Hantera dina stressnivåer

Tema:Stress - Artikelserie om stress del 1 av 3.

Hälsa | ARTIKEL | AUG 2012

För att kunna hantera dina stressnivåer krävs att du känner till dem, men också att du förstår hur de fungerar. Vad får just dig att uppleva stress och hur kan du distansera dig själv från de situationer du upplever som pressande?

För att förstå responsen på stress kan, det vara bra att förstå att det är en fysisk reaktion som sker i kroppen.

Robert M. Yerkes och John D. Dodson vid Harvard University, gjorde för ett tiotal år sedan en undersökning där processerna i kroppen mättes. Deras mätning visade att de hormoner som skickas ut i blodet, det ökade blodtrycket och hjärtaktiviteten verkade positivt på individen – ur ett kortsiktigt perspektiv. Ökat fokus, ökad närvaro, förbättrat minne och större kreativitet var några av resultaten. Men om det stressade tillståndet pågår för länge och hålls på en hög nivå försvinner alla fördelar. Förmågan till prestation sänks avsevärt, flexibiliteten avtar och humöret påverkas.

För att veta hur du själv reagerar på stress kan du använda en enkel metod som baseras på en kurva, framtagen av Yerkes och Dodson. Det finns ett antal centrala punkter att stämma av emot:

Koncentrationen

Har du svårt att hålla fokus på en och samma uppgift en längre stund? Måste du avbryta ditt arbete för att utföra avledande uppgifter som att kolla e-posten, Facebook eller surfa?

Humöret

Känner du att negativ inställning präglar din vardag? Har utmaningar en uttröttande effekt, snarare än energigivande? Fastnar du lätt i ”svart- eller vitt-mönster”? Överreagerar du på människor och händelser i din omgivning?

Energi

Känner du dig energilös? Känner du att du bara kör in i återvändsgränder och inte kommer någon vart?

Kroppen

Huvudvärk, hjärtklappning, diffusa smärtor och sömnsvårigheter är vanligt vid stress. Drabbas du ofta?

Ta kontroll över stressen innan den kontrollerar dig

Hur kan man då försöka kontrollera sina stressnivåer och ta sig själv på allvar när pressen ökar? Det finns ingen universallösning eftersom reaktioner på stress är individuella.

Dock finns det sätt att bryta mönstret i ett första läge.

Ta ett steg tillbaka från situationen. Om du jobbar intensivt med ett projekt som plötsligt blir övermäktigt  - lyssna på signalerna och lämna situationen ett tag för att få distans. En promenad, ett träningspass eller någon form av meditation. En aktivitet som skapar ett mellanrum mellan dig och situationen.

Gör något som helt bryter. Tänk efter och hitta något som är stressens raka motsats. Gå till ett museum eller meditera i cirka 20 minuter där du upprepar ett ord eller en gest, gång på gång. Det hjälper dig att återigen kunna fokusera på uppgifter senare under dagen.

Avslappning. Det finns många metoder för att hitta avslappning – yoga, meditation eller avslappningsövningar. Hitta det som fungerar för dig. Det handlar ofta om att bryta en tanke och kliva av vardagståget en stund för att orka hoppa på det igen.

I en organisation där stress är normen är det ledarskapets ansvar att också hjälpa medarbetarna att hitta rum för pauser. Det är fråga om människors välmående, det vill säga medarbetarnas trivsel i vardagen – företagets viktigaste resurs. En alltför stressig tillvaro kommer i förlängningen att innebära lägre produktivitet, högre sjukskrivningstal och sänkt engagemang. En stressad organisation präglas av negativa strömningar och energilöshet och det ger snart avtryck som kanske är svåra att reparera.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill