Facebook i verkligheten

IRL-kryssning ger facebookfantaster chans att mötas på riktigt.

Kommunicera | ARTIKEL | MARS 2011

Hur kan du använda Facebook för att skapa ett rikare liv utanför nätet? Vem är du på Facebook? Hur kan du använda ditt privata nätverk för att marknadsföra ditt företag? Under ett kryssningsdygn på Östersjön debatteras frågor kring det mest utbredda sociala nätverket vi har.

Den 24 maj lämnar ett kryssningsfartyg fyllt av facebookvänner från hela landet Värtahamnen i Stockholm. Nina Jansdotter och Kenneth OE Sundin har samordnat det forum som de hoppas ska leda till nya affärskontakter, vänskap och inspiration.

Båtresan, som varar i ett dygn, kommer förutom mingel och socialiserande, att bjuda på små och stora matnyttiga workshops och föreläsningar på temat facebook.

- Jag är själv väldigt aktiv på nätet och har där kontakt med många inspirerande människor som jag gärna vill träffa och kanske inleda samarbeten med - men eftersom jag har nästan 5000 vänner är det svårt att finna tiden, säger Nina. Därför känns detta som en otroligt rolig lösning för att nätverka och knyta samman människor.

Nina och Kenneth hade varit vänner på Facebook i över ett år, men inte pratat särskilt mycket, innan Nina postade ett inlägg där hon efterlyste en eventplanerare, och Kenneth svarade.

- Jag har jobbat mycket med bland annat båtkonferenser och tyckt att det funkat fantastiskt bra, säger Kenneth. Det blir inte som en vanlig konferens där man knappt hinner umgås mer än ett snabbt hej i kaffekön, det är mer avspänt men ändå effektivt för att knyta kontakter.

Både Nina och Kenneth beskriver resan som en enorm träff för de breda vänskaps- och affärsnätverk som sys samman på Facebook.

- I alla kompiskretsar blir det ju någon som fixar, drar ihop människor och planerar fester, menar Kenneth. I det här fallet råkade det bli vi två!

- Skillnaden är ju att man främst bara är vänner över internet, fortsätter Nina. Det är en chans att träffa folk man kanske följt rätt länge på nätet, i verkligheten. Och när vi kommer hem igen blir det lättare att hålla kontakten - det blir inte det vanliga "Vi hörs" som sedan rinner ut i sanden, eftersom man redan har en digital kontakt med varandra.
 Men framför allt hoppas man att de drygt 1000 resenärerna ska ha trevligt och kunna kombinera nytta med nöje.

- Det vi hoppas att folk ska känna när de åker hem är att de haft fantastiskt roligt, samtidigt som de inspirerats, utökat sina nätverk och fått nya kontakter, avslutar Kenneth.

Föreläser om identitet och affärsnytta

Kryssningen kommer att bjuda på ett antal föreläsare, bland annat beteendevetaren och konsulten Cecilia Kärvegård. Hon pratar om hur du utvecklar och utforskar din identitet via Facebook.

 - Nu för tiden är vi inte längre anonyma på Internet, vi frontar både med foto och vårat riktiga namn, med vissa undantag förstås, säger Cecilia.

Många kritiska röster om att Facebook gör människor asociala har hörts, men Cecilia håller inte med.

- Facebook gör snarare människor mer sociala, säger hon. Här ges ju möjligheten att kommunicera med ytliga bekanta vilket gör att relationen fördjupas och man har mer att prata om när man möts IRL. Innan Facebook kanske man bara hälsade på varandra men nu kan man stanna och prata för man har haft kontakt på Facebook och där har man fördjupat vänskapen och tagit del av den andres intressen. På Facebook träffar man också nya människor som ofta leder till möten IRL.

En annan av kryssningens föreläsare är Anna Ström, VD för cateringfirman Gourmetbudet, som tänker tala om hur man använder Facebook på bästa vis för att nätverka och göra affärer. Med liten tidsinsats dessutom.

- Många menar att Facebook tar för mycket tid, men om man tänker igenom hur man använder det och strukturerar upp sitt surfande får man ut mycket mer av siten, säger Anna.

Det gäller bland annat att planera in internettiden och bestämma vad den ska användas tid.

– Exempelvis kan man bestämma sig för att använda Facebook seriöst en halvtimme om dagen, fem dagar i veckan. Och anstränga sig för att tänka igenom vad man vill åstadkomma när man är där.  Du kan ibland t.ex. bestämma dig för att endast kommentera dina vänners inlägg - och då inte göra egna statusuppdateringar. Eller så kan du logga in bara för att adda nya vänner.

Anna tycker att man kan likna det med att handla på IKEA.

- Vet du vad du vill ha och håller dig till det går det snabbt. Annars kan det lätt ta hela dagen.

Hur gör man för att inte halka in i "slösurfande", dröja kvar i fotoalbum och konversationer?

- Vill man ha tid för att bara nöjessurfa på Facebook planerar man in det också. Det viktiga är att man inte fastnar alltför länge, och håller isär det från den mer professionella delen.

- Ibland kan man gå in och göra en kort status-uppdatering och sen direkt logga ut.  Det viktiga är att du synliggör dig själv och blir ihågkommen av ditt Facebook-nätverk. Exakt vad du skriver spelar mindre roll. Lättast är att skriva om det som man för tillfället ändå gör. Om du uppdaterar din hemsida - skriv något om det, om du precis kommit från fika med jobbarkompisarna - skriv om det. Det är tidseffektivt, påpekar Anna.

 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill