Företagsledare i politiken - bra eller dåligt?

Stig-Björn Ljunggren, statsvetare: "Det finns ett behov av politiker med en annan bakgrund".

Ledarskap | ARTIKEL | OKT 2012

Ska företagsledare lägga sig i den politiska debatten? Frågan väcktes härom veckan i tidningen Financial Times efter att företagsledare i USA och Storbritanien varit ute och kritiserat sina respektive regeringars politik.
Motivation.se ringde upp statsvetaren Stig-Björn Ljunggren för att diskutera relationen mellan näringslivet och den politiska världen.

General Electrics förre VD Jack Welch orsakade heta diskussioner när han för några veckor sedan anklagade Barack Obamas regering för att manipulera den officiella statistiken över antalet arbetslösa i USA, skriver Financial Times. I Storbritanien var företaget J Sainsburys VD Justin King ute och kritiserade ett förslag från David Camerons regering.

Dessa fall har fått Financial Times att ta upp en frågeställning som återkommer med jämna mellanrum: Är det en god idé att som företagsledare uttala sig offentligt i politiska frågor?

Experterna i Financial Times panel besvarar frågan med ett ganska entydigt "ja" - med reservation för att man måste vara konsekvent samt förstå de politiska spelreglerna och vara tydlig med att åsikterna är ens egna, inte företagets.

"Verka, men inte synas"

För att få en bättre bild av hur företagsledarnas relation till politiken ser ut i Sverige ringde Motivation.se upp statsvetaren Stig-Björn Ljunggren, som är skribent, föreläsare, konsult och en återkommande proffstyckare i TV, radio och tidningar. Han säger att det inte är särskilt vanligt att svenska företagsledare lägger sig i den politiska debatten.

- De brukar vara ganska försiktiga. Visst finns det exempel på företagsledare som skriver debattartiklar och liknande, men då har de ofta blivit ombedda av någon näringslivsorganisation att göra det, förklarar han.

Som exempel nämner Ljunggren de berömda "101 direktörerna" (som vid en noggrannare räkning visade sig vara 102, tillägger statsvetaren) som skrev på DN:s debattsida den 23 februari 1997 att förtroendet för statsminister Persson var förstört. Sådana händelser är dock ganska sällsynta i Sverige.

Den mäktiga familjen Wallenberg har exempelvis som motto "att verka, men inte synas", och har sällan blandat sig i den offentliga politiska debatten.

- Ett sätt för företagsledare att påverka politiken är naturligtvis också att låta sig väljas in i parlamentet, men sådant var mycket vanligare förr när det inte var ett heltidsjobb på samma sätt, säger Stig-Björn Ljunggren.

Bristande motivation

Han tror dock att näringslivet gärna skulle se att fler företagsledare tog ton i den politiska debatten. Att det är så sällsynt idag tror han delvis kan bero på bristande motivation.

- Det som har förändrats är att företagen idag inte längre är nationella, utan globala. Då blir Sverige bara en del av ett marknadsområde, och då är det mindre motiverat att ge sig in i politiken, säger Stig-Björn Ljunggren.

Men han tror inte att den svenska opinionen skulle ha någonting emot att företagsledare går in i politiken - snarare tvärtom.

- Givet att de inte är extrema, och att de har karisma, så tror jag att folk skulle välkomna det. Det finns ett behov av politiker med en annan bakgrund än den partipolitiska.

"Förutsättningarna annorlunda"

En företagsledare som ger sig in i politiken tar naturligtvis också risker, vilket kan vara en av förklaringarna till att det är så ovanligt. Man utsätts för en tuff medial bevakning och kan lätt bli anklagad för att driva en politik som gynnar det egna företaget. Ett politiskt engagemang riskerar därmed att skada både företaget och den egna karriären.

- Ett annat problem är att näringslivsfolk inte har förstått att politiken är ett annat socialt fält än näringslivet och att förutsättningarna är annorlunda. Ulf Adelsohn, tidigare partiordförande för moderaterna, sade en gång att skillnaden är att politiken är ett nollsummespel; om jag vinner så förlorar någon annan. I näringslivet är det vanligt med plussummespel där båda parter blir vinnare.

Ingen svensk Berlusconi

Utomlands finns det flera exempel på företagsledare som satsat hundraprocentigt på en politisk karriär. Italiens förre premiärminister Silvio Berlusconi är ett tydligt exempel. Mediemogulen från Milano gick in i politiken efter att det italienska partisystemet rasat samman 1994, och har sedan dess varit landets mäktigaste politiker i nästan två decennier.

Frågan är varför Sverige aldrig har haft någon Berlusconi.

- Jag tror att Sverige är för litet för det. De företagsledare som har de musklerna är redan uppknutna till stora organisationer och har redan ett stort inflytande. Det närmaste vi har kommit en Berlusconi är väl Ian Wachtmeister och Bert Karlsson. Men i Sverige har vi en sammansmältning av staten och kapitalet som gör att företagsledare inte behöver gå Berlusconi-vägen för att få inflytande, säger Stig-Björn Ljunggren.

Behov av näringslivsparti?

Hittills har det alltså varit ont om företagsledare i den svenska politiken, men Ljunggren utesluter inte att det kan bli ändring på det i framtiden.

- Det finns möjligtvis en öppning. Jag tror att vi kommer att få se mer av politisk turbulens framöver. Moderaterna har tidigare varit ett näringslivsparti, men är det inte på samma sätt idag. Men min gissning är att det finns ett behov av ett nytt näringslivsparti som står för näringslivet ensidigt, säger statsvetaren, och fortsätter:

- Vi har sett ett intressant exempel på detta i Mora. Företagarna där tyckte att företagsklimatet var alldeles för dåligt. De bestämde sig därför för att gå in och ta över centerpartiet, som då var det svagaste partiet i kommunen. Så de tog över partiet och vann valet. Frågan är om det finns utrymme för någonting sådant även på riksnivå, avslutar Stig-Björn Ljunggren.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill