Kära ägare – vi måste prata om döden

Succession är en krävande process.

Ledning | ARTIKEL | FEB 2018

Att ta in en extern VD kan vara det familjeföretaget behöver för att överleva generationsskiften.

Att ta in en extern VD kan vara det familjeföretaget behöver för att överleva generationsskiften.

Det är med ägare precis som med produkter och bolag – de har en livscykelkurva. Världen förändras i snabb takt och tiden rusar iväg, och förr eller senare kommer du som ägare och vd inse att det är dags för succession. Det är dock ofta en lång och svår process. Därför måste du börja planera den tidigt – och våga inse att du varken är oersättlig eller odödlig. 

Aldrig har det gått så fort som det gör nu. Och det enda vi kan vara säkra på är att det aldrig kommer att gå så långsamt igen… Mitt i förändringstsunamin står ledaren där med nya krav på både kommunikation, ledarskap och med en önskan om att kunna se runt hörnet före alla andra konkurrenter. 

Förhoppningsvis. Det finns många företag dit medvetenheten om digitaliseringens effekter ännu inte har spridit sig och aldrig kommer att göra. Som tror att det handlar om något som berör andra företag och andra branscher. ”Det har ju gått så bra under många år. Varför ändra ett vinnande koncept?” Även om självgodheten kan infinna sig i det mest framgångsrika börsnoterade företaget så blir skadan inte störst där, den sker utanför börsen. Nämligen hos de små och medelstora ägarledda företagen, som utgör drygt 98 procent av alla Sveriges företag. De som bygger Sveriges välfärd. Ja, du läste rätt, 98 procent av Sveriges företag är ägarledda, sett till antal. En procentsats värd att uppmärksammas. Det är alla företag som gnetar på i det tysta, långt utom synhåll från Dagens Industris tongivande rubriker.

Ägarens livscykelkurva

Vad händer när dessa ägare inte inser vad som sker i vår omvärld, när de inte ligger i framkant inom den disruptiva marknadsförändring som just nu pågår? Ägare som inte har en nästa generation att lämna över till. Eller så har de det, men låter inte den nya generationen ta över. Eller ännu värre, nästa generation har inte rätt kompetens. I en värld som förändras i en omfattning jämförbar med den historiska förskjutningen av kontinentalplattorna.

Någonstans börjar det med en självinsikt hos ägaren. Att inse att man som ägare har en livscykelkurva, på precis samma sätt som ett bolag eller en produkt har det. 

Och att det krävs en ständig förnyelse för att hänga med i den marknadsförskjutning som nu sker i vår omvärld. En värld där H&M inte längre är stjärnan på börsen. En värld där 20-åringar inte vet vad Kodak är. Eller rättare sagt var. En värld där vi möts och håller kontakten via en dator i ett specialdesignat land som heter ”Ansiktsbok”.  

Det är en värld som är här för att stanna. Och det är bara början. Like it or not. Ibland kanske man inte orkar förnya sig. Man är nöjd med att ha ett skönt liv. Och man tror inte att någon starkare konkurrent kommer att komma - ”vår bransch är så unik”. Problemet är att du inte längre bara slåss med konkurrenter i Sverige. Omvärlden har förändrats kraftigt. Tack vare ny teknik är globaliseringen inte längre en trend, utan ett faktum.  

Ta in extern VD

Sense of urgency har aldrig varit mer aktuellt, men saknas i allt för många företag och inte minst bland de ägarledda. Då ägarledda företag är i en sådan majoritet i Sverige vilar därför ett stort ansvar på dig som ägare. Att luta sig tillbaka med ett småleende och säga: ”Ni kan vara lugna, jag har varit med förr” räcker bra om det är just det du vill med ditt bolag, det vill säga vara med förr. Passé. Historia. Finito. 

Men vill du vara med i morgon också så är det dags att börja se ditt företag och din bransch med andra ögon, vilket kanske inte är alltid så lätt. En extern VD kan då vara den ultimata lösningen för dig när du vill fortsätta äga men inte orkar eller har förmågan att sätta ditt eget bolag i ett nytt perspektiv. 

Det kräver dock att du låser in ditt ego i ett bankfack och slänger bort nyckeln. Att du har mod och låter den nya ledaren få pröva nya vägar. Att du låter hen få glänsa, även om det kan vara smärtsamt att någon annan gör saker bättre än vad du själv har lyckats med. Att nya idéer och sätt att tänka inte ses som ett hot utan som en möjlighet. 

Låt oss prata om döden

Det innebär inte att det som tidigare har gjorts har varit fel, men ska vi finnas kvar i morgon måste vi göra saker på ett annorlunda sätt. Och vi måste tillslut också våga prata om döden. Både ditt bolags sannolika död, men även din egen. För det är faktiskt så att inte ens du som ägare är odödlig. Du kanske har varit som en stor ek för hela din familj under många år och tror att du är osårbar. Men det kommer en tid när även du behöver stämpla ut från det här jordelivet. Och de stora frågorna du bör ställa dig redan nu i god tid är: 

  • Hur vill jag bli ihågkommen? 
  • Hur vill jag bli beskriven? 
  • Vad vill jag ha upplevt när jag ligger på min dödsbädd och har en minut kvar att leva? Många tankar hinner passera på en minut när man vet att det är den sista… 
  • Vad vill jag ha åstadkommit med mitt liv när jag tar mitt sista andetag? Var det något mer än att driva ett företag? 
  • Och vill jag att företaget ska överleva mig? 

Stora frågor – ja visst. Livet är en stor utmaning, men det enda jag kan lova är att det går över. Så har du ett högre syfte med ditt företag än att det ska gå i graven med dig är det hög tid att börja planera för en succession. Börja redan i 40-årsåldern. Att ta in en extern VD, oavsett om det är någon i familjen eller någon helt och hållet extern, är en lång process. Inte för rekryteraren, inte för den tillträdande vd:n, utan för dig som ägare. Off-boardingen för dig som ägare är en lång och känslomässig mognadsprocess som tar tid. 

Så börja redan när det går bra för företaget, när bolaget har ett momentum, när ni har tillväxt och är lönsamma, och därmed har goda förutsättningar för att ta in en extern vd. Och kan du inte bestämma dig eller inte känner dig riktigt redo, prova med en förberedande VD utan förpliktelser. En som hjälper dig att bli mogen och redo, och hjälper ditt företag att fortsätta växa. En som ser runt hörnet när du har tappat instinkten. 

Svenskt näringsliv behöver det. Vår välfärd behöver det. Nästa generation behöver det. 

Och gör det snart! Annars har Sverige en större utmaning än metoo-kampanjer att ta tag i.

Agneta Olsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill