Medveten träning ger färdighet

Vill du bli bättre på någonting? Träna, träna, träna - och lämna inte din träning åt slumpen.

HR | Motivera | ARTIKEL | MAJ 2015

Deliberate Practice, Övning, Motivation

Deliberate Practice, Övning, Motivation

Övning ger färdighet, brukar man ju säga. Att träning och övning är viktigare än talang är en populär uppfattning. Ni som känner till den berömda teorin om att det krävs 10 000 timmars övning för att bli expert är säkert också bekanta med uttrycket "Deliberate Practice", alltså fokuserad, medveten träning. Men vad innebär det i praktiken? Hur ska man träna för att verkligen bli bättre på någonting?

Förhållandet mellan övning och talang är både omdiskuterat och komplicerat. Vad är det som skiljer exceptionellt framgångsrika människor från oss andra? Är det deras medfödda talang, deras målmedvetna träning eller deras motivation? Eller kanske en kombination av dessa faktorer?

En teori som har fått mycket uppmärksamhet på senare år är den så kallade 10 000-timmarsregeln. Den lär oss att vem som helst kan bli exceptionellt bra på vad som helst - genom att träna medvetet och fokuserat i 10 000 timmar.

Mycket kan förstås invändas mot den här teorin. Somliga har nått expertstatus på mycket kortare tid än 10 000 timmar, medan andra har tränat fokuserat och medvetet i 25 000 timmar utan att nå några större framgångar. Det mesta tyder på att framgångskakan bakas med många olika ingredienser som - beroende på vilken typ av aktivitet det handlar om - sträcker sig från arbetsminne, intelligens och gener till personlighet, motivation, självförtroende och karisma.

Samt - naturligtvis - övning, övning och åter övning.

Processen viktig

Oavsett om du tror på 10 000-timmarsregeln eller inte så är begreppet Deliberate Practice - medveten, fokuserad träning - av stort intresse för alla som vill bli bättre på någonting.

Forskarna må vara oense om hur pass viktigt (eller oviktigt) talang är, men en sak kan nog alla skriva under på: Om du tränar medvetet och fokuserat så kan du bli väldigt, väldigt mycket bättre på i stort sett vad som helst. Människors potential är nästan alltid större än de själva kan föreställa sig.

Så, vad menar man med Deliberate Practice? Hur tränar man medvetet och fokuserat?
Författaren Geoff Colvin har försökt besvara den frågan i den bästsäljande boken "Talent Is Overrated", skriver nättidningen Inc.com.

Innan du börjar med din träning eller övning bör du ha klart för dig vad du vill uppnå, menar Colvin. Sätt tydliga mål - men bestäm också hur du ska uppnå dessa. Som Motivation.se tidigare har berättat lägger toppresterare stort fokus på själva processen.

De sätter inte bara upp mål, utan designar också en väg dit.

Var närvarande och fokuserad

När du väl kommer igång med träningen eller övningen så gäller det att vara fokuserad, uppmärksam och närvarande - "mindful", om du så vill. En tydlig skillnad mellan amatörer och proffs (exempelvis i idrottsvärlden) är att amatörer ofta försöker tänka på någonting annat när de tränar, eftersom träningen känns jobbig.

Ett proffs behåller alltid fokus och är uppmärksam på det han eller hon gör och hur väl det fungerar.

Om det du sysslar med är mer teoretiskt så innebär den här principen att du ska vara närvarande och framför allt medveten om dina egna tankar och din psykologi. Tänk på dina egna tankar och gör justeringar om det behövs, exempelvis om du tänker på fel saker eller känner dig distraherad.

Du tränar för att bli bättre

Att man ska träna för att bli bättre och höja sina prestationer kan låta som en självklarhet, men faktum är att de flesta av oss inte riktigt tränar på det viset. För att verkligen bli bättre behöver du i de allra flesta fall en kompetent lärare/mentor/coach/tränare som vet hur viktig själva processen är.

Träning och övning som verkligen ger resultat är inte alltid särskilt rolig. De flesta av oss tränar på det vi redan är bra på eftersom det känns bättre, skriver Inc. Högpresterare och proffs lägger istället fokus på det som inte fungerar - den där lilla detaljen som hittills har gjort att de inte har lyckats nå guldmedaljen (eller vad de nu strävar efter).

Och de gör det inte bara en gång, utan om och om igen så att de sakta men säkert förändrar sina vanor och förbättrar prestationen. Det här är ett arbete som kan kännas jobbigt, frustrerande och förödmjukande - men det är priset man får betala om man vill bli riktigt, riktigt bra på någonting.

Kom dock ihåg att det inte bara handlar om simpel repetition. Att försöka om och om igen är i regel lönlöst om du inte får någon feedback på dina försök - då är risken stor att du bara upprepar misstagen tills dina dåliga vanor sätter sig i ryggraden. Kontinuerlig feedback är därför ett måste om du vill utvecklas.

Återigen - anlita en tränare, coach eller mentor som hjälper dig att träna eller öva på rätt sätt.

Lämna inget åt slumpen

När du är färdig med dagens excercis bör du naturligtvis utvärdera arbetet och mäta dina eventuella framsteg. Gör det inte slumpmässigt - att säga "det gick väl bra idag" är ingen riktig utvärdering. Var mer specifik än så, utvärdera dina resultat gentemot en relevant standard. Denna standard kan exempelvis vara en konkurrent - eller dina egna, tidigare resultat. Kom ihåg att den standard som du jämför dig med varken ska vara för hög eller för låg. Du bör naturligtvis inte göra det löjligt lätt eller orealistiskt svårt för dig själv.

Resultaten av utvärderingen kan du använda för att regelbundet uppdatera dina mål och förändra din träningsprocess. Hela poängen är att träningen ska vara medveten, inte slumpmässig.

Att träna eller öva sig på ett sådant sätt att man gör snabba och rejäla framsteg är aldrig enkelt. Men genom att känna till grundprinciperna för Deliberate Practice - och verkligen följa dem - har du goda möjligheter att förbättra dina prestationer avsevärt.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill