Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Personlig hållbarhet, del 5: Fem frågor för mindre stress och ökat lugn.

Hälsa | Ledarskap | Hållbarhet | ARTIKEL | AUG 2018

I hjärtat behöver vi ha plats för det som verkligen betyder något när allt ställs på sin spets - inte stress.

I hjärtat behöver vi ha plats för det som verkligen betyder något när allt ställs på sin spets - inte stress.

Stresshantering är en av de viktigaste nycklarna till din hållbara prestation. Ann-Sofie Forsmark säger att i magen och hjärtat behöver vi ha plats för det som verkligen betyder något – dit hör inte stress som är relaterad till jobb. Coacha dig själv, eller någon annan som vill, och hantera stressen med fem frågor kring vad det är som stressar, perspektiv och återhämtning – allt för att må bra och prestera på topp.

Det finns så mycket skrivet om stress redan och vi har förstås alla vårt unika förhållningssätt till ordets innebörd. Men låt oss ta avstamp i att det handlar om ett upplevt gap mellan vad vi upplever krävs av oss och vad vi upplever att vi klarar av. Just ordet uppleva är viktigt här eftersom den stress det här inlägget handlar om är stressen av allt det där vi tänker att vi ska hinna med. Göra. Ha koll på. Prestera i.

När det känns som det är alldeles för mycket stress i livet finns det två angreppssätt; Det ena är att försöka minska källorna till stressen och det andra är att bli bättre på att hantera de stresskällor man inte kan bli av med. Definitivt lättare sagt än gjort, men absolut värt att jobba på. Vi kanske lyckas eliminera några onödiga källor till känslan, men det är stört omöjligt att som människa eliminera all stress i livet. Vi vet också att det inte är speciellt produktivt att vara stressad, rent av ohälsosamt om det pågår över tid utan återhämtning. Det blir ofta också lite moment tjugotvå - vi blir sämre på att hantera det som faktiskt stressar oss när vi stressar upp oss över det. Ett sätt att hantera de känslor som uppstår blir därför ett viktigt verktyg både för att öka välmåendet och få rätt saker gjorda, vilket i sig minskar stress.

Fem frågor för mindre stress

Här följer fem frågor att ställa dig när det känns som det är för mycket:

1. Vad exakt är det som stressar mig - och varför?

Det som karaktäriserar den stress många lider av idag är just det abstrakta. Att istället sätta ord på det som känns som ett fysiskt obehag och låsning i huvudet är första steget. Jag brukar kalla det för att ”skapa sin egen tiger”, att beskriva känslan nogrannt och sätta ord på exakt vad det är som stressar. Det är svårt att ta itu med ”för mycket nu”, men lättare att närma sig ”jag känner inte att jag hinner med, det är otydligt vad som ska göras och därför känner jag mig förvirrad och otillräcklig”. 

2. Sätt perspektiv - är stressen sprungen ur hot eller möjlighet?

Säg att du fått en spännande förfrågan, kanske presentera en idé för en grupp eller blivit erbjuden att vara med i något du inte gjort förut. Du är nervös över din prestation, om du ska klara av alltihop. Den här stressen är sprungen ur en potential, den kommer av något positivt. Precis som stressen man kan känna över att stå på startlinjen till ett lopp eller pressen vi kanske känner över att få in sociala event i kalendern. En betydligt mer positiv grundorsak än den stress som uppstår från att vara under ett hot från något farligt. Det gör en stor skillnad för hjärnan att tänka på något som en spännande möjlighet kontra som en press att klara av något. Och när vi tänker efter så är det i många fall så att den stress vi upplever är just sprungen ur en möjlighet vi har, snarare än ett hot.

3 Vad är viktigast att jag gör just nu? Och vad behöver jag göra senare?

Om det är ett stressmoment som kontinuerligt uppstår kanske du för stunden behöver lösa det mest akuta snabbt. Släcka en metaforisk brand. Men sen är det viktigt att inte bara släppa det utan investera i att se över varför den här stressiga situationen återkommande uppstår. Kanske inser du att det här med att försöka hinna iväg på ett träningspass innan jobbet varje onsdag i slutändan blir mest stress. Kanske är det ett möte som alltid stökar till det. Du kanske inte kan ändra på det just nu, men du kan – och bör! - ta tag i att försöka förändra det för framtiden. Eller så inser du att du inte kan förändra det, något är som det är och då handlar stresshanteringen istället om att acceptera, gilla läget, och inte ödsla energi på något som du inte kan förändra. Oj vad mycket lättare det var att skriva än att agera på till 100 %! Men vi måste försöka.

4. Hur skapar jag min unika återhämtning?

Om stress från träning handlar om att vila kroppen fysiskt, och ofta mentalt också, så handlar återhämtning från mental stress om att vila huvudet från pressande tankar. Kroppen kanske har varit stilla, men hjärnan är överbelastad. Här är det många som behöver reda ut vad som är vad. Det pratas ofta om att träning är återhämtning, men att pressa sig hårt fysiskt gör man inte utan att hjärnan får jobba hårt. Samtidigt kan signalerna från kroppen vara desamma som om man vore trött fysiskt - att motionera känns inte alls som rätt grej. Men att till exempel ta sig ut i naturen i kravlös rörelse är förmodligen det bästa du kan göra när du har fått en tjong av stressmockan. 

Vad du än gör - att ha en verktygslåda för att återhämta dig från stress är en avgörande del i att hålla över tid. Sömn och aktiviteter under veckan som upplevs kravlösa (på riktigt inte bara på någon annans papper!), är viktiga att se till att de får plats i kalendern. De tar inte tid, de ger dig kraft att göra och hinna med det du verkligen behöver klara av och hinna med.

5. Hör den här stressen hemma på en post-it?

Alla har vi väl hamnat där att vi blir brutalt medvetna om vad som är viktigt i livet. Saker som känts som de kan förstöra en dag, får helt plötsligt ingen betydelse när livet händer på riktigt. Tänk om vi kunde skapa och hålla de här perspektiven innan det händer något allvarligt? Vi blir dessutom som sagt betydligt bättre på att lösa problem och stressmoment om vi släpper dem en stund och får en lite distans till dem. 

Jag brukar prata om att lämna jobbstress på en post-it, både mentalt och på riktigt. Skriv ner det som annars vill följa med hem från jobbet och kom mentalt överens med dig själv om att lämna det på jobbet för att ta itu med det imorgon. Det kommer inte glömmas bort, men du gör ett medvetet val att inte ta med dig de utmaningarna hem. Inte för att jobbet inte är viktigt, utan just därför, jobbet är viktigt så du behöver släppa det för att ha kraft att lösa det på ett bra sätt. 

Stress som har med jobb och prestation att göra, den hör inte hemma i mage och hjärta. Där behöver vi ha plats för det som verkligen betyder något när allt ställs på sin spets.

Hoppas de här fem frågorna hjälper dig, sköt om dig!

Ann-Sofie Forsmark

Ann-Sofie Forsmark

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Ledarskap
  • Hållbarhet

Dela:

Nästa steg för dig...

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill