QR-koderna länkar samman gammalt och nytt

Koden som gör det möjligt att lägga in länkar i tryckt media blir allt populärare.

Kommunicera | ARTIKEL | FEB 2012

QR-koden är som en länk mellan gamla och nya medier - genom att skanna koden med din smartphone leds du vidare direkt från tryckt till digital information, exempelvis från en tidningsannons till en hemsida. Koderna har ökat snabbt i popularitet under det senaste året, enligt en undersökning från Berglingske Business.

QR står för Quick Response och är en fyrkantig, streckkodsliknande kod som ofta går att hitta i tidningar och reklamannonser. Det enda man behöver göra för att kunna skanna koden är att ladda ner en gratis applikation till sin smartphone.

QR-koden har flera olika användningsområden. När man skannar den, leder den vidare till en ny sida som kan innehålla exempelvis en video eller ett produkterbjudande.

- Det allra vanligaste är att man skapar webblänkar i reklamsyfte. När man annonserar i tryckt media lägger man länkar i QR-koden, säger Erik Stackenland, teknik- och utvecklingsansvarig på företaget Mobile Interaction som jobbar med app-utveckling.

Flera användningsområden

QR-koden fungerar med andra ord som en länk mellan tryckt och digital media. Den är därför extra användbar i tryckta annonser och reklam, eftersom den leder vidare den potentiella kunden till företagets hemsida eller till en e-handel där produkten kan köpas.

Det är dock inte bara inom reklam och annonsering som koden är användbar.

- Det som blir mer och mer vanligt är digitala visitkort, då lägger man helt enkelt in sina kontaktuppgifter i QR-koden. Men det går att lägga in vad som helst. QR-koder är helt enkelt en förenklad form av informationsöverföring, säger Erik Stackenland.

Själv har han stor användning av att sajter som skriver om appar använder QR-koder där de lägger in länkar direkt till App Stores hemsida så att man kan ladda hem den app som sajten skriver om.

Ny dimension

Erik Stackenland tror inte att QR-koderna i sig kan vara räddningen för de så många gånger dödförklarade papperstidningarna och tryckta medierna. Men de skapar ändå bättre möjligheter för tryckta medier genom att annonserna får en nya dimension. Med hjälp av QR-koden kan man få ut mer information av annonserna än tidigare. En platsannons kan ha en kod som enkelt leder vidare till en film om den aktuella arbetsplatsen. Bostadsannonser i mäklarbutikens skyltfönster kan med kodens hjälp leda vidare direkt till motsvarande annons på internet, utan att man själv behöver söka efter den. Kort sagt - gammal och ny media länkas samman.

Ökar i popularitet

Idag är det långt ifrån alla som har koll på vad en QR-kod är och hur man använder den. Erik Stackenland tror dock att det kommer förändras ganska snabbt. Det är inte omöjligt att koden får sitt definitiva genombrott redan i år.

- Jag tror absolut att gemene man kommer att få större kännedom om QR-koder under 2012. Min gissning är att det kommer att få ett genomslag i år, säger han.

En undersökning från danska Berglingske Business visar att QR-koderna har ökat markant i popularitet sedan 2010, skriver kommunikationsbyrån Appelberg på sin hemsida. Allmänheten börjar få upp ögonen för QR-koderna - även om det har tagit lång tid.

- På sätt och vis har det gått långsamt, den här tekniken har ju funnits i 10-15 år. Men det handlar ju också lite om användbarheten i telefonerna. Nu har tekniken dock börjat anammas, man ser ju koderna dagligen på reklamaffischer och i tidningar, säger Erik Stackenland.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill