"Ta ansvar för din kommunikation"

Elisabeth Kamél berättar om sin nya bok Effektiv projektkommunikation.

Kommunicera | Ledarskap | ARTIKEL | JAN 2018

En framgångsrik ledare kan förmedla sitt budskap enkelt och tydligt.

En framgångsrik ledare kan förmedla sitt budskap enkelt och tydligt.

Kommunikation är nyckeln till det mesta i vårt arbetsliv. Samarbete över kompetensgränser är sedan länge här för att stanna, och vi kommer att behöva samarbeta ännu mer och ännu bättre framöver. Förmågan att kommunicera utgör därför grunden i ledarskapet – inte minst inom projektledning. En expert på det området är Elisabeth Kamél, som nyligen har släppt sin andra bok om effektiv projektkommunikation.


”Jag har höga krav på en ledare, och för mig är en framgångsrik ledare en sådan som kan förmedla sitt budskap enkelt och tydligt”, säger hon till Motivation.se.

Elisabeth Kamél är en ledande expert inom ämnet projektkommunikation. Hon är certifierad projektledare, utbildad inom ledarskap och kommunikation, och medverkar också regelbundet som expertskribent här på Motivation.se.

Elisabeth har nyligen gett ut sin andra bok, som heter Effektiv projektkommunikation: nyckeln till projektets framgång. I boken har hon tagit sin utgångspunkt i de vanligaste ledarutmaningarna för projektledare.

– I rollen som projektledare möter vi människor med väldigt olika kompetenser och bakgrund. Nyckeln till att lyckas är att ta ansvar för det du kommunicerar, att du får den reaktion du vill ha. Jag har mött människor som på allvar menar att det är mottagarens ansvar att se till att den förstår. Ansvaret är ditt eget, se till att du blir förstådd. Justera tills det fungerar som du tänkt. Regeln att vara här och nu och lyssna på den som pratar kan tyckas självklar, men jag möter många som inte alls lyssnar, säger Elisabeth Kamél. 

– Jag har höga krav på en ledare, och för mig är en framgångsrik ledare en sådan som kan förmedla sitt budskap enkelt och tydligt, för att han eller hon vet vad de vill åstadkomma och vad som krävs för att nå olika människor. De vet också hur man styr sig själv och har full kontroll över sina egna känslor, så att de inte spiller över och fördunklar det de egentligen ville säga. Att kunna lyssna på andra så att de upplever sig sedda är för mig nyckeln till ledarskapet.    

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Motivation.se

Känner du dig ibland otillräcklig, reaktiv och stressad i din chefsroll?

Upptäck "Leda mig själv" och stärk dig själv i ditt ledarskap:

  • Från stress till kontroll
  • Från händelsestyrd vardag till proaktiv styrning mot mål
  • Från missförstånd och konflikter till engagemang och positiv teamdynamik

Nu kan du köpa onlineutbildningen ”Leda mig själv” till rabatterat pris och samtidigt få ett årsmedlemskap på Motivation.se.

Paketerbjudande: 995 kr – spara över 1.600 kr!

Vässa ditt ledarskap idag!

Kommunikation och motivation

Elisabeth Kamél skrev sin första bok för fyra år sedan. Den hette Projektkommunikation – så får du den att fungera!, en bok som blev prisbelönt och fick väldigt god respons från läsarna. Efter det bestämde hon sig för att fördjupa sina kunskaper i kommunikation genom att gå två utbildningar; en i NLP (Neuro-Lingvistisk Programmering) och en i mental träning. Dessutom valde hon att genom självstudier fördjupa sina kunskaper i hjärnforskning. Fördjupningen var nödvändig för att kunna fortsätta skriva.

– Den här andra boken som jag har skrivit nu var inte lika lätt att skriva som den första. Kanske är det därför som somliga säger att man inte kan kalla sig för författare förrän man givit ut två böcker. När jag skrev min första bok så tog jag all kunskap som jag hade om projekt och kommunikation och skrev, rakt upp och ner, med exempel och ett kronologiskt upplägg. Den största utmaningen då var att våga skriva den. Men för att skriva den andra boken var jag tvungen att fördjupa mig ytterligare, berättar Elisabeth Kamél.

Och fördjupningen har gett resultat. I den nya boken berättar Elisabeth bland annat om den starka kopplingen mellan kommunikation och människors beteende och motivation. Språket och de signaler man sänder ut som ledare är helt avgörande för att man ska få medarbetarna med sig och lyckas med projektet.

– I NLP-utbildningarna fick jag lära mig hur man kommunicerar för att få med sig människor; att orden vi använder har stor betydelse, och att de är olika för olika typer av människor. Ett vanligt exempel är ju det här om huruvida du motiveras till något eller från något. Det kallas för beteendemönster, säger Elisabeth Kamél, och utvecklar:

– Säg till exempel att du håller på att renovera. Då kan du motiveras av att slippa ifrån det stökiga, och därför vill du se till att det blir klart. Eller så kanske du motiveras av tanken på hur bra det kommer att bli när det blir klart, och den tanken får dig att bli klar snabbt. Till ett färdigrenoverat hem eller från en stökig byggplats. Och ibland behövs det faktiskt både till- och från-motivation för att färdigställa.    

Har för bråttom

Det här är intressant att tänka på när du sätter upp ett mål för dig själv eller för andra i ett projekt, menar Elisabeth Kamél. Har du koll på vad som behöver sägas för att motivera andra? Vilka ord som funkar bäst på vem? Språket måste anpassas efter vad som motiverar individen. Men en generell regel som gäller för de flesta är att språket ska vara enkelt och lätt att förstå; många slutar lyssna om man använder ett för otydligt eller flummigt språk. Det måste naturligtvis också anpassas efter medarbetarens roll och kunskapsnivå.

En annan sak som man bör tänka på är att inte förhasta sig och vara för spontan i kommunikationen. Det misstaget är extra lätt att begå i dessa tider av ny teknik, med digitaliseringen.

– Jag ser ofta många missförstånd, där en person skickar kortfattade meddelanden och de tolkas på ett sätt som inte alls var avsikten. Responsen hos mottagaren blir irritation över obegripliga meddelanden eller ilska över att man ”inte skriver (eller pratar) så att folk fattar”. När människor är stressade så är det lätt hänt att de släpper på spärren och säger rakt ut hur irriterade eller arga de är.

Generellt så har vi alldeles för bråttom idag, säger Elisabeth Kamél, och därför är det upplagt för problem i kommunikationen med missförstånd och felaktiga tolkningar.

– När vi träffas i kontorslandskapet, på väg till nästa möte, så passar vi på att ta upp det där ämnet som brådskar – utan att ha tänkt igenom vad vi vill uppnå och om tidpunkten är lämplig. Det är lätt att vi hasplar ur oss något hastigt, och då ger vi inte mottagaren en chans att förstå sammanhang, eller komma upp på banan. Mottagaren var kanske fullt upptagen med att fundera över hur morgondagen skulle lösas med sjuka barn och viktiga möten. Det innebär en stor risk för missförstånd förstås, och risken är att båda två måste lägga onödig tid efteråt på att förstå vad det egentligen var som blev sagt.

Tips och övningar

I Elisabeth Kaméls bok finns också övningsuppgifter, där du får träna på beteenden som dels gör dig bättre på att motivera dig själv, men också på att hjälpa andra att få fatt i sin motivation. Elisabeth ger ett exempel på hur en sådan övning kan se ut:

– Nästa gång du blir irriterad eller frustrerad över något – träna dig på att bromsa upp och analysera situationen. Fundera ett tag över vad som var intentionen med det beteende som du tycker att du blev utsatt för under dagen. Tänk dig in i motpartens situation. Självklart får du aldrig säkert veta om du hittat rätt, men intentionen som du ser den kan ge dig uppslag till hur du borde bemöta den här personen nästa gång; vad den personen behöver höra för att agera och göra som du vill, säger Elisabeth Kamél.

I BTJ:s (Bibliotekstjänsts) recension av Elisabeths nya bok står det bland annat att den är en ”lättfattlig och väl strukturerad handbok” och att läsaren ”med fördel kan ta med den som diskussionsunderlag i projektgrupper kring gemensamma förhållningssätt.” Själv säger hon att hon i sitt skrivande fokuserar på enkelhet och nytta – läsaren ska förstå och få konkret användning av boken.

– Utgångspunkten för min bok är projekt och projektledning, där finns min primära målgrupp. Exemplen som jag ger är relaterade till projekt. Men faktum är att den passar för alla som vill utöka sin kompetens i kommunikation. Och vem vill inte bli bättre på att kommunicera och leda sig själv?

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap

Dela:

Boken

Effektiv projektkommunikation

Effektiv projektkommunikation: nyckeln till projektets framgång, nyligen utgiven av Liber. 

Boken tar sin utgångspunkt i tio av de vanligaste ledarutmaningarna som projektledare brukar ha. Det mesta projektledare gör handlar om kommunikation och Elisabeth har tagit hjälp av såväl mental träning och NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) som hjärnforskningen för att genom exempel och övningar bidra till att öka kunskapen och kompetensen i projektens kommunikation.

Läs mer om Elisabeth här.

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill