Hitta ditt fokus med medveten närvaro

Koncentrationsövningar, chokladmeditation och fokus på att bara vara ger stor effekt.

Hälsa | ARTIKEL | NOV 2018

Forskning visar att daglig träning av fokus ger effekt redan efter några veckor.

Forskning visar att daglig träning av fokus ger effekt redan efter några veckor.

Är fokus viktigt för dig? Förmodligen spelar det större roll än vad du tänkt på. Neurovetenskapen visar att effekten av daglig träning av hjärnans förmåga att koppla av ger stora vinster för din koncentrationsförmåga, när du väl behöver prestera. Så vad väntar du på? Tänk på ingenting alls - börja så snart du läst artikeln!

Tänk dig ett foto som är ofokuserat. Det är ganska svårt att se då vad bilden egentligen föreställer. Precis samma är det i verkliga livet. När du är ofokuserad är det svårt att förstå vad du håller på med. Det kallas för psykisk entropi, vilket innebär en desorganisation av dig själv som gör dig mindre effektiv. 

För att kunna fokusera på det du gör behöver du vara uppmärksam och koncentrerad. Men det är svårt. Det går dock att öva upp sin förmåga att koncentrera sig och det är faktiskt lättare än du tror. Forskning på området som kallas för kontemplativ neurovetenskap visar på att bara cirka 20 minuters daglig träning av fokus har påtaglig effekt efter 4-5 veckor. Det övergripande ordet för detta är meditation. Det är ett ord som skrämmer många, men det är egentligen precis som ordet sport – du kanske gillar fotboll, men inte ridning eller ishockey. Inom meditation finns det också ett antal olika ”sporter” såsom yoga, mindfulness, tai chi, qigong med flera.

Låt mig dock understryka att olika typer av meditation inte är någon religion, inte heller att sitta som en munk med korslagda ben och sväva över marken. Det är inte heller någonting man kan eller inte kan göra, men som med allt annat gör träning och åter träning stor skillnad. Det handlar om att släppa taget om allt annat än det som är här och nu. Egentligen att inte tänka alls. 

Enkla övningar som stärker din förmåga till fokus


Uppgift: Bara vara 

Gör ingenting alls under två minuter. Använd timer! Hur kändes det? Gick tiden långsamt eller gick den snabbt?

Uppgift: Putsa glasögonen

På inandning låtsas att du luktar på en bukett blommor och på utandning agera som om du skulle imma glasögonen för att putsa dem. Försök göra det i två minuter. Använd gärna timer.

Uppgift: Koncentration

Träna på att göra något med stort fokus när det är mycket ljud eller rörelser omkring dig. Börja med att göra det under max en minut för att sedan experimentera med längre stunder vartefter. Efter ett tag kommer du att ha byggt upp en förmåga att koncentrera dig trots den yttre verkligheten. I din inre verklighet är det fokus och tystnad, vilket kommer hjälpa dig att utvecklas! 

Uppgift: Reflektera över din dag

Ta en kort stund och reflektera över det du har gjort idag. Det kan vara en uppgift i hemmet, i skolan eller på arbetet. Skriv sedan ner vilka tankar du hade i samband med att du gjorde dessa saker.

Uppgift: Chokladmeditation

En övning som jag tycker förenar nytta med nöje är det som kallas chokladmeditation. Det är precis så bra som det låter. Meditera, medveten närvaro alltså, när du äter choklad. Ta fram en chokladbit eller bryt av en bit från en större chokladkaka. Andas in doften och känn hur gott den luktar. ”Ät” nu chokladbiten med alla sinnen utom smaksinnet. Betrakta den som en utomjording, från alla vinklar i olika ljus. Tänk på hur den kommer att smaka i munnen. Det kladdiga när det smälter i din gom. Den härliga smaken av smörig choklad. Sedan kan du stoppa chokladbiten i munnen och känna smaksensationen. Sug på den mycket långsamt och försök få den att räcka så länge som möjligt.

Thomas Lundqvist

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Egokoden

Thomas Lundvist är aktuell med sin nya bok Egokoden där man kan läsa mer om meditation och mycket mer.


Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill