Makten över känslorna

Jan Gunnarsson, Värdskapet: ”Konsten att stå på en scen i 25 t-shirts”.

Ledarskap | ARTIKEL | APRIL 2018

Jan Gunnarsson vill att fler gör sig själv till en VD, en Välkomnande Direktör, med makten över känslorna.

Jan Gunnarsson vill att fler gör sig själv till en VD, en Välkomnande Direktör, med makten över känslorna.

Som ledare befinner vi oss ofta i ett styrt system, det mesta är bestämt någon annanstans, längre upp, bakåt i tiden, av lagar och regler eller av kundernas krav och förväntningar. Vi står med en designbok, uttänkta system, priser och ett sortiment satt sedan länge. Visst, som ledare ska vi väl alltid försöka förbättra och utveckla systemet vi verkar i, men mycket ligger utanför vår kontroll. Det finns dock något minst lika viktigt som alla koncepten, något vi har makten över, något som skapar engagemang och arbetsglädje. Känslorna.

Vill du lyssna på denna artikel istället för att läsa den?

De hade aldrig sett en så påklädd chef där jag stod iförd drygt två dussin t-shirts, varje tröja med två citat tryckt på och tillhörande namn under. Michelingubbechefen på scen kände hur kroppsvätskan desperat ville ut från den varma och instängda kroppen, vilket var något alla de som satt och fnissade tydligt kunde se. Vad har han hittat på nu?

Det jag, som VD för liftbolaget i Åre, hade hittat på var att några veckor tidigare samla alla årsanställda och berätta att vi skulle åka iväg till grannorten på vår årliga inför-vintern-konferens. Det jag bad alla om var att sitta ett par minuter och skriva en rad eller två om vad de tyckte att ett bra värdskap är. Det blev epos som ”Att kunderna ska känna sig som gäster”, Lars Nilsson. De poetiska verken skickades sedan iväg till en firma som tryckte två bidrag på varje t-shirt, det blev totalt 25 tröjor. 

När jag några veckor senare kliver in på scen för att inleda träffen, såg jag nog rätt rolig ut. Det hade inte varit enkelt att få på sig alla 25. Min assistent och påkläderska hade nästan pinkat på sig av skratt. Vi hade börjat med XS och tog oss sakta upp till XXL. De paffa kollegerna såg mig stå där och dra av en tröja i taget efter att jag läst upp namn och vad den personen hade bidragit med följt av en kort tanke om varje text och min uppskattning för bidraget. När jag bara hade en tröja kvar och frågade om någon ville se vad jag tatuerat in på kroppen, hördes ett ”snälla, skona oss” så jag skippade den tanken. Det var rätt många år sedan nu, men jag hittar ibland en ”Varje gäst betyder allt”, Eva Jansson, i lådorna.

Vilken ton sätter du som ledare, om du skulle beskriva känslan, stämningen du vill bidra till i gruppen? Vilka ord väljer du och hur låter de i verkligheten? För mig har det alltid varit viktigt att tonen ska vara inkluderande, välkomnande, kreativ med en stor skopa glädje. Jag har sett värdet av en kultur där människor känner tillit och vågar.

Så hur kan vi bidra till den kulturen? Här fyra tankespår.

Den emotionella komponenten

”Vet du, i morgon måste jag gå på en jäkla workshop om arkivering, förstår du, arkivering, precis som jag inte har annat att göra!” Hustrun som brukar vara en positiv människa visade att hon även har andra talanger. Jag försöker att trösta henne, ”men det är bara några timmar, härda ut, du kanske kan sitta och jobba lite i smyg!”

Nästa kväll kommer hon hem och jag upptäcker att hon är tillbaka i sitt vanliga positiva tillstånd. ”Du härdade ut?”, frågar jag. 

”Du, det var en av de bästa workshoppar jag varit på, så otroligt inspirerande och viktig, fattar du att allt hänger på att arkiveringen funkar, jag menar hela kommunen, demokratin, ja så gott som allt, livet.” Innan jag hann fråga om hon varit på ett väckelsemöte fortsatte hon. ”Och hon, tjejen som ledde den, workshoppen alltså, hon var så otroligt inspirerande, hennes passion för arkivering smittade av sig på alla i rummet. Alla hade bara lust att hitta något att arkivera.” 

Harvardprofessorn Marshall Ganz har lärt mig att vi människor är känslovarelser, att vi främst förändrar oss och vår kultur efter att något påverkat oss emotionellt. Kommunikation, som betyder ”att göra till gemensamt” (till skillnad till information som är att förmedla fakta) uppstår oftast när det finns känslor med. Det kan vara i form berättelser, val av ord, ritualer, bilder eller symboler som berör. Kanske inleda veckomötet med en liten dikt?

Om så krävs, använd ord

Fransiskus av Assisi har skrivit den bästa ledarskapskursen någonsin. Den är bara två meningar: ”Predika alltid. Om så krävs använd ord.” Ok, han blev ju helgonförklarad och den ambitionen har du och jag kanske inte, men som ledare är vi predikanter av en vision, inspirerande mål och en värdegrund. Varje dag. I varje möte. I varje beslut.

Jack Welch, tidigare tuff VD för General Electric har sagt att det finns fyra sorters ledare, varav en är värst för verksamheten.

  • Först finns ledarna som lever värdegrunden och skapar resultat. De ska man ge blommor till varje vecka.
  • Sedan kommer ledarna som lever värdegrunden, men inte skapar resultat, De ska man träna.
  • Därefter ledarna som inte lever värdegrunden och inte skapar resultat. De ska man göra sig av med så fort man kan.
  • Sedan den fjärde sorten och den som ofta är svårast att göra sig av med. Ledarna som inte lever värdegrunden, men skapar resultat. På kort sikt är de enkla att uppskatta, när de överträffar budget, men långsiktigt är de en katastrof då de sakta eroderar verksamheten, talangerna lämnar och framtidskraften förloras.

"”Att varje skidgäst ska känna att vi bryr oss”"

– Bengt Hansson – medarbetare liftbolaget

Musiken börjar därinne

Dirigenten kommer in på scen, musikerna ställer sig upp och applåderna från en entusiastisk publik fyller lokalen. Några sekunder senare höjs taktpinnen och Beethovens nionde inleds.

Att komma in och ställa sig framför talanger med sina olika instrument utan att själv ha musiken inom sig, kommer inte skapa den glädje och ansträngning som krävs för att göra verket rättvisa och för att publiken ska ge betyget stående ovationer. Att sätta rätt ton är att själv vara i rätt ton, att vi stämmer upp oss innan vi kommer till vår ”symfoniorkester” om dagarna. Att vi själva är i harmoni, tillfreds med den vi är, det vi gör och det vi har. 

Tänk värdskap istället för ledarskap

Se dig själv som en värd för verksamheten, värd för en vision, värd för en kultur, värd för gemenskapen, värd för talangerna och kreativiteten. I rollen som värd behöver vi utöva såväl ett chefskap och ledarskap. När vi gör oss till värdar ställer det krav på medarbetarna, att de ikläder sig ett gästskap, ett delat ansvar. Precis som på en fest är det inte bara värdens ansvar för att det blir trevligt.

Så några saker för att skapa en inkluderande och välkomnande kultur kan vara:

  • Att inspirera och påverka människor handlar mer om det emotionella än det intellektuella
  • Våga vara dig själv och våga göra annorlunda
  • Visa i ord och handling att du bryr dig
  • Börja varje morgon med att stämma upp dig själv
  • Se ditt ledarskap främst som ett värdskap, inte som föräldraskap för att uppfostra barn

Gör dig själv till en VD, en Välkomnande Direktör, med makten över känslorna.

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Om skribenten

Tshirt

Jan Gunnarsson är utbildad lärare vid Stanford University i USA och Harvard Business School, i compassion (medkänsla) och personligt ledarskap. Han drivs av att hjälpa organisationer att skapa inkluderande och välkomnande verksamheter - grunden för verklig och hållbar framgång. 

Från dryga 25 års arbete som ledare i verksamheter, där relationer och det mänskliga mötet varit avgörande faktorer, har Jan stor erfarenhet av att leda och utveckla såväl medarbetare som verksamheter.

Jan är författare till en rad böcker inom ämnet värdskap, bemötande, service, samverkan och ledarskap. Han är en fantastisk inspirationskälla och ofta anlitad föreläsare.

Läs om Värdskapet här!

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill