Fyra steg för att skapa balans i ditt liv

Omdefiniera framgång, välj dina prioriteringar – och håll balansen.

Ledarskap | Coacha | ARTIKEL | APRIL 2018

Fokusera och håll balansen.

Fokusera och håll balansen.

Att uppnå balans mellan arbete och privatliv är en stor utmaning för många. Det är precis som att hålla balansen när man går på en stock över en bäck – det kräver koncentration och fokus. Men också insikt om vad som är viktigt för dig och vad du prioriterar i livet. Därför kan du också behöva omdefiniera vad framgång innebär för dig, skriver ledarskapsexperten John Maxwell.

För de flesta av oss krävs det inte mycket för att gå upprätt. Vi tog våra första steg när vi var små och nu gör vi det bara. Under hela dagen, gåendes från sovrummet till köket eller från bilen till kontorsdörren, tänker vi inte mycket på att hålla balansen eller undvika att ramla. 

Men vad händer när vi inte bara promenerar på ett brett, jämnt underlag? Har du någonsin försökt att gå på en stock över en bäck? Eller längst en gymnastikbom? Plötsligt blir ett fall en verklig möjlighet. När det händer, fokuserar våra sinnen på att vidmakthålla balansen. Vi tänker igenom varje steg och gör hela tiden mindre justeringar för att hålla oss upprätta. 

Att balansera arbete och familj tenderar att vara mer som att gå på en stock än på en trottoar. Det kräver medvetet fokus och koncentration. Innerst inne vet vi alla det. Men det är lätt att glömma och närma sig det på ett vardagligt sätt, vilket kan få oss att falla och skada det som är viktigast för oss.

Så hur håller du balansen i arbetslivet? Här är fyra saker du kan göra just nu för att fokusera på att hålla balansen och undvika fallgroparna.

Omdefiniera framgång

Framgång innebär att mina närmaste älskar och respekterar mig mest.

När min karriär först började njöt jag av de nya utmaningarna. Men jag visste också att jag inte ville förlora det som var viktigt för mig. Det fick mig att fatta ett viktigt livsbeslut: att omskriva min definition av framgång. Istället för att se till resultat, framsteg eller prestation bestämde jag mig för att framgång för mig betyder att mina närmaste älskar och respekterar mig mest. 

För mig var framgång bara möjlig om de människor jag älskade stod bredvid mig. Om du verkligen vill lyckas i livet, måste du ställa dig en fråga: När jag strävar efter framgång, drar det mig närmare - eller längre ifrån - de viktigaste människorna i mitt liv? När du väljer en definition av framgång som inkluderar dina nära och kära, gör du dem till en prioritet. Och ni gör resan tillsammans.

Bestäm dina prioriteringar

Brian Dyson, före detta vd för Coca-Cola, gav följande råd till examensklasser vid ett universitet:

Föreställ dig livet som ett spel där du jonglerar fem bollar i luften. Du kallar dem arbete, familj, hälsa, vänner och andlighet, och du håller alla dessa i luften. Du kommer snart att förstå att arbetet är som en gummiboll. Om du tappar den kommer den att studsa tillbaka.

Men de andra fyra bollarna: familj, hälsa, vänner och andlighet är gjorda av glas. Om du släpper en av dessa kommer den att vara oåterkalleligt ärrad, märkt, ha hack, vara skadad eller till och med ha gått i bitar. De kommer aldrig att vara densamma.

En glaskula är inte bara mer ömtålig än en gummiboll; den är också mer värdefull. När vi ägnar oss åt att hålla gummibollen i luften riskerar vi att de andra kraschar till marken. 

Efter att ha definierat framgång på ett sätt som inkluderar dina nära och kära, är nästa steg att anpassa dina prioriteringar för att återspegla det. Om din familj eller nära vänner har blivit satta åt sidan för jobbet, ta itu med problemet omedelbart. Planera tid med dem precis som du skulle göra för ett möte eller en uppgift. Sätt människorna du älskar först i din kalender och låt andra prioriteringar följa efter.

Uppmärksamma arbetslivets tidvatten

Mycket av konsten att balansera arbete och liv handlar om att göra små justeringar. Ansvar är som tidvattnets ebb och flod. Det kommer att finnas tider då mycket av din uppmärksamhet måste fokuseras på en sida av ekvationen, kanske på grund av ett stort projekt eller en hotande deadline.

Och det är ok för balansen att svänga i en riktning under ett kort tag. De tiderna är nödvändiga, och de är inte ett problem om du inte förblir kvar där för länge. Kom ihåg dina högsta prioriteringar och gör de nödvändiga justeringarna för att återfinna din balans.

Att veta vad man ska fokusera på, och när, skapar den balans vi behöver för att kunna vara framgångsrika och samtidigt behålla vår mentala hälsa. Att förbereda sig för tidvattnets flöden hjälper dig inte bara att lyckas på jobbet, utan ger dig också möjlighet att bygga ett rikt och givande liv utanför arbetet.

Skapa ditt arv

Det är aldrig för tidigt att börja tänka på ditt arv. I Stephen Coveys The 7 Habits of Highly Effective Peopleskriver han: "Börja med slutet i åtanke." Oavsett om du bara är i början av din livsresa eller om du har fler år bakom dig än framför dig, kan du ändå hålla destinationen i åtanke. 

Vad vill du vara känd för? Vilka vill du ha omkring dig till slutet? Vad vill du att det ska stå på din gravsten eller i din dödsruna? Det är frågor du bör ställa dig själv. Ditt arv kommer att byggas från dina svar, men bara om du agerar på dem. Det är viktigt att dina dagliga handlingar stämmer överens med dina mål. Små betydande dagliga göranden bygger dynamik över tid och skapar ett arv som du kan vara stolt över.

Att ta hand om din familj, din hälsa, dina relationer och ditt andliga jag är inte en självisk handling, utan en upprätthållande. Genom att hålla ett intensivt fokus på balansen mellan arbete och ditt liv i övrigt – speciellt när det känns som att du går på lina – kommer du att skydda det som är viktigast för dig och fortsätta resan utan att vackla.

John Maxwell

John Maxwell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Coacha

Dela:

John Maxwell är en av de största experterna på ledarskap internationellt. Han är en erfaren föreläsare och författaren bakom en rad bästsäljare i ledarskapsgenren. John Maxwell är grundare av EQUIP, en ideell organisation som har tränat över 5 miljoner ledare i 126 länder världen över. Varje år talar han till ledare i olika organisationer, alltifrån Fortune 500-företag till regeringar och Förenta Nationerna. 

Motivation.se har ett exklusivt samarbete där vi regelbundet publicerar artiklar från John Maxwell.

www.johnmaxwell.com

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill