Hemligheten till framgång i livet: Relationer

Del 3 i serien om framgång: Fyra tips för bättre relationer.

Ledarskap | ARTIKEL | SEP 2016

Anna Bellman, Kommunicera, Nätverka

Anna Bellman, Kommunicera, Nätverka

I de två första delarna av den här artikelserien har vi konstaterat att framgång på lång sikt avgörs av det du gör på kort sikt, dag för dag. I den tredje delen ska vi titta närmare på ännu en viktig aspekt i livet som behöver skötas om dagligen: Mänskliga relationer. Genom att etablera och värdesätta goda relationer kan vi uträtta stora saker i livet. Här kommer därför fyra tips på hur du bevarar och utvecklar relationer till familj, vänner, kollegor – och främlingar.

Välkommen till del tre av min artikelserie om hemligheter till framgång. Om du inte läst de tidigare artiklarna så ska jag inte hålla dig i ovisshet: Hemligheten till framgång avgörs av din dagliga agenda. Det innebär att nyckeln till din framgång på lång sikt finns i dina dagliga beslut på kort sikt. När du väljer att fatta kloka beslut inom viktiga områden varje dag, upplever du betydande tillväxt över tid. Den tillväxten är bränslet till din framgång.

Jag har valt att fokusera på tre nyckelområden där dina dagliga beslut gör störst effekt. I del 1, skrev jag om att göra bra val för din hälsa. I del 2 skrev jag om att välja att göra personlig utveckling till en prioritet varje dag. I del 3 vill jag flytta dig bortom dig själv och vända uppmärksamheten till människorna omkring dig.

Jag har sagt tidigare att de bästa ledarna omger sig med bra människor. Faktum är att lagen om den inre cirkeln säger att du bara kan nå så högt som de människor du har runt omkring dig. När allt kommer omkring kan du inte sväva med örnarna om du är omgiven av kalkoner! Och medan det uttalandet är sant, finns det en omvänd sida som du bör stanna upp och tänka på: Vad händer när du är kalkonen?

Låt mig illustrera med en historia.

Skyller på varandra

En chef satte sig ner med två av sina mest värdefulla medarbetare för att diskutera ett klagomål från en av sina kunder. Det verkade som kunden inte hade fått några viktiga dokument och de två anställda skyllde på varandra för misslyckandet. Chefen ville gå till botten med saken.

"Ja, Fred," började chefen, "eftersom du är kontoansvarig, ska jag låta dig börja. Berätta för mig vad som hände?"

"Det är enkelt", sa Fred. "Bill lyssnade inte på mig."

Chefen vände sig till Bill. "Bill, vad har du att säga?"

"Fred är galen. Jag kan berätta varenda ord av vad han sa, svarade Bill.”

Chefen vände sig till Fred. "Hur reagerar du, Fred?"

Fred sa: "Jag gav honom några specifika instruktioner om hur slutdokument skulle skickas. Låt oss se om han kan minnas dem."

Chefen tittade på Bill. "Nå, vad sägs om det, Bill?"

Bill log och började rabbla en lång lista med specifikationer, ner till typ och mängd av porto som ska användas. Chefen var imponerad.

"Det där var fantastiskt. Jag tvivlar på att jag själv skulle kunna komma ihåg allt detta”, sa chefen. "Det verkar som att Bill lyssnar på dig mycket bra, Fred."

"Verkligen?" Frågade Fred. ”Fråga honom vilken adress han skulle skicka det till."

Chefen skrattade. "Det bör inte vara ett problem. Bill, vad var adressen?"

Bill tittade på chefen uttryckslöst. "Jag vet inte."

Chefen var förvånad. "Du har just bevisat att du kunde komma ihåg varje ord som Fred sa! Hur kan du inte känna till adressen?"

”Det är enkelt”, sa Bill. "Fred skrev ner den.”

Föreställ dig denna berättelse om det var du och din make i stället för Fred och Bill. Eller kanske du och ett av dina barn. Chansen finns att du har upplevt något liknande och lärde dig historiens sanning: Om vi vill vara framgångsrika, behöver vi ha en bra kontakt med människor runt omkring oss. Verkligt bra kontakt med andra är viktigt för våra relationer.

Fyra tips

Eftersom det betyder så mycket, vill jag dela med mig fyra enkla åtgärder som du kan göra varje dag med alla, från din make, till dina barn, till dina medarbetare. Ja, du kan även göra dessa fyra saker med totala främlingar! Om du vill utveckla alla dina viktiga relationer till det bättre, behöver du:

Lyssna - spendera tid på att försöka förstå andras perspektiv. Ha inte så bråttom att prata eller lösa problem; ge dem din fulla uppmärksamhet, din öppna sinne, och undvik att döma andra.

Uppmuntra - ställ frågor som lockar fram andras åsikter. Vad bryr de sig om? Vad ser de? Varför tänker eller känner de sig som de gör? Bra frågor hjälper dig att upptäcka stora insikter.

Resonera - tänk noga igenom ditt svar. Du vill överväga hur den andra personen kommer att reagera på dina idéer. Ha inte för bråttom att få ett svar; ta tid att resonera igenom dina idéer.

Svara - dela dina tankar med den andra personen, och se till att inkludera ditt resonemang och hur du tog den andra personens idéer i beaktande. Fortsätt med någon åtgärd du föreslår.

Det låter så enkelt, eller hur? Bara fyra små saker. Men om du är ärlig mot dig själv, kommer du att känna igen behovet av att förbättra dig på åtminstone ett område. Att ta tid varje dag för att vara medvetet om andra kan vara nyckeln till att förändra en relation till det bättre.

En värdefull läxa

Jag lärde mig detta den hårda vägen tidigt i mitt äktenskap. När min fru Margaret och jag hade en diskussion, var jag alltid upptagen med att vara den som hade rätt. Slutligen, efter att jag hade "vunnit" en seger, sade Margaret, "John, du vinner argument, men du förlorar mig."

Wow. Det gjorde ont. Men det lärde mig en värdefull läxa. Det lärde mig att vara avsiktligt i mitt förhållande med Margaret, och att min kontakt med henne var prioritet. Jag har gjort allt jag kunde varje dag för att bli en bättre lyssnare, och en bättre make, för varje år som gått.

Min vän, du kan göra varje relation du har bättre med bara lite ansträngning varje dag. Ju mer du värdesätter och etablerar kontakt med människorna i ditt liv, desto större möjligheter att se stora saker växa fram från dessa relationer. Hemligheten är att göra kontakten med andra till en daglig prioritet.

John Maxwell

John Maxwell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

John Maxwell är en av de största experterna på ledarskap internationellt. Han är en erfaren föreläsare och författaren bakom en rad bästsäljare i ledarskapsgenren. John Maxwell är grundare av EQUIP, en ideell organisation som har tränat över 5 miljoner ledare i 126 länder världen över. Varje år talar han till ledare i olika organisationer, alltifrån Fortune 500-företag till regeringar och Förenta Nationerna. 

Motivation.se har ett exklusivt samarbete där vi regelbundet publicerar artiklar från John Maxwell.

www.johnmaxwell.com

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill