Stora pr-priset delas ut för andra året

Inte för sent att nominera…

Kommunicera | ARTIKEL | FEB 2012

I april 2011 delades Stora pr-priset ut för första gången. Priset instiftades för att lyfta riktigt bra pr och visa branschens bredd. Bakom priset står föreningen Svenska pr-företagen och MyNewsdesk. Priset premierar kvalificerad och idébärande pr och tävlingen är öppen för alla – både organisationer eller enskilda personer.

Förra årets pris blev direkt en stor framgång. De vinnande insatserna ska belysa någon av de discipliner som pr-branschen specialiserar sig på - exempelvis att påverka opinion, att lansera eller förflytta ett varumärke, att skapa ökade försäljningsresultat, att kommunicera i kris eller för goda ändamål, eller att tydliggöra och stärka en organisations kultur eller annan kommunikationsinsats som givit långsiktigt hållbara relationer. Förra årets pris vanns av IQ med kampanjen ”fyllefilter” (se bilden).

Unknown photo imported from Drupal
Något som skiljer den här tävlingen sig från andra, är att vem som helst får nominera vem som helst. Och det finns inga kategorier. Alltså kan en person, ett team, organisation eller en kampanj vinna. Tävlingen är öppen för såväl enskilda personer som stora företag och organisationer. Priset fokuserar på gräsrotsnivå och man behöver inte ens ha någon omsättning för att delta i tävlingen. Det är idén  och vad den uppnått som är det centrala när vinnaren utses.

I år är Berghs School of Communication ny samarbetspartner och elever från programmet Strategisk kommunikation och pr ka arbeta med projektets kreativa och strategiska delar, ett sätt att ta tävlingen ett steg vidare.

Den kvalificerade juryn består i år av Mats Georgsson (ordförande), lektor i pr och kommunikation vid Stockholms universitet, Rita Platzer Public Relations VD Rita Platzer, Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef Statens fastighetsverk, Christer Ekelund, kommunikationsdirektör på ISS Sverige och Jenny Öijermark, styrelseordförande i Svenska pr-företagen.

Svenska pr-företagen vill framför allt uppmuntra till en insiktsfull och öppen debatt om pr, vilket är tanken bakom tävlingen. Priset hjälper till att uppmärksamma arbetsmetoder och grundläggande etiska normer. Förhoppningen är att en djupare allmän förståelse för pr bidrar till att stärka branschens legitimitet. ”Det är dags att tävla i resultat istället för yta och elegans. Tid att gå från inbördes beundran till att bredda branschen och visa varför den faktiskt finns” – som Svenska pr-företagen själva beskriver priset.

Nomineringsprocessen

Det är enkelt att nominera till tävlingen - vem som helst kan nominera vem som helst. En organisation, en kampanj, en vän, ett team eller något som gett ett extra starkt intryck. De enda riktlinjer som finns är att bidraget ska ha svenskt ursprung och i huvudsak rör någon av pr-branschens discipliner.

Här kan du läsa om hur du nominerar till Stora pr-priset. Sista nomineringsdag var från början satt 20 februari men den är uppskjuten och du är fortfarande välkommen att nominera.

Prisutdelningen sker den 19 april och de fem finalisterna avslöjas i början av samma månad.

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill