Vårens trender för affärsresor

Konferenser flyttar utomlands igen.

Uppleva | ARTIKEL | MARS 2011

Flygresandet i Sverige ökade kraftigt under 2010, totalt flög 28,5 miljoner passagerare från landets stora flygplatser. Det är en ökning med fem procent jämfört med året innan. Resias trendbarometer för affärsresor spår uppgång för konferensresandet utanför Sveriges gränser.

En starkt bidragande faktor till ökningen inom flygtrafiken är att affärsresenärerna har återvänt efter nedgången 2009. Den positiva utvecklingen ser ut att fortsätta. Utifrån intervjuer och enkäter med Resias affärsresesäljare runt om i Sverige ser Resia fyra övergripande trender för affärsresandet och företagskonferenser under 2011. Resias säljare har också listat vilket flygbolag som serverar bäst mat ombord och på vilken flygplats shoppingen är bäst.

Fyra trender för affärs- och konferensresor

Personlig rådgivning för kostnadseffektivt resande
I takt med att världsekonomin förbättras kommer efterfrågan på flygresor att fortsätta öka. Det, tillsammans med fortsatt höga bränslekostnader, bidrar till att flygpriserna stiger på både inrikes- och utrikesflyg. Företagen kommer att ha ett ökat behov av att hitta kostnadseffektiva lösningar för sitt affärsresande och söker personliga rådgivare som kan hjälpa till att hitta rätt lösningar för affärsresor och konferenser.

Svenska företag konfererar utomlands igen
Under 2010 började svenska företag konferera utomlands igen. Resias försäljning av konferenser utomlands ökade med 42 procent under förra året, medan inrikeskonferenserna ökade med 17 procent. Klassikerna London och New York ökade mest i popularitet, med mer än en fördubbling av antalet konferensresor under förra året. Företagen vågar satsa lite mer på konferensresorna igen och lyfter blickarna mot platser utanför Sverige.

Nya smidiga transportlösningar med direktflyg över långweekend öppnar upp nya konferensmarknader på destinationer som Marrakech, regionen runt Split i Kroatien och ett antal grekiska öar. Och möjligheten att kombinera nytta med nöje lockar. 37 procent av Resias säljare uppger att de viktigaste kunderna efterfrågar när de planerar en konferens är att det finns aktiviteter i närheten, medan 27 procent säger att god mat och dryck är det kunden efterfrågar mest.

Trygga flygbolag framför lågprisflyg
Vulkanaskan och snökaos på Europas flygplatser under 2010 har resulterat i att fler resenärer föredrar de traditionella flygbolagen när de reser i tjänsten. Företagen värdesätter bättre villkor och högre servicenivå och är villiga att betala mer för ökad trygghet och flexibilitet i form av möjlighet till om- eller avbokning. Bolag som har strejkat eller varnat för strejk mer frekvent väljs oftare bort även om priset för biljetten är lägre.

Internet och mobila tjänster effektiviserar affärsresan
För de korta och enklare affärsresorna blir det allt vanligare att företagen väljer att använda självbokningssystem. Mognaden för Internettjänster är hög och många tar med sig sitt bokningsbeteende för privatresor in i jobbet. Det kommer också att bli vanligare med självbetjäningslösningar för incheckning på flygplatserna, både för dem som reser med eller utan bagage. Flera flygbolag satsar på att kunna erbjuda mobila tjänster för affärsresenärer med till exempel valutaomräkning och kartor. Under 2011 kommer SAS, som ett av de första bolagen i världen, att erbjuda sina resenärer Internet och mobila tjänster ombord på flyget.

Flygbolag med den bästa flygplansmaten

  1.  SAS
  2. Thai Airways
  3. Lufthansa
  4. Singapore Airlines
  5. KLM


Flygplats med den bästa shoppingen

  1. Kastrup, Köpenhamn
  2. Schiphol, Amsterdam
  3. Heathrow, London
  4. Arlanda, Stockholm
  5. Suvarnabhumi, Bangkok


(Källa: Enkät Resias säljare 2011)
 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Uppleva

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill