Sociala medier stör arbetsron

Kommunicera | ARTIKEL | SEP 2012

Var tredje anställd tycker inte att det är fel att använda sociala medier när man jobbar – även om det många gånger påverkar arbetsinsatsen negativt, visar en ny undersökning.

Att anställda är inloggade på sociala medier under arbetstid är mycket vanligt. Mest vanligt är det bland medarbetare som har specialist- och teknisk kompetens. Bland dessa uppgav 43 procent att det är acceptabelt att använda sociala medier på jobbet, jämfört med 32 procent för tillfrågade som saknar liknande kompetens.

Undersökningen görs av Kelly Services som är en av världens ledande aktörer inom rekrytering och bemanning. Den heter Kelly Global Workforce Index (KGWI) och är en årligen återkommande och världsomspännande undersökning. Från ett generationsperspektiv görs en djupdykning i frågor kring jobb och arbetsplatser. Cirka 170 000 personer från 30 länder i Europa, Nordamerika, Asien och Stillahavsområdet deltog i undersökningen.

Mer än en tredjedel av respondenterna säger att sociala medier har en negativ påverkan på produktiviteten på arbetsplatsen och att det kan vara problematiskt att i sociala medier blanda sina professionella kontakter med sina privata kontakter.

– Spridningen av sociala medier på arbetsplatserna går snabbare än vad någon hinner författa regler för att hantera dem. Många anställda ser fördelarna med sociala medier, medan arbetsgivare brottas med komplexa frågor som integritet och övervakning, säger Louise Kjellberg som National Sales & Key Account Manager hos Kelly Services i ett pressmeddelande.

Bara fem procent av de svenska respondenterna i undersökningen har förbjudits av sina arbetsgivare att använda sociala medier på jobbet. Samtidigt ser var femte svensk inga problem med att dela med sig av sina personliga åsikter om sin arbetsplats och organisation till vänner och kollegor via sociala medier.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill