Fem resetrender inför sommaren 2011

Resias trendbarometer spår att all inclusive-resor, kryssningar och långresor fortsätter att öka.

Uppleva | ARTIKEL | MARS 2011

När vi tar paus från jobbet vill vi resa igen - resandet tog åter fart under 2010, efter ett par års tillbakagång. Industrisemestern är på väg ut och vårt resande sprids nu istället över hela året. Vi bokar långt i förväg, väljer hotell med omsorg och ser gärna att resan har ett tema.

Resiabarometern genomförs två gånger om året. 1200 privatpersoner, 400 resesäljare och ett tvärtsnitt av branschens aktörer medverkar i intervjuer och enkäter som kartlägger det svenska folkets resvanor.

Restrender för sommaren 2011
Privatresandet tog ordentlig fart under 2010 och är nu uppe i samma nivåer som rekordåret 2008. Under årets första månader har den starka efterfrågan på resor tillsommaren fortsatt hålla i sig, trots oroligheter på de stora charterdestinationerna Tunisien och Egypten.

All inclusive-resor, kryssningar och långresor är några av de områden där efterfrågan fortsätter att växa. En stark svensk ekonomi, en stark krona och stor reslust är några av förklaringarna bakom den positiva utvecklingen.

Första minuten
Ett tydligt mönster i det privata resandet är att industrisemesterns betydelse som enda tid för resor har minskat. Många har idag semester två gånger om året och det är inte ovanligt att resa vid båda tillfällena. I Resias kundundersökning uppger 55 procent att det är mycket viktigt att resa på semestern och 43 procent tycker att det är viktigt eller ganska viktigt. 69 procent säger att de kommer att semestra både i Sverige och utomlands den här sommaren. 15 procent kommer att spendera hela sin semester utomlands, medan 16 procent stannar i Sverige.


Att fler ser resan som en viktig del av sin semester har lett till att många bokar sin resa långt i förväg för att försäkra sig om en plats i solen. Idag är det många som har en tydlig bild över vart de vill åka. Istället för att vänta och se vilka resmål som eventuellt blir kvar och prisnedsatta nära inpå semestern, är trenden snarare att nyttja de boka-tidigt-rabatter som både researrangörerna och flygbolagen ofta lockar med. Första minuten är på väg upp och sista minuten på väg bort.


Hotellet styr resan
Hotellet blir en allt viktigare del av reseupplevelsen. Resenärer bokar sin resa utifrån önskemål om ett specifikt hotell snarare än efter resmålet eller landet i sig. Boendet styr inte bara val av destination utan även val av resperiod. Om det hotell man vill till är fullbokat byter man hellre semestervecka än semesterdestination. Det är inte alltid lyx som efterfrågas – viktigast är att upplevelsen är speciell. Det kan handla om allt från familjevänliga all-inclusive hotell till nischade designhotell.

Något vi kommer att se mer av framöver är koncepthotell. De stora charterarrangörerna satsar på att utveckla sina koncepthotell och på att ta fram anpassade hotell för fler olika kundsegment. Det är inte bara när det gäller barnfamiljer som hotellkoncepten tydliggörs för kunden, utan även för ungdomar, seniorer eller par som vill resa på en romantisk resa.

Klassiska resmål står sig
När det gäller sommarsemestern står sig de klassiska resmålen. Turkiet, Grekland och Spanien är de tre mest bokade semesterländerna för oss svenskar inför sommaren 2011, enligt sammanställd bokningsstatistik för Resias 60 byråer runt om i Sverige. Turkiet toppar listan och är till stor del barnfamiljernas favorit. Landet vinner mark som ett mycket prisvärt alternativ när det gäller all- inclusive.

När det gäller Grekland är det de stora öarna Kreta och Rhodos som dominerar, destinationer som i stor grad lockar barnfamiljerna. De lite lugnare och väldigt natursköna öarna Parga, Santorini och Skiathos drar framförallt till sig de som söker en lugn eller romantiskt semester. Santorini är för många en naturlig bas för utflykter runt om i den grekiska arkipelagen.

Uppstickare på årets lista är Bulgarien, som inte har funnits med på fem i topp tidigare. Att Bulgarien blir ett allt populärare turistland beror främst på ett solsäkert och stabilt sommarklimat med ett rikt utbud av kilometerlånga sandstränder. Dessutom är Bulgarien ett av de billigaste länderna i hela Europa. Här räcker semesterkassan ofta längre än i många länder kring Medelhavet.

När det gäller semester i Sverige är det främst naturupplevelser och sol och bad som lockar. Populärast är Västkusten följt av Stockholm och Gotland.

Tematiserade resor
För en växande skara är semestern inte bara ett tillfälle att vila upp sig, utan också en tid för att odla sina intressen eller aktivera sig fysiskt på olika sätt. Fler arrangörer erbjuder resor med tematiserat innehåll, det kan vara allt från pilgrimsvandringar i Spanien till professionell beachvolleyträning i Thailand. Resenärernas efterfrågan av tematiserade resor kan kopplas till allmän utveckling i samhället, där det blir allt viktigare att förverkliga sig själv.

Utbudet av träningsresor har vuxit snabbt det senaste året. I Resias kundundersökning säger 20 procent att de absolut vill träna på semestern och 58 procent att de vill träna lite lagom. 22 procent säger nej till träning på semestern.

Detsamma gäller för resor med inriktning på mat. Utbudet täcker allt från weekendresor i teman och fördjupad kunskap om specifika ämnen som till exempel miljö, hälsa, kultur och historia. 80 procent av Resias säljare gör bedömningen att resor med inriktning på mat och dryck kommer att öka under 2011. När kunderna tillfrågades om vad de helst vill göra eller uppleva på sin semester kommer matupplevelser på tredje plats direkt efter avkoppling och sol och bad. 35 procent tycker att matupplevelsen är en mycket viktig del av resan, 40 procent tycker att det är en viktig del av resan, och 20 procent säger att matupplevelsen är ganska viktig. Bara 5 procent säger att matupplevelsen inte är en viktig del av resan.

På frågan vilket land man helst vill resa till för att njuta av god mat kommer Italien ohotat i topp, följt av Thailand och Grekland. Annars har Tokyo en stark ställning som världens gourmethuvudstad. För fjärde året i rad har Japans huvudstad fl er stjärnor i Michelinguiden än någon annan stad.
 
All inclusive breder ut sig
All inclusive tilltalar allt fler resenärer och fler målgrupper, även om det fortfarande är barnfamiljerna som bokar mest. Researrangörerna ser en ökad efterfrågan för all inclusiveresor inför sommaren och breddar sitt utbud för all inclusive genom att ta in fler hotell i sommarprogrammet. 76 procent säger att det man helst vill ha ut av sin semester är avkoppling, och det är en viktig förklaring till varför all inclusive fortsätter att locka resenärer.

81 procent säger att de kan tänka sig att boka en all inclusive-resa i sommar.
Turkiet är den destination som snabbast vinner mark som prisvärd all inclusive-destination. De resenärer som väljer all inclusive uppskattar främst bekvämligheten, att det är prisvärt och att det enkelt att hålla koll på reskassan. Många av de familjeanpassade all inclusivehotellen erbjuder också en rad olika aktiviteter för barn, allt från läxläsning till simskola.

På väg upp
Intresset för volontärresor ökar stadigt, framförallt hos ungdomar runt 20-årsåldern. Den tidigare så starka backpackerkulturen tenderar att ersättas av volontärresor, där resenärer åker till utvecklingsländer för att jobba i olika projekt. Exempel på länder dit man kan åka som volontär genom svenska researrangörer är Brasilien, Peru, Ghana, Indien, Kina, Nepal, Senegal, Thailand och Uganda. Oftast bor och äter volontären hos en värdfamilj på plats och jobbar med allt från uppgifter på dagis till jordbruk.

Kryssningar för alla
Försäljningen på kryssningsmarknaden har gått stadigt uppåt i Sverige. Både Medelhavet och Karibien är populärt, och även här gäller trenden att allt fler bokar tidigt. De stora kryssningsrederierna har en prissättning som innebär att det är mest prisvärt att boka tidigt, vilket naturligtvis bidrar till boka-tidigt-trenden. I takt med att marknaden har vuxit har fartygen blivit större, något som har bidragit till att priserna trimmats och fler har råd att åka på kryssning.

Idag kan man få en kryssningsupplevelse i alla prisklasser, och många upplever att kryssningar är en form av resande som ger mycket valuta för pengarna. Från att tidigare främst ha varit en form av lyxsemester breder kryssningarna nu ut sig i fler målgrupper och växer stadigt i popularitet, inte minst hos barnfamiljer.

Hotell med vattenland
Att resa till hotell där egna vattenland är en del av boende är något som lockar allt fler. Fritidsresor tog fram ett eget koncept, Splash, till förra sommaren och ser ett ökat intresse för den typen av semesterform, framförallt hos barnfamiljer. Det ligger också i linje med trenden att allt fler väljer semester utifrån boendet snarare än efter resmålet i sig.

Personlig resekonsult
I rapporten ”Travel Gold Rush 2020” spår Amadeus tillsammans med Oxford Economics att personlig service får en renässans när resan ska bokas. Digitalisering och annan teknik har inte lyckats fylla behovet när resandet har blivit mer omfattande, och allt fler vill kombinera olika resmål. Förmågan att leverera en total upplevelse blir nyckeln till tillväxt i resebranschen och resebyråerna kommer att satsa på att erbjuda personliga resebyrårepresentanter med uppgift att tillgodose resenärers behov ur ett bredare perspektiv – de ska fungera som livsstilskonsulter.

Shoppingresor utanför Europa
Den starka svenska kronan och en stark svensk ekonomi har bidragit till ett större intresse för shoppingresor även utanför Europa. Den låga dollarkursen har gjort New York extra prisvärt för oss svenskar, men även Miami är en destination som lockar shoppingsugna. Billiga marknader i Peking och Bangkok har också en hög attraktionskraft för de resenärer som ser shopping som en viktig del av resan. Trots ökad konkurrens från destinationer långt borta håller sig London och Barcelona kvar på fem i topp på destinationer för en bra shoppingupplevelse. Enligt Resias kundundersökning är det viktigaste att det man handlar är billigt.

Hemester
I samband med konjunkturnedgången 2009 började ordet hemester myntas som ett begrepp. När hushållsekonomin försämrades valde fler att stanna hemma på semestern. I början av 2010 pratades det mer svemester, där semester i Sverige fick en renässans till förmån för dyra utlandsresor. Inför sommaren 2011 är dessa begrepp definitivt betydligt mindre heta.

 (Källa: Bokningsstatistik Resia februari 2011)

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Uppleva

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill