Nu är det dags för rörelse!

Kör en enkel klassiker - 10 om dagen... blir 3 650 på ett år.

Hälsa | ARTIKEL | APRIL 2013

I en liten artikelserie kommer vi peppa dig inför våren och sommaren med olika små tips. Vi ger dig råd men också matnyttig information om olika ämnen. Här kommer det första lilla tipset på hur du enkelt  kan komma i gång med styrka och rörelse.

Artikel av Hanna Öhman

​Det finns många sätt att komma igång med träning och lika många att inte göra det... 

Fysisk aktivitet är viktigt för kroppen, det vet de flesta av oss. Vi vet att om vi rör på oss 30 min om dagen (vilket kan vara 2x15 min) så har vi stora hälsovinster att hämta i form av lägre blodtryck, bättre humör, stresstålighet och mycket mer. Vi vill nu göra det enkelt för dig, då vi vill att detta blir en långvarig hälsosatsning. 

Börja där du befinner dig!

Kör en klassiker – armhävningar

Om du varje dag gör 10 armhävningar så har du gjort 3650 på ett år.

Armhävningar är en väldigt bra träningsform som tränar många muskelgrupper och som du kan träna nästan vart som helst, 10 på ett bräde eller några lite utspritt över dagen.

Du tränar följande muskelgrupper när du kör armhävningar; Axlar, bröstmusklerna, baksidan av armen, magen och ryggen! Om det inte fungerar för dig att göra armhävningarna på tå så finns det flera varianter på armhävningar.

  1. Ställ dig i armhävningsposition med händerna placerade axelbrett rakt under axlarna. Sätt i knäna i golvet och spänn magen. Böj på armarna tills armbågarna är vinklade i 90 grader och tryck upp dig själv igen. Hela kroppen är rak och stark.
  2. Samma position som ovan men du skjuter tillbaka rumpan så att du har knäna rakt under höfterna. Böj på armarna på samma sätt som ovan och försök lägga så mycket tyngd som möjligt på armarna.
  3. Ställ dig en bit ifrån en vägg och placera händerna i väggen. Böj på armarna som i punkt 1. På det här sättet blir övningen mycket lättare och det kan vara en lämplig startposition som du sedan kan utmana när du efterhand blir starkare

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Om skribenten

Hanna Öhman - beteendevetare, hälsocoach och personlig tränare. Ansvarig för hälsocoaching och fysiska tester på Niana. Brinner för att förbättra folkhälsan i det här landet. Om du verkligen vill komma igång kontakta henne!

hanna.ohman@niana.se

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill