Kommunikatören 2011 – årets fokus: Transparens

Hammer & Hanborg genomför, för femte året i rad, marknadsundersökningen Kommunikatören.

Kommunicera | ARTIKEL | FEB 2011

Den 22:a mars publicerar nätverket för kommunikatörer, Hammer & Hanborg, resultatet av Kommunikatören 2011 – en av branchens viktigaste marknadsundersökning om trender inom kommunikation.  Årets fokus för undersökning är transparens och inblick i företagsstrukturer.


 

Hammer & Hanborg genomförde den första Kommunikatören 2007. Undersökningen har sedan dess blivit etablerad och välkänd i branschen.  Fokus har varierat sen starten och bland annat legat på sociala medier, karriärsförändring och kommunikatörens roll i lågkonjunktur.  Ca 3000 kommunikatörer från olika företag besvarar enkäten årligen och resultatet kan ses som klart representativt för kommunikationsbranschen.

Årets tema - transparens - syftar på det ökade kravet på öppenhet och dialog mellan företag och konsument som blir resultatet av de nya kanalerna inom sociala medier. Just nu pågår en diskussion i branschen om hur dessa frågor ska hanteras. En följd av utökad interaktion med informationsmottagaren blir större inblick i företagens processer och i ledningen. Det är inte längre möjligt att gömma sig bakom företagsnamnet och undvika personliga möten med kunden som individ. Hur hanteras detta av kommunikatörerna? Vilka nya krav ställer detta och hur förändrar det kommunikatörens roll?

Tillsammans med Sveriges Annonsörer, Sveriges Marknadsförbund och Sveriges Informationsförening har Hammer & Hanborg också nominerat de team som varit bäst på kommunikation under 2010. På listan finns bland andra Systembolaget, Ericsson och Fotografiska Museet.

Läs mer om undersökningen och ta del av resultatet som publiceras den 22 mars.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill