Få folk att lyssna, öva upp din retorik

Övertyga och berör med retoriken

Kommunicera | ARTIKEL | MARS 2011

Konsten att uttrycka sig med förnuft, känsla, mod och humor- det är retorik.  Ett vetenskapligt ämne som alltid är aktuellt och just nu på frammarsch.

Fram till 1842 hade vi retorik som obligatorisk ämne i skolan och nu talas det om att återinföra det igen. Vi måste lära oss att det talade ordet är ett sätt att nå varandra och göra intryck.

Idag är det skrivna ordet dominerande på många sätt, vi skriver mer än någonsin: mejlar, sms:ar, bloggar och twittrar. Men hur pratar vi? Hur får vi andra att lyssna?

Varje år delar Retorikcentrum ut det Stora Retorikpriset, just för att uppmärksamma retoriken och belöna någon som når fram extra väl. I år, 2011, gick priset till skådespelaren Pia Johansson.

På prisutdelningen talades det om vikten att införa retoriken som ett skolämne och naturligtvis även på våra lärarutbildningar.  Om man vill bli en bättre retoriker ska man se till att skaffa sig en förebild att inspireras av.  Lyssna på dem eller läs deras tal. Ett lysande exempel som nämndes på prisutdelningen, var Selma Lagerlöfs tacktal när hon fick nobelpriset i litteratur.

Barbro Fällman, vd på Retorikcentrum, sa att retoriken är så fantastisk för den passar både kvinnor och män lika bra. Om vi lär oss de retoriska grunderna så får vi inte bara lättare att göra intryck och tala för vår sak, risken för att vi blir manipulerade minskar.

Hur gör man om man vill lära sig mer?
Det finns mycket litteratur att läsa, allt från Aristoteles till mer moderna författare. Och förstås många kurser att gå. Sök på nätet och botanisera bland utbudet. Snart är du en fena på etos, logos och patos och andra retoriska grundbegrepp. Och övertygar både familjen, kollegorna och chefen.

För du har lärt dig hur man berör andra människor genom sitt sätt att tala.


 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill