Personlig och mental hållbarhet

Tio tips för att bli mer hållbar som människa. Be kind to yourself!

Hälsa | Hållbarhet | Coacha | Karriär | ARTIKEL | APRIL 2016

Personlig och mental hållbarhet

Personlig och mental hållbarhet

Vi lever i en tid av extrem förändring och utveckling. Världen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där teknologin och internet påverkar våra liv på alla plan. Via transparanta sociala medier blir vi medvetna om hur alla andra har det i sina liv (tror vi). Vi jämför oss och vill bli lika framgångsrika som ”alla andra”. Samtidigt leder den nya tekniken till att företagen ställer allt högre krav på att medarbetarna ska vara snabba, effektiva och ständigt tillgängliga. Men mitt i denna utvecklingsiver glömmer vi bort en viktig sak – att människor också måste vara hållbara.

Paradigmskiftet gör att kraven på oss själva ökar och vi blir stressade av alla måsten och borden. Företagen påverkas också av omvärldens förändring och utveckling; ekonomin blir styrande, vilket ställer större krav på snabbhet och effektivitet hos medarbetarna. Tekniken innebär att arbetet blir gränslöst - vi kan arbeta när och var vi vill. Det leder i sin tur till att vi gärna multitaskar och försöker att hinna med allt samtidigt.

Föga förvånande är stress idag den vanligaste orsaken till sjukskrivning. Den har ökat med 73 procent de senaste två åren!

Nuförtiden pratar man om också gärna om vikten av hållbar utveckling inom olika områden. Men som fysikprofessorn och författaren Bodil Jönsson skriver: ”Långsiktig hållbar utveckling kräver hållbara människor.

Hållbara människor behövs i den värld vi lever i idag.

Vad är då en hållbar människa och vad är personlig och mental hållbarhet?

Det finns ingen definition av det i litteraturen så jag ger mig på en egen definition:

Personlig och mental hållbarhet handlar om att leva ett liv där jag inser och respekterar att min kropp och min hjärna behöver energi för att orka, och att jag måste ta hand om mig så att min energinivå hålls uppe och jag utvecklas. Jag tar ansvar för mig själv och lever ett liv som inte ”bränner ut” mig, istället ser jag till att göra mig hållbar och levande.

Att vara hållbar innebär att jag kan stå emot påfrestningar bättre.

Hur kan jag bli personligt och mentalt hållbar?

Din hälsa, lycka och ditt välbefinnande är beroende av din livsstil.

1)    Ta hand om din kropp – gå promenader, träna, röra på sig, äta bra och balanserad kost, dricka lagom med alkohol, sova bra. Det är basbehoven för att din kropp och hjärna ska orka. Vi är inga datamaskiner. Det krävs tid för att ta hand om kroppen - och en medvetenhet om hur du mår. Lyssna till kroppens signaler!

2)    Ta hand om din hjärna - hjärnan är din kropps sambandscentral. Den tar hand om allt i din kropp och själ. Hjärnan behöver mycket energi och vila för att vi ska kunna vara produktiva, kreativa och effektiva, fokuserade. Lär dig mindfulness och yoga, se till att djupandas och ta pauser. Skratta och gör annat än att prestera hela tiden. Ät nyttig mat - din hjärna behöver bra och nyttig mat för att få energi.

3)    Ha självmedkänsla - Compassion är ett begrepp man talar mycket om idag. Det handlar om hur man bemöter sig själv och andra med värme och kärlek och hur man kan bli lycklig. Forskarna inom compassion-terapi Paul Gilbert och Kristin Neff har beskrivit att man som människa själv kan välja vilket motivationssystem man vill utveckla inom sig själv. Vi kan medvetet stimulera olika system i vår hjärna och vi kan göra oss själva trygga genom att visualisera och måla upp mentala bilder av oss själva.

Self-Compassion (självmedkänsla) betyder att man är snäll mot sig själv och lyssnar till sina behov och är kärleksfull mot sig själv. Släpp den inre kritikern och kraven du har på dig. Var förlåtande och ge dig det du behöver. Är du snäll mot dig själv?

Du kan påverka ditt eget känslotillstånd genom att visualisera och ta fram mentala bilder där du mår bra. Hjärnan reagerar på bilder och man har i forskningen sett att mentala bilder påverkar vårt emotionscentrum i hjärnan mer än om vi skriver en mening. Genom att visualisera situationer och bilder utifrån compassion och självmedkänsla kan du förändra ditt inre trygghetssystem, vilket gör att din inre kritiker får mindre inflytande. (Ofta är vi ju våra värsta kritiker själva.)

Här är en övning som du kan pröva på själv:

Den är hämtad ur boken ”Compassionfokuserad terapi” av Christina Andersson och Sofia Viotti.

Börja med att blunda, ta några djupa andetag och fokusera på din andning. Lägg märke till hur andningen känns i kroppen. Du ska nu föreställa dig och fokusera på några compassion-egenskaper som styrka, värme, vishet, icke-dömande och acceptans.

Fokusera på att du vill utveckla dessa egenskaper hos dig själv och hur de känns i kroppen.

Ta en egenskap i taget:

1) Styrka - föreställ dig att du har styrka och var i känslan av att du har styrka och kraft. 

2) Värme - du har en känsla av mjuk vänlighet hos dig själv. Föreställ dig att du pratar med en vänlig röst. 

3) Vishet - du förstår att det som händer inom oss är komplext och du förstår att livet påverkar oss alla.

4) Icke-dömande - du är accepterande och nyfiken och du tar hand om dig på bästa sätt. Du accepterar dig själv och är vänlig mot dig själv. Stanna en stund i känslan och utforska känslan i kroppen när du är snäll och vänlig mot dig själv.

Hur kändes det?

4)    Hitta din inre motor - Identifiera dina värderingar och din vision. Vad är viktigt för dig? Dina värderingar ger dig en känsla av meningsfullhet och hopp om framtiden. De ger dig motivation och är dina drivkrafter. De ger en riktning i livet och om du följer dem så mår du bra.

5)    Ta hand om dina nära relationer - dessa ger dig en känsla av tillhörighet och trygghet. Umgås med dem som betyder något för dig. Se till att du har tid för nära relationer. Många har 3000 vänner på Facebook, men det är inte samma sak som att umgås med nära och kära. Tiden med dina nära vänner och din familj ger dig trygghet, kärlek och bekräftelse.

6)    Var ute i naturen – naturen ställer inga krav och där kan du fylla på med energi. Man har sett i forskning att människor återhämtar sig genom att vara i en kravlös, vacker natur. Det är viktigt för vårt system med dessa naturintryck. Var här och nu och uppmärksamma blommorna, himlen, havet, vinden, träden.

7)    Sätt upp mål och ta reda på vad du vill och inte vill - led dig själv och ha självdisciplin nog att genomföra dina delmål och mål. Belöna alla delmål och små steg du tar på vägen mot målet. Det måste vara dina egna mål som du är motiverad för – inte vad du tror att andra tycker att du ska göra.

8)    Stanna upp och se till att du har en balanserad tillvaro där du känner att du hinner med dig själv - respektera dina behov och ta ansvar för hur du vill ha det. Reflektera regelbundet över hur du har det.

9)    Prioritera och välj bort - även saker som man tycker är roliga måste man ibland välja bort på grund av att det blir ”too much”. Vi kan inte göra allt och vara med överallt om vi ska vara hållbara. Hårdprioritera varje dag och varje vecka.

10)    Var uthållig och belöna dig själv för dina framsteg. Var tålmodig och snäll mot dig själv. Ibland går det inte som man har tänkt sig på grund av olika omständigheter. Uthållighet är en viktig del i att vara mentalt hållbar. Belöna dig för det du har uppnått och tänk snällt om dig själv.

Medvetenhet och val

Varje dag står du inför olika val. Ska jag ta en promenad eller ska jag surfa på nätet? Ska ringa min väninna/vän eller ska jag se på TV?

Ofta går vi i gamla fotspår, och hjärnan gillar aktiviteter som ger snabba belöningar i form av dopaminkickar - exempelvis att titta på TV eller sitta vid datorn. Det krävs medvetenhet och agerande av oss och vår hjärna för att förändra beteenden. Att byta väg till jobbet kan vara en utmaning för oss.

Stanna upp

Hejda dig själv och tänk snällt om dig själv och vad din kropp behöver!
Lyssna till dina tankar och valmöjligheter varje dag!
Tänk till: ”Nu sitter jag och slösurfar här igen, när jag egentligen ville gå en promenad”. Stäng av datorn, res dig upp och gå ut!

Varje dag kan du göra nya medvetna val som leder fram till att du blir mer hållbar.

Stanna upp och tänk efter inför varje beslut:
- ”Ska jag köra bil till jobbet idag eller ska jag gå, cykla?”
- ”Ska jag äta den där kakan eller ta ett äpple istället?”
- ”Ska jag söka mig vidare till ett annat jobb eller stanna kvar fast jag inte trivs?”

Ha dig själv i fokus! Det är inte att vara egoistisk - det handlar om att vara hållbar också för dina nära och kära.

Be kind to yourself!

Lena Mangell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Hållbarhet
  • Coacha
  • Karriär

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill