"Gör en upplevelse av lunchen"

Anna Hermes: Behåll lugnet och värna om era viktiga relationer.

Uppleva | ARTIKEL | AUG 2012

Nu när de flesta av oss är tillbaka från semestern och vi fortfarande har kvar semesterlugnet och kan njuta av varma dagar och är det god tid att värna lite extra om sina viktiga relationer. Att kombinera sensommaren med roliga aktiviteter som ger ny energi och som stärker samarbetet för den fortsatta hösten ska man inte underskatta.

Förutom att samla teamet och kicka igång hösten är det minst lika viktigt att bjuda in sina viktiga kunder. Det går utmärkt att kombinera arbete med roliga aktiviteter. Se till att skäm bort era kunder lite extra och ta med dem på en upplevelse.

Viktigt att tänka på är att det inte bara är de affärsmässiga banden som ska bli starkare, utan också de personliga. Jag tror att öppenhet, ärlighet och att våga vara personlig mot de man jobbar med kan ha stor betydelse och är en stor framgångsfaktor för långsiktiga relationer.

Jag tänkte dela med mig av några förslag på aktiviteter där Du får möjligheten att lära känna din kund bättre.

5 tips på aktiviteter som för dig närmre kunden

1.    Den klassiska golfrundan – För de kunder som är golfälskare är ett måste att besöka någon av de läckra golfanläggningarna som Sverige kan erbjuda. Se till att kombinera golfrundan med middag eller avkopplande aktivitet. Många golfanläggningar ligger på eller i närheten av en herrgård. Ta tillfället att njuta av båda miljöerna.

2.    Spela tennis - För den mindre kundgruppen kan en tennismatch vara både svettigt och relationsbyggande. Matcher sätter lite fart på tävlingsinstinkten och man lär känna varandra i skarpt läge.     

3.    Middag i egen lokal – Bjud in 6-8 kunder och ha en middag i egen lokal. Det finns många ställen som erbjuder ”Chambre separe” vilket skapa en känsla av exklusivitet och att få tillhöra en utvald grupp.

4.    Bjud in till AfterWork – Gör ett minievent och arrangera en AW i någon trevlig bar eller varför inte på det egna kontoret för att hålla nere kostnaderna. Ett kostnadseffektivt sätt att höra av sig till sina kunder och bjuda till. Det finns även ställen som hyr ut egen bar och lokal där man kan vara privata. Skapar en känsla av VIP. 

5.    Glöm inte lunchen – En sådan enkel sak som att ta en lunch och prata om annat än det som berör affärsrelationen ger mycket. Fokusera på att lära känna kunden genom att prata om sådant som inte händer på arbetet, som intressen, resor, kontakter etc. Gör en upplevelse av lunchen och boka på ett noga utvalt ställe som har det lilla extra.

Denna vecka vill jag rekommendera Bro Hof slott som har mycket att erbjuda för exklusiva kundaktiviteter. I fantastik slottsmiljö kan man både ta en golfrunda, boka egen lokal för den exklusiva middagen eller bara njuta av utsikten och miljön över en lunch.

Anna Hermes

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Uppleva

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill