”Jag har ett turbointresse”

Nätverket Kista Matrona har fått sin första Ciceron – Pia Lönnroth.

Ledarskap | ARTIKEL | SEP 2011

Pia Lönnroth är platschef på Nordic Forum Konferens och Restaurang i Kista. Hennes ledarskap präglas av positiva vibbar och raka puckar. Kanske var det sådana egenskaper som också gjorde att hon handplockades till Ciceron i Matrona-nätverken – nätverket för kvinnor i näringslivet. Motivation.se träffade Pia för att höra henne berätta mer om sin roll.

När Motivation.se möter Pia Lönnroth kommer hon lite med andan i halsen. En kyl har gått sönder och morgonen har börjat med något hon är bra på - improvisation. Den nya kylen som levererades fick inte plats där den gamla stod. Det händer alltid något, konstaterar Pia när vi slår oss ner i konferensanläggningens cafédel. Hon lägger sina tre mobiler vid sidan av sig och skrattar.

- Ja. Det är improvisation hela tiden i det här jobbet. Ständigt snabba beslut och nya händelser att ta ställning till.

Det är nu ett år sen Pia Lönnroth började på Nordic Forum Konferens och Restaurang i Kista. Företaget är en del av Sabis som har anläggningar över Stockholmsområdet. Pia, som varit i branschen många år, hade bred vana av att drifta hotell och konferensanläggningar.

- Jag har bland annat varit ansvarig för Värdshuset Lassemaja, Barkaby Gård och Riddersviks Gård. Vi hade en ganska småskalig verksamhet med bröllop och privatfester. Så det var väldigt speciellt för mig att komma hit till Kista för det var en helt annan miljö.

Jobbar för synlighet

En av hennes första uppgifter – och kanske svåraste - på det nya jobbet var att få verksamheten att synas i större utsträckning. Det är tätt mellan konferensanläggningarna i Kista. Me

Unknown photo imported from Drupal
n Pia har lyckats sätta personlig prägel på verksamheten och förklarar att hennes personal alltid strävar efter att bemöta gästerna väl.

- Jag kom ju från en ganska personlig miljö där relationer var väldigt viktigt. Jag tog med mig det hit och hälsar alltid glatt på alla våra besökare, som vissa dagar i veckan är mer än 700 personer.

Hon beskriver också Sabis som ett företag där det finns närhet till det mänskliga. Man tar hand om sin personal och visar ett genuint intresse för alla medarbetare – på alla nivåer.

- Här i Kista är det ju en rätt annorlunda värld. Det är mycket fokus på business och folk är väldigt uppbokade. När jag och mitt gäng tog över var den här anläggningen var stämningen ganska opersonlig. Vi satsade mycket på att bygga upp relationer och började servera välbalanserade måltider med en stor portion kärlek. Nu står vi varje dag och hälsar välkommen till lunchen. Till en början hälsade få tillbaka. Idag tror jag att det är minst 95 % av våra gäster svarar med ett ”Hej”.

Tvekade aldrig

När Pia blev tillfrågad om att anta utmaningen som Ciceron för Kista Matrona tvekade hon inte ett ögonblick. Matrona har öppnat många dörrar för Pia och rollen som Ciceron kändes som ett sätt att få betala tillbaka lite.

- Det funkar verkligen så – när man ger, får man också tillbaka. Matronas idé om Give2give köper jag rakt av. Inom nätverket hjälper vi varandra, men inte på det där krävande sättet. Alla vet att det lönar sig i längden att hitta vägar till samarbete och min nya roll är bara rolig och inte alls betungande. Jag fungerar som en länk mellan nätverket och Lena Törner som startat upp. Jag blir en kontaktperson som man kan vända sig till med frågor och mer information om Matrona. Eftersom jag varit med på tåget ett tag nu har jag blivit lite av en spindel i nätet, kan man säga.

Personalen det viktigaste

Om sin egen roll som ledare och chef säger Pia att hon tror på att locka fram motivationen och viljan i varje individ. Hon talar om att ”putta rätt grejer” till sin personal, låta var och en förstå att de är nyckelpersoner i verksamheten och att deras åsikter räknas.

- Det kan handla om att se behov – en extra lampa vid arbetsplatsen eller en ny musmatta. Man måste vara lyhörd och se vad som är viktigt. Allt som kan förenkla själva jobbet ska man som chef bara fixa, tycker jag. Det är konkreta enkla saker att åtgärda.

Men när det handlar om mindre greppbara saker, än en ny kontorsstol då? Pia tror på ödmjukhet och att bjuda på sig själv. Hon säger själv att hon vill ha ”medarbetare”, inte ”motarbetare”. När jobbrelationer har varit problematiska längs vägen har Pia försökt lösa det genom att förändra och förbättra arbetsuppgifterna. Hon tror på att anpassa verksamheten efter individen behov så att alla är nöjda.

- Jag minns att jag omplacerade en person som först blev arg och frustrerad. Några månader senare ringde hon upp mig och tackade för att jag vågat ta det steget. Hon var mycket nöjdare på sin nya plats och utvecklades i precis rätt riktning.

Pia återkommer till vikten av att alla ska känna sig som delen av ett team. Hon menar att man som ledare måste vara mottaglig för känslolägen bland personalen och ta tag i eventuella konflikter på en gång.

- Man måste möta upp behov som finns, men det handlar också om att vi alla måste respektera varandras olikheter. En sån här verksamhet fungerar inte om inte samarbetet flyter. Det kan vara en stressig miljö och samverkan och delaktighet är en förutsättning för att vi ska kunna göra vårt jobb och serva våra kunder.

För Pia är varje dag fylld av energi. Hon får den av alla sina anställda och av gästerna som kommer till anläggningen. Det finns ingen tid att vara sur och varje dag när hon får frågan om hur läget är svarar hon alltid ”Fantastiskt!”.

- För att jag tror att det sätter ribban, helt enkelt. Det är så mycket som är en inställningsfråga. Attityden sprider sig. När man jobbar här så ska man gilla Sabis koncept och man ska gilla dynamiken i mötet med människor. Det är jobbigt och skitkul! Det tar musten ur en totalt, men det ger också en massa energi.

Energi får Pia också via Matrona-nätverket.

- Våra möten är på våra villkor. Det är informellt men också affärsmässigt rätt. Det handlar såklart mycket om personliga relationer. Vi vill se kollegor, snarare än ett motstånd eller konkurrens när vi pratar affärer. Det här kan bli hur stort som helst!

Pia är stolt över sin Ciceron-titel och tror hon anar varför Matronas initiativtagare Lena Törner tillfrågade just henne.

- Jag har, som Lena uttryckte det, ett äkta turbointresse! skrattar Pia.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Matronanätverken är lokala affärsnätverk som vänder sig till drivna företagare och kvinnor i ledande befattningar. Gemensamt för alla medlemmar är en vilja att knyta nya kontakter och hitta förutsättningar och möjligheter för att göra affärer. Medlemmarna är stora företag och det är också grundtanken med Matrona.

Nätverken är en branschöverskridande sammanslutning och att vara medlem ska vara nyttigt, lärorikt, utvecklande och roligt.

Matronas värdegrund är; Give2Give, kvalitet för alla medlemmar, exklusivt och till för drivna kvinnor och entreprenörer.

Läs mer på matronanatverken.se.

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill