Så skriver du ett bra CV

Gästskribent Rebecca Hallberg, TNG: "CV:t är vägen till anställningsintervju."

HR | Karriär | ARTIKEL | JAN 2018

Så skriver du ett bra CV

Så skriver du ett bra CV

Att ha ett bra CV är många gånger helt avgörande för att man ska bli kallad till anställningsintervju. Men hur ska då ett CV se ut, hur långt ska det vara och vad bör det innehålla? Det gäller naturligtvis att fånga rekryterarens uppmärksamhet i högen av ansökningar – samtidigt som man vill undvika att sticka ut på fel sätt. Här kommer några enkla tips på hur du kan göra.

Hur viktigt är det idag att ha ett bra CV? Det korta och enkla svaret är att det fortfarande är jätteviktigt. Det blir förvisso allt vanligare med alternativa ansöknings- och rekryteringsmetoder, men CV:t brukar ändå dyka upp i någon form, och lär nog fortsätta att göra det även i framtiden.

Ett CV är kort och gott en sammanställning av de erfarenheter, meriter och kunskaper som man har samlat på sig genom livet. Syftet med CV:t är att rekryteraren ska kunna avgöra om man är en potentiell kandidat till jobbet. Om man matchar kravprofilen så kan man bli kallad till en anställningsintervju.

Skälet till att CV:t är så viktigt är att det länge har varit det enda som rekryteraren har haft att utgå ifrån inför ett personligt möte. Och även om det idag kan kompletteras med eller ersättas av LinkedIn och/eller arbetspsykologiska tester, så är det fortfarande många rekryterare och arbetsgivare som tycker att det gamla hederliga CV:t ger en bra överblick över kandidatens karriär och meriter. Detta är särskilt viktigt när det handlar om mer kvalificerade tjänster, där det är ofrånkomligt att man tittar noggrant på vad kandidaten har gjort tidigare. 

Vad ska ett CV innehålla?

Ett CV ska framför allt innehålla information om vilka tidigare erfarenheter man har. Det kan handla om anställningar, praktikplatser, utbildningar och kurser man har gått, och så vidare. Allt som har en relevant anknytning till arbetsliv eller utbildning kan tas upp i CV:t. Det kan också handla om till exempel språkkunskaper eller kompetens inom vissa specifika dataprogram. Viktigast av allt är naturligtvis de erfarenheter och meriter som kan vara till nytta inom det specifika jobb man söker.

Det är därför viktigt att komma ihåg att man inte behöver skicka samma CV till alla. I många fall – särskilt om man har mycket erfarenhet och en lång meritlista – kan det vara smart att anpassa innehållet efter det jobb man söker.

Ett bra tips är att ha ett färdigt bas-CV, som man sedan kan klippa och klistra i så att man anpassar det efter jobbet ifråga. Vissa erfarenheter eller meriter kanske behöver lyftas fram, andra som är mindre viktiga kan tonas ner. Om man har en lång meritlista kan man till och med dela upp den i ”relevanta” och ”övriga” erfarenheter. Det starkaste man har att komma med ska ligga först på listan, så att du är säker på att rekryteraren ser det.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Motivation.se

Känner du dig ibland otillräcklig, reaktiv och stressad i din chefsroll?

Upptäck "Leda mig själv" och stärk dig själv i ditt ledarskap:

  • Från stress till kontroll
  • Från händelsestyrd vardag till proaktiv styrning mot mål
  • Från missförstånd och konflikter till engagemang och positiv teamdynamik

Nu kan du köpa onlineutbildningen ”Leda mig själv” till rabatterat pris och samtidigt få ett årsmedlemskap på Motivation.se.

Paketerbjudande: 995 kr – spara över 1.600 kr!

Vässa ditt ledarskap idag!

Beskriv dina erfarenheter

Det är också viktigt att beskriva de roller man har haft som är relevanta, så att man inte bara skriver företagsnamn, tjänst och år. Förklara med ett par ord vad rollen gick ut på, och använd dig då av de nyckelord som har förekommit i jobbannonsen. Det är dessa ord som rekryteraren söker efter i CV-databaser, och också letar efter i läsningen (som ofta är snabbskumning) av varje specifikt CV.

Om man inte har så mycket erfarenhet – och kanske rentav söker sitt första riktiga jobb – så får man helt enkelt göra det bästa av det man har. I sådana lägen förväntas man kanske inte heller ha en jättelång meritlista. Men tänk på att alla erfarenheter som kan vara relevanta för jobbet också kan lyftas fram på CV:t. Det kan vara att du har haft en viss inriktning på din gymnasieutbildning, eller att du har haft vissa sommarjobb eller praktikplatser. 

Men det kan också handla om saker som du har hjälpt släktingar och vänner med. Kanske har du hjälpt en släkting med trädgårdsarbetet under en hel sommar, eller kanske har du passat grannens hund i några veckor. Lyft då fram vad du har lärt dig av dessa erfarenheter, exempelvis att ta ansvar, lära dig nya saker och lösa problem.

Hur ska ett CV se ut?

Det är inte bara innehållet som är viktigt när man skapar sitt CV, utan också utseendet och dispositionen. Kom ihåg att en rekryterare ofta har många CV:n att bläddra igenom, och att de väldigt sällan lusläser alla i första gallringen. Därför kan utseende och layout vara väldigt viktigt.

Låt dock inte denna insikt leda dig fel. Det är lätt att tänka sig att ett färgglatt och noggrant designat CV ska dra till sig uppmärksamhet på ett positivt sätt, men risken finns att det får motsatt effekt. En alltför ambitiös och färgglad layout kan dels vara störande för läsningen, dels ge intryck av att man försöker briljera med yta i brist på innehåll. Satsa istället på ett ganska stilrent dokument som är snällt mot ögonen, och där själva innehållet gör det starkaste intrycket. 

Vad gäller längd och disposition så kan ett CV vara 1-3 sidor långt, beroende på hur mycket relevant erfarenhet man har. Kom återigen ihåg att dokumentet ska vara läsvänligt, därför bör dispositionen vara ganska luftig. Och tänk på att dina viktigaste och mest relevanta erfarenheter ska vara lätta att få syn på i texten. Även kontaktuppgifterna bör ligga högt upp i dokumentet och vara mycket tydliga – rekryteraren bör kunna se kontaktuppgifterna direkt genom att bara kasta en snabb blick på CV:t.

Ska man ha en bild i CV:t också? Där går åsikterna isär. Tänk på att din kompetens och dina erfarenheter ska vara avgörande – och en bild kan sätta igång alla möjliga fördomar och stereotyper i rekryterarens undermedvetna. Du kanske har fått höra att du ser trevlig/smart/förtroendeingivande ut, eller att du helt enkelt är snygg – men alla dessa utseendetyper kan väcka alla möjliga negativa fördomar, likväl som positiva. Å andra sidan kan det vara lättare för rekryteraren att lägga dig på minnet om du har bifogat en bild. Men om du väljer att bifoga bild, välj en svartvit, professionell bild där du tittar framåt och där man inte ser någonting störande i bakgrunden.


Låt oss nu knyta ihop säcken – nedan följer fem tips på hur du skapar ett bra CV.

Snabbguide: Lyckas med ditt CV

  1. Lättläst formatering. Undvik spexiga typsnitt, satsa på ett stilrent dokument.
  2. Viktigaste kompetensen först. Din mest relevanta erfarenhet eller kunskap ska stå överst i ditt CV.
  3. Anpassa språket. Använd de nyckelord som du hittar i jobbannonsen.
  4. Tydliga, synliga kontaktuppgifter. Telefonnummer, e-post och adress ska vara lätta att hitta. Referensers kontaktuppgifter bör dock inte lämnas ut. Skriv: ”Referens lämnas vid begäran”.
  5. Skippa privat information. Huruvida du har partner, barn eller katt är inte relevant, fokusera endast på information relaterad till jobbet.

Gästskribent

  • Följ skribent

Motivation.se har som främsta ambition att publicera intressant innehåll för våra läsare. Då och då ger vi utrymme åt områdesexperter, partners och andra skribenter med särskild kompetens som får möjlighet att dela med sig av sin kunskap inom sina områden

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR
  • Karriär

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR
  • Karriär

Dela:

Om skribenten

Rebecca Hallberg arbetar som Talent Community Specialist på TNG med ansvar för kandidatupplevelse, social marketing och employer branding. Hon har en bakgrund som personalvetare och lång erfarenhet av att rekrytera tjänstemän, mestadels inom bank- och finanssektorn. Rebecca har tidigare även varit verksam som jobbcoach där hon stöttat långtidsarbetslösa till nytt jobb.

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill