Nöjdheten har inget tak

Gästskribenter Katarina Moberg och Marie Wijkander, AS3: Att hantera prestationsångest del 1 av 2.

Hälsa | Motivera | ARTIKEL | FEB 2018

Prestationsångest drabbar de allra flesta någon gång i livet.

Prestationsångest drabbar de allra flesta någon gång i livet.

Prestationsångest är någonting som drabbar de allra flesta av oss mer eller mindre ofta. Det finns ju ingen övre gräns för vad man kan begära för att känna sig nöjd, och risken är då att man alltid känner sig missnöjd – och misslyckad. För att övervinna sin prestationsångest måste man vända blicken inåt och lära känna sitt eget förhållningssätt till prestation. Men man måste också etablera rätt mindset, så att man inte på förhand dömer ut sin egen prestationsförmåga.

”Jag har prestationsångest! Jag var egentligen aldrig riktigt nöjd med någonting jag gjorde. På jobbet var stressen ofta så påtaglig att jag egentligen aldrig kunde leva upp till mina egna krav på leverans, jag kände att jag alltid låg efter. Hemma räckte tiden aldrig till för att vara den förälder jag ville vara. Min egen träning blev aldrig av även om jag planerat in den i kalendern. Överallt hade jag den där känslan av otillräcklighet som jag inte kunde frigöra mig ifrån.”

Vi är nog flera som kan känna igen oss i liknande situationer. Det är idag stort fokus på att få ihop det så kallade livspusslet. Vi förväntas prestera på alla arenor; jobb, privat, fritid, äta rätt, träna, personlig utveckling, vara bra förälder och partner, och så förväntas vi bidra i samhället på olika sätt. Det ska vara hög nivå också, vilket såklart skapar stress och en känsla av otillräcklighet. 

En känsla som drabbar alla

Det är med andra ord fullt normalt att vi känner prestationsångest. Myten om det ”perfekta” livet ska vi också visa upp i sociala medier på olika sätt, den bästa semestern, de coolaste upplevelserna och så vidare. Vi ska toppa våra upplevelser hela tiden. Begreppet ”nöjdhet har inget tak” är ett faktum. När kan vi vara nöjda med våra upplevelser? 

Jag var själv i Indien förra året och vi var mycket nära en strand där det nyligen funnits jättesköldpaddor, vi hade ingen aning om detta förrän vi var åter i Sverige. Känslan av en underbar semester grumlades av att vi missade denna strand, hade jag bara googlat lite till hade den ju inte missats. Det finns risk för prestationsångest även när det gäller att ta reda på allt, puh! Drivkraften att vara perfekt på alla arenor leder till stress och vantrivsel, och vi vet att det också leder till fler sjukskrivningar. 

Prestationsångest handlar om en rädsla för att man på ett eller annat sätt inte ska lyckas leva upp till sina egna eller andras förväntningar i en prestationssituation. Vi får fullt fokus på att undvika tillfälliga misslyckanden. Det sätter sig i kroppen och tanken, ångesten kan ta sig många uttryck.

Ångesten dämpar prestationen, vilket gör att det blir än svårare att leva upp till satta krav och förväntningar. För att motverka detta krävs en ökad självmedvetenhet, du måste kika inåt för att förstå de krav du ställer på dig själv och hur du ser på misslyckanden. Sedan måste du lära dig att vara snäll mot dig själv och inse att du i de allra flesta fall är bra och gör ett utmärkt jobb.

Vad bidrar till prestationsångest?

Oklara mål, förväntningar och krav på mig i min roll bidrar till prestationsångest. Utan tydliga mål och förväntningar är det svårt att få feedback, och utan feedback är det svårt att känns sig nöjd med sin insats. Balansen mellan krav och resurser behöver också vara på plats, jag behöver känna att jag har resurserna för att klara uppdraget.

En annan sak som kan bidra är mitt mindset. De där surdegarna vi släpar runt på är sura och tar en massa energi, men de kan också vara ett tillfälle att lära något nytt. Det beror på mitt mindset, hur ser jag på degen? Har jag ett mer fixed mindset eller ett growth mindset (Carol Dweck)?

Var nyfiken på dina surdegar! Vilka släpar du runt på? Hur mycket energi tar dom? Hur länge har du levt med surdegen? Vad händer om du kastar den i soporna?

Scanna dig själv genom att gå igenom dessa förhållningssätt. Vad har du mest, fixed eller growth mindset? Vad får det för konsekvenser i din vardag?

Fixed Mindset – med utgångspunkt att du är född med en förmåga och den får du leva med

  • Jag är inte bra på det här
  • Jag ger upp
  • Jag kan inte göra det bättre
  • Det här är för svårt
  • Nej, jag gjorde ett misstag
  • Jag kan verkligen inte det här
  • Det här fungerade inte
  • Mina vänner kan göra det här

Growth Mindset – det finns alltid möjlighet att lära sig mer och att utvecklas, träning ger färdighet

  • Vad behöver jag utveckla?
  • Jag provar en annan strategi
  • Jag kan alltid lära mig mer
  • Det här kan ta ett tag
  • Misstag lär jag mig av
  • Det här tränar min hjärna
  • Det finns alltid en plan B
  • Jag ska lära mig av utmaningarna

Vi är alla skolade olika, att ha ett mer eller mindre fixed eller growth mindset är ingen värdering. Börja med att rannsaka dig själv och agera därefter. 

På ytan kan det se ut som att ett growth mindset snarare skulle öka prestationsångesten, eftersom det innebär att man har högre förväntningar på sig själv. Men i själva verket beror prestationsångest ofta på en känsla av att vi inte kan, och genom att odla ett growth mindset kan du övervinna den känslan.

Parallellt med detta måste du dock också lära dig att förstå dig själv, att tala till dig själv på ett snällt och medkännande sätt – och tillåta dig att ibland vara nöjd med ditt liv trots att det inte är perfekt.

I del 2 ska vi titta närmare på hur arbetsmiljön och organisationen påverkar vår prestationsångest.

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Motivera

Dela:

Om skribenterna

Marie Wijkander

Marie Wijkander arbetar på AS3 Svenska AB och har 20 års erfarenhet av att arbeta med utveckling av individer inom ledarskap, kommunikation och bemötande. Alla människor kan utvecklas till att ta nästa steg och prestera i sin roll, det kräver ett tydligt ledarskap, förväntansbilder och kontinuerlig feedback.


Katarina Moberg är VD för AS3 Svenska AB, är sociolog och har arbetat med ledarskapsfrågor i över 25 år. Hon har jobbat mycket med teamutveckling, coachning och rekrytering. Omställningsfrågor och att säkra att uppsägningsprocesser sker på ett värdigt sätt brinner hon för. Hennes grundtes är att alla kan göra mycket mer om de får möjlighet och att det finns en rätt plats för alla.


Läs mer om AS3!

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill