Ladda om - med lunchdisco

Lunchbeat är Sveriges senaste exportvara.

Uppleva | ARTIKEL | MAJ 2012

Lunchdiscot Lunchbeat började som en aktivitet bland ett fåtal danssugna vänner i ett garage under Hötorget i Stockholm. Idag har verksamheten filialer i storstäder som Berlin, Paris och New York. Konceptet är enkelt: gå dit på lunchrasten, dansa i en timme och återvänd till jobbet full av ny energi.

När Molly Ränge kläckte idén om ett lunchdisco var det bara ett sätt för henne och hennes kollegor att ha kul och lägga jobbstressen åt sidan för en stund. När det första discot arrangerades i ett garage under Hötorget i juni 2010 var det 14 personer som deltog.

- Idén kom ifrån att jag har två passioner som kan vara väldigt svåra att få ihop; jag tycker om att dansa och att jobba hårt. Det var då jag kom på att man kunde göra klubberfarenheten till en del av arbetsveckan, säger Molly Ränge, som arbetar som projektledare på Crowdculture.se.

Snabb spridning

Ryktet om dansluncherna spred sig snabbt och fenomenet började växa. Våren 2011 anordnades det första lunchdiscot i Malmö. Under hösten började Lunchbeat också uppmärksammas i media, samtidigt som filialer öppnades i Göteborg och ett flertal andra svenska städer.

I april 2012 var intresset rekordstort.

- I Stockholm har vi som mest haft 630 besökare på samma klubb. Vi har 10 filialer i Sverige och cirka 25 utomlands, säger Molly Ränge.

Lunchbeat har ett enkelt upplägg; man anmäler sig till det lunchdisco man vill vara med på och betalar en inträdesavgift på cirka 60-100 kronor. Sedan dansar man i en timme och återvänder till jobbet full av energi.

Den vegetariska lunchen som ingår äter man medan man dansar eller på vägen tillbaka till jobbet.

Verksamheten är ideell och bedrivs helt utan vinstsyfte - den som vill starta en filial får bara ta betalt för att täcka kostnader för mat och eventuell lokalhyra.

"Blir glada och peppade"

Lunchbeat finns idag i storstäder som Amsterdam, Berlin, Paris, Manchester, Wien och New York, och intresset är växande. Fenomenet har uppmärksammats i alla stora svenska medier samt i utländska tidningar och TV-kanaler som Business Week och BBC World.

Förklaringen till populariteten är enkel; dansen får människor att må bättre och känna sig mer kreativa.

- Många vittnar om att de får väldigt mycket energi av att dansa. De känner att de jobbar bättre på eftermiddagen och blir väldigt glada och peppade av att ha dansat. Det är träning, men det är också en social aktivitet, säger Molly Ränge.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Uppleva

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill