Karriärutveckling viktigare än lön

Medarbetare har ofta dålig koll på vilka utvecklingsmöjligheter som finns på företaget, visar ny undersökning från LinkedIn.

HR | ARTIKEL | AUG 2014

På dagens arbetsmarknad råder det hård konkurrens om kompetensen. För att lyckas som företag räcker det därför inte att knyta till sig nya talanger - man måste också se till att behålla dem man redan har. En ny undersökning från karriärnätverket LinkedIn visar att löner och förmåner inte är det viktigaste - för att få anställda att stanna bör man satsa på karriärutveckling.

Konkurrensen om talangerna på arbetsmarknaden blir allt hårdare. Motivation.se har tidigare berättat att bristen på kompetent arbetskraft är ett enormt problem - var tredje arbetsgivare uppger att de vill anställa, men kan inte eftersom det saknas kandidater med rätt kvalifikationer.

Som arbetsgivare gäller det därför att vara skicklig på att locka till sig nya talanger - men det räcker inte. Det är minst lika viktigt att arbeta aktivt för att behålla den kompetens man redan har.

Karriärutveckling viktigast

Karriärnätverket LinkedIn har gjort en undersökning som handlar om trender inom intern rörlighet och hur företag hanterar redan befintlig talang. Undersökningen visar att arbetsgivare i regel tror att de är mycket bättre på att behålla talanger än de egentligen är. De HR-ansvariga tror att företagets anställda har bra koll på vilka möjligheter till karriärutveckling som finns på arbetsplatsen - men frågar man de anställda själva visar det sig att de inte alls har särskilt bra koll på interna utvecklingsmöjligheter.

Det här är någonting som arbetsgivarna måste ta till sig, menar LinkedIn. Undersökningen visar nämligen också att det inte främst är erbjudanden om bättre löner och förmåner som får anställda att byta jobb, utan möjligheter till karriärutveckling.

Ofta tror de anställda själva att det främst är höjd lön och bättre förmåner som skulle kunna locka dem till ett nytt arbete - men när de verkligen byter jobb är det mestadels av karriärrelaterade skäl.

Kommunicera framgångssagor

Som arbetsgivare måste man därför jobba hårt för att behålla kompetenta medarbetare - framför allt genom att se till att medarbetarna verkligen känner till de utvecklingsmöjligheter som finns inom organisationen.
Det finns ett par saker som man kan göra för att lyckas bättre med det, menar LinkedIn. Det handlar bland annat om att verkligen prata om sina topptalanger och kommunicera interna framgångssagor. Använd interna nyhetsbrev, intranät eller sociala mediekanaler för att berätta vilka som har avancerat, hur det har gått till och vad de kan bidra med i sin nya position.

På så vis får övriga medarbetare insikt om att det faktiskt finns karriärmöjligheter inom företaget.

LinkedIn föreslår också att i synnerhet större företag bör investera i onlineteknik som hjälper anställda att ta del av varandras kunskaper och erfarenheter.

En annan möjlighet är att man informerar medarbetare om interna karriär- och utvecklingsmöjligheter redan när man anställer dem. Gör informationen till en självklar del av introduktionsprocessen för nyanställda, så att det blir rätt från början.

Slutligen kan det vara bra att veta att även nöjda medarbetare ser sig omkring efter nya möjligheter. Undersökningen visar att hälften av de som letar efter ett nytt jobb är nöjda med sin nuvarande roll. Genom att internrekrytera dessa personer slår du tre flugor i en smäll, konstaterar LinkedIn - du fyller en tjänst, tar vara på en talang och stärker företagets varumärke genom en trogen ambassadör.
 

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill