Första webbintrycket

Fånga surfarna till din sajt.

Kommunicera | ARTIKEL | MARS 2011

Startsidan är ditt webbansikte utåt, det är där du fångar besökarna som surfar förbi. För att du ska lyckas få in dem finns några enkla kommunikationsknep att ta till.

  • Varför ska besökarna stanna på din webb? Tänk igenom ditt budskap och tala om det direkt, stort och tydligt på förstasidan. Sätt dig in i surfarens roll. Vad vill han eller hon ha? Hur kan du lösa deras problem? Undvik inifråntänk och långa informationstexter om ditt företag, det är inte det som i första hand lockar en rastlös surfare. En surfare vill veta ”What’s in it for me?”. Ge dem det, i stor text.
     
  • Skapa nyfikenhet. Hur kan du få kunden att känna mersmak? Använd grafiska inslag, spännande rubriker, knappar och bra innehåll som tilltalar din målgrupp. En kvalitetsmässig målgruppsanalys är helt avgörande här. Vem är det som kommer till din sajt? Vad vill han eller hon veta eller få svar på? Det ska synas (och höras?).
     
  • Förvåna dina besökare. Använd fantasin och utlys tävlingar eller gör roliga enkäter. Interaktion är uppskattat av användarna. Följ upp i sociala medier och få på så sätt ännu mer spridning i olika nätverk. Har du tur lyckas ni åstadkomma en "snackis". Det behöver inte kosta stora summor om idén är rätt i tiden. Jobba också med rörlig media och länkningar som leder djupare in i strukturen.
     
  • Gör det enkelt för användaren. Viktig information ska inte finnas mer än ett par klick bort. Se till att alla länkar fungerar som de ska. En bruten länk kan göra att besökaren direkt väljer bort dig. Göm inte information, se till att kontaktuppgifterna är lätta att hitta redan på förstasidan.
     
  • Ta reda på hur besökarna hittar till dig. Idag finns bra statistikprogram (Google Analytics m.fl.) där du enkelt kan hålla koll på vilka sökord som gjort att besökarna hittat din sida. Lyft fram de sökorden stort och försök hitta breddningsområden i innehållet som gör att du får ännu fler träffar. Om du får många träffar på ordet ”träd” så kanske specifika ord som ”gran, tall och björk” gör att ännu fler får träff. Det kan du försöka utnyttja i texter, rubriker och bildtexter på sajten. Prova dig fram och se vad som får bäst resultat. Det finns också en uppsjö av företag som jobbar med sökmotoroptimering av webbsidor. De hjälper dig att bli hittad på nätet.
     
  • Använd bilder som förstärker ditt budskap. Du behöver en genomtänkt idé kring bildspråket på webben för att undvika att sidan spretar. Använder ni grafik eller bara foto? Är grafiken färgglad och i sådana fall, vilka färger ska ni arbeta med? Vad vill ni att företaget ska utstråla?
     
  • Överlasta inte startsidan. För mycket information får ofta motsatt effekt – du får inga läsare alls. Satsa på ett par budskap som du vill lyfta fram och variera dig över tid istället. Viktigt är dock att jobba med samma bildspråk och tilltal. Då känner besökaren igen sig.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill