligt en ny undersökning från YouGov. Verksamhetens syfte är till och med viktigare än möjligheterna till karriärklättring, menar deltagarna i enkäten.

Drygt 4 000 anställda i Storbritanien, Tyskland och USA har deltagit i enkäten som har genomförts av YouGov på uppdrag av varumärkeskonsulterna Calling Brands. Respondenterna fick svara på vilka faktorer som var viktigast för att de skulle trivas på sin arbetsplats och känna sig motiverade i sitt arbete, skriver den brittiska tidningen HR Magazine.

Lön och syfte viktigast

Inte helt oväntat ansåg en majoritet av deltagarna (52 procent) att lön och förmåner är den viktigaste faktorn för motivation och trivsel på jobbet. Mer överraskande var att verksamhetens syfte och mål rankades som den näst viktigaste faktorn. Med 18 procent av rösterna hamnade den före andra viktiga faktorer som arbetskultur (17 procent), ansvarsnivå (7 procent) och möjligheter till karriärklättring (6 procent).

Organisationens syfte är med andra ord någonting mycket viktigt för anställda runt om i världen. Detta bevisas också av att 65 procent av respondenterna i YouGovs undersökning säger att de skulle känna sig motiverade att "gå en extra mil" för en organisation som har ett tydligt syfte.

Förändrad attityd

I samband med undersökningen genomförde Calling Brands även ett antal intervjuer med HR- och kommunikationschefer från en rad multinationella företag. De var överens om att dagens anställda ofta vill ha ut något mer av sitt arbete än bara lön och karriärmöjligheter. Samtidigt konstaterade de att många företag inte har hängt med i den utvecklingen.

En av Calling Brands medarbetare, Brook Calverley, förklarar att människors attityd har förändrats dramatiskt - idag förväntar man sig att ett jobb ska medföra engagemang på ett helt annat sätt än tidigare.

- Vår rapport visar hur anställda i allt högre grad söker immatriella fördelar utöver lön, förmåner och karriärmöjligheter - och hur viktigt det har blivit för företag att agera utifrån den här förändringen, säger Calverley enligt HR Magazine.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill