Julmat för hälsan

Det får bli medelhavskost helt enkelt...

Hälsa | ARTIKEL | DEC 2011

Nu kommer julen och alla glöggfester, julbord och sköna julmingel. Självklart ska man njuta av våra underbara traditioner. Men många går faktiskt upp i vikt och tappar energi under julen. Man blir lite trött på choklad och glögg efter ett tag. Så hur kan man undvika sockerkoma och hålla igång energin och balansera intaget under julhelgerna så man känner sig på topp?

För under julen ska man umgås med nära och kära och ladda batterierna. Frisk luft, vardagsmotion och regelbundna mattider är grundregeln - ta bort julmusten och drick vatten mellan vinglasen.

Men vad ska man ha för julmat i kylskåpet hemma under julen?

Jag rekommenderar verkligen att hålla sig till medelhavsmat eller asiatiskt julmat. På Mallorca äter man grillade grönsaker, kalkon, fisk i ugn, skaldjur eller en Paella tillsammans med goda sallader med olivoljor. Man dricker rött vin och Cava. Till efterrätt tar man en enkel sorbet eller fruktsallad, som rinner ner genom magen och känns som balsam efter en lång sittning. På det - en espresso eller en cortado.

Men kan vi påverka vårt julbord? Kan det bli en konflikt? Här gäller det att smyga in nya rätter...

Jag var på konferensanläggningen Hasseludden utanför Stockholm med min personal i fredags. Vi låg i varma källor, simmade, drack spirulina-te och svävade i gungstolar. Vilade och kontemplerade tills man kände hungern. Sen åt vi ett julbord i badrock/yukata. Det blev massa sushi (rå fisk), kalv, kyckling, anka och rena råvaror, grillade grönsaker som stektes på stor stekhäll. Köttet stektes i en oljeblandning av oliv, majs och raps. Efterätten var sorbet och goda chokladbitar med frukt.

Man mådde så bra och man blev inte proppmätt och ingen hamnade i koma... Det rekommenderar jag varmt. Alla var pigga och glada och det fanns en spännande dryckesmeny som inmundigades.

För att må så bra som möjligt, håll dig till bara t.ex. protein, fisk, kött mm. Ät laxen, gäddan och sillen som är så god. Blanda inte med potatis eller risgrynsgröt och massa vörtbröd. Ät gärna efterrätten, men ta fruktsalladen! Den bidrar till en bra mage och ger enzymer som bryter ner maten. Avsluta med kaffe eller ett rött/grönt te allra sist. Alkoholen är ju viktig och god, men överdriv inte - håll dig gärna till en och samma sort.

Vad kan du göra hemma? Ladda kylskåpet med fisk, lamm, kalkon, yoghurt, skaldjur, grönsaker, nötter, frysta eller färska bär och mörk choklad. Unna dig en god flaska mousserande eller ett gott rött vin. Gör det enkelt.

Medelhavskosten rekommenderas enligt forskning

Med hjälp av medelhavskost håller vi oss unga och undviker farliga sjukdomar som tex  hjärt- kärlsjukdomar, diabetes, fetma, demens och cancer. Det höga blodtrycket försvinner.

Medelhavskost består till största delen av nötter, mandlar, fet och mager fisk, kyckling, kalkon, baljväxter, rotfrukter, grönsaker, frukt, bär, fullkornsprodukter, magra mejeriprodukter och rött vin. Däremot ska intaget av framför allt rött kött samt mjölkprodukter vara sparsamt. Kosten innehåller nyttiga omega-3-fetter, lagom med fibrer, många E- och C-vitaminer och antioxidanter.

Forskare har kommit fram till att de människor som äter medelhavskost är bland de friskaste människorna i dagens värld. Människor som regelbundet äter medelhavskost brukar leva 5-15 år längre än en person som inte håller sig till goda matvanor. Det höga blodtrycket försvinner, vi känner oss piggare och hälosammare.

Det magiska med medelhavskosten är det röda vinet. För med hjälp av det röda vinet, som är proppat med nyttiga antioxidanter, får vi i oss viktiga ämnen som är bra för våra hjärtan. Gränser kring vindrickandet om man vill uppnå hälsofördelarna bör för kvinnor stanna vid ett halvt glas vin och för män ett glas vin. Dieten kännetecknas av mycket fisk, olivolja, frukt, grönt, fullkornsprodukter, baljväxter och nötter. Däremot ska intaget av framför allt rött kött samt mjölkprodukter vara sparsamt.

Dietguiden rekommenderar följande veckointag av medelhavskosten:

  • Fullkornsprodukter till frukost och i maten dagligen
  • Frukt och bär dagligen
  • Rött vin till middagen dagligen
  • Nötter och mandlar som snacks till helgen
  • Kalkon eller kyckling minst tre gånger i veckan
  • Fet och mager fisk minst tre gånger i veckan
  • Baljväxter minst tre gånger i veckan
  • Grönsaker dagligen
  • Fettsnåla mejeriprodukter dagligen


Lycka till!

God Jul och Gott Nytt år önskar vi dig! 
 

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill