Korsbefrukta och lägg prestigen på hyllan…

Johnny Sundin: ”Kreativiteten är det nya nyckelordet till att snabbast möjligt dyrka upp dörren till den osäkra framtiden.”

Motivera | ARTIKEL | APRIL 2015

Kreativitet, Motivation, Johnny Sundin

Kreativitet, Motivation, Johnny Sundin

Företag som inte fanns förra veckan, som skymtades igår, springer förbi idag! Snabbare än en swishöverföring kan man tappa marknadsandelar till en betydligt mer snabbfotad konkurrent. För att de vågat släppa på de mentala säkerhetsbältena om hur saker och ting alltid varit i branschen – och utmanat strukturerna.

Ibland handlar det om innovativa teknikskiften – VHS-kassetten blir DVD som slutar med Streaming och videobutikens död – eller så handlar det om vässade kommunikationsmetoder, sexigare förpackningar och bättre sökordsoptimering. Vem lägger idag sin tid på att besöka en resebyrå (de unikt få exemplar som finns kvar) för att fixa biljetterna och köpa en bunt resecheckar?

I det moderna företaget är alla sammankopplande i ett drivet - men ändå inte alltid givet - framåttänk. Kreativiteten är det nya nyckelordet till att snabbast möjligt dyrka upp dörren till den osäkra framtiden. Både för att möta och skapa.

Men kreativitet är ju också ett ord som är lätt att slitet slänga ur sig - och som ibland luktar förslagslåda bakom klädhängarna på kontoret. Men – de som vågar ta det osäkra före det säkra ligger per automatik längre fram i tanken. För när kreativiteten börjat spira och fått bra mental näring och skapar lustfyllt möjlighetstänk är det försent att vända tillbaka. Point of no return!

Men hur får man då ett nytt tänk att gro? Hur blir just ditt företag kreativare? Och hur kan du själv hitta din egen förmåga som bor där mellan de två neuronspäckade hemisfärerna på hjärnkontoret?

Tillståndsförändring och varierande stimuli är två av nyckelorden för alla hjärnor. Att fylla på med intryck från samtal, musik, artiklar och bilder. Och från andra fält, delar av näringslivet och andra affärsområdens sätt att lösa problem. Skapa både fysisk och mental rörelse. Rör dig! Varierat med tid för reflektion och tankesortering.

Sedan att som ledare och/eller kollega visa vägen med ett humoristiskt tonfall och angreppssätt på olika utmaningar och frågeställningar – ”Nej, men tänk om vi var så HÄR galna och tokiga vid nästa lansering/kundbesök/kick-off….?”

Humorn och kreativiteten är som ett oskiljaktigt radarpar och förlöser både hormoner, skaparlust och lönsamhet.

Bäst av allt är att föra samman hjärnor från olika delar av verksamheten i korta öppna och stående möten där hela kroppen är aktiv. Kreativitetshubbar där prestigen är lagd på hyllan och tanken är att korsbefrukta varandras tanketrådar. Spinna vidare på ett tänk och känna ett nytt embryo ta form. Känslan att vara höggravid med ett gemensamt tänk är outstanding. DET skall man inte skydda sig mot.

Facit hade inget facit. Och det har ingen annan heller. Men kreativitetens sprakande i hjärnkontoret gör dig redo att föda fram nästa lösning snabbare nästa gång. Mer okrystat.

Johnny Sundin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Motivera

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill