Ser du ljuset i tunneln?

Thomas Lundqvist: ”Många som är stressade använder alkohol eller lugnande tabletter för att slappna av. Det riskerar att leda till beroende.”

Ledarskap | ARTIKEL | AUG 2016

Bluffsyndromet, Ledarskap

Bluffsyndromet, Ledarskap

Psykisk ohälsa, inte minst i form av stress och utmattningssyndrom, är ett stort problem i vårt arbetsliv. Stressen leder till att vi lätt blir självcentrerade och frustrerade, och i allra värsta fall slår den ut vår förmåga fullständigt. När vi är stressade så luras vi av våra egna tankar till att bli rädda. Vissa människor använder alkohol och droger, eller andra former av missbruk, för att kunna slappna av och få tyst på de påträngande tankarna. Det är ett mycket destruktivt sätt att hantera problemet, och som ledare är det viktigt att man känner till varningssignalerna om en medarbetare skulle drabbas av sådana problem.

För att förstå stress och hur det bidrar till psykisk ohälsa är begreppet Stresstunneln behjälpligt. (Ibland kallas den också för Utmattningstratten). När vi är lugna och inte känner oss stressade har vi full tillgång till hela vår kapacitet. Vår kognitiva förmåga är optimal. Vi har full tillgång till vårt minne och vår kreativa förmåga, och vi känner empati för andra i arbetsgruppen.

När stressen uppstår är det första som försvinner den så kallade vi-känslan. Vi tappar känslan för andra i vår omgivning och börjar fokusera på oss själva. Vi kör vårt eget ”race”. När du hör någon säga att ”jag skiter i de andra och kör mitt eget ’race’ från och med nu” så innebär det att den personen är stressad (rädd) för någonting. Frustration är ett annat varningstecknen. ”Jag är så frustrerad” är en mening som ska få dig att reagera och agera framöver.

Upplever tunnelseende

Andra förmågor minskar också. Exempelvis tappar vi kontakten med vårt minne och blir glömska. Detta beror på att närminnet försämras och produktionen av nya hjärnceller minskar. Det gör att vi missar viktiga saker, och detta bidrar naturligtvis till ytterligare stresspåslag. Tänk dig att du kommer ut på bilparkeringen och att du inte minns var du ställde bilen. Ett inte helt ovanligt första tecken på att närminnet är tillfälligt utslaget.

När stressen ökar ytterligare blir vi helt fast i våra egna tankar och upplever tunnelseende. Reaktionen kan vara så kraftig att den slår ut vår förmåga fullständigt vilket kan innebära att vi inte ens kommer upp ur sängen (utmattning/utbrändhet).

Det är alltså viktigt att förstå att det är våra tankar som lurar oss att bli rädda. Det är stor skillnad på rädsla och fara. Vid en verklig fara är det bra att du blir rädd, men är det enbart rädsla du upplever utan någon reell fara så är det inte bra. Att ständigt vara på sin vakt sliter snabbt ut dig. Det är som att din kropp är i ständig alarmberedskap. Det orkar den inte i längden. Den måste få koppla av.

Genvägen till lugn – alkohol?

Det är då lätt att du tar till genvägar för att få kroppen att slappna av. Du kanske dricker alkohol eller tar en lugnande tablett? Bägge gör att du direkt känner dig avslappnad. Det är bara tre problem med detta.

Det första problemet är att det bara hjälper för stunden. Så fort tabletten eller alkoholen försvinner ur systemet återkommer rädslan och oron, ofta ännu starkare. Alla former av undvikandebeteende, flykt-beteenden, förstärks om du fortsätter med dem.

Det andra problemet är det som kallas för tillvänjning eller habituering. Mycket snart måste du öka dosen av ”flyktmedel” för att få samma lugnande effekt. Snart behöver du ta två glas vin istället för ett, och därefter en hel flaska. Eller ännu mer. Du måste hela tiden öka dosen för att dina tankar ska tystna.

Det tredje problemet, som de flesta inte känner till, är att all denna ”självmedicinering” för att få tyst på oron och rädslan också tar bort alla andra känslor som glädje och lust. Det dröjer inte länge förrän världen ter sig vara målad i grått och alla färger försvinner. Det du älskade att göra är inte längre roligt, de människor du tycker om börjar också försvinna. Allt du bryr dig om är att få tyst och lugn i ditt huvud.

Definitionen av beroende

Det är mycket tragiskt för alla runt den person som dövar oväsendet i huvudet med droger av olika slag. Att de tar sitt liv för att nå slutgiltig tystnad är inte obegripligt, snarare tvärtom.

I biltrafiken dör det några hundra personer varje år och det satsas enorma resurser för att nå ”nollvisionen”, noll döda i trafiken. Jag skulle önska att vi hade samma nollvision för fler aspekter i livet, som till exempel psykisk ohälsa.

På systembolaget:
Personal: Behöver du hjälp?
Jag: Ja, verkligen, men jag går hit istället!

(Sett på Twitter)

Minnesregel: Alkohol, droger och alla andra ”flyktmedel” som är beroendeframkallande är inte grundproblemet. De är ”lösningen” (i form av medicinering) på problemet som medarbetaren upplever i sitt huvud.

Definition av beroende av exempelvis alkohol (du kan byta ut alkohol mot andra beroendeframkallande saker såsom tabletter, datorspelande, poker, jobb, etc.):

1. Ökad tolerans – d v s behöver dricka mer för att få samma effekt som första gångerna.

2. Abstinens – känner ett sug efter alkohol.

3. Dricker mer än det var tänkt från början.

4. Önskan att minska bruket av alkohol och misslyckade försök att göra det.

5. Lägger ned mycket tid på att skaffa och konsumera eller återhämta sig från alkohol.

6. Prioriterar bort andra aktiviteter för att dricka alkohol.

7. Fortsätter att dricka alkohol trots att fysiska och psykiska besvär förvärras.

Har du markerat ja på tre eller fler är det definitionen av ett beroende (DSM-IV).

Jag kommer i kommande inlägg att berätta hur du ska agera kring detta.

Thomas Lundqvist

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill