VD-blogg eller inte VD-blogg?

Fördelarna med bloggen är många. Men vad ska man tänka på?

Kommunicera | ARTIKEL | MARS 2011

Självklart att företagets VD ska ha en blogg. Det skapar kontakt, dialog och gör företaget personligt och mänskligt. Så säger förespråkarna. Sen finns det förstås saker att tänka på innan man kastar sig ut bloggluften.

Första frågan: intern blogg eller extern?

En intern blogg kan vara ett utmärkt sätt för en ledare att kommunicera med sina medarbetare. Under förutsättning att den är öppen för kommentarer förstås. Det är särskilt effektivt om vd:n kanske är en doldis som inte syns så mycket i organisationen, då kan bloggen bli en riktig kontaktskapare.

En extern blogg har ju inte en lika tydlig målgrupp. Här kan läsarna vara allt från media, till kunder och vem som helst som bara halkar in. Därför är det viktigt att vara tydlig för att undvika missförstånd för alla läsare känner dig inte. Tänk på språket, ingen är betjänt av högtravande byråkratspråk. Våga vara ledig och enkel.

Vad ska man skriva om?
Här gäller det att fundera lite och göra en strategi. Kanske ta hjälp av de kommunikationsproffs som finns. Det finns kurser i bloggande om det är svårt att komma igång. Men tänk på att:

Varva inläggen om företaget med personliga nedslag från vardagen. Det är roligt att läsa vad någon åt till lunch. Låt gärna bloggen få en ”bakom-kulisserna-” känsla. Alla gillar vi att få veta sånt vi vanligtvis inte vet. Skapa en dialog med läsarna. Fråga saker, gör små undersökningar och ta till dig svaren.

Hur bemöter man negativa kommentarer?
Genom att bemöta kommentarerna sakligt och korrekt visar man på mod och transparens. Även om det är frestande att bara radera negativa kommentarer utan åtgärd kan det vara effektivare att svara. Det kan vara smart att läsa och godkänna kommentarerna innan de publiceras.

Bilda en liten redaktion
Att blogga ska vara lustfyllt, då blir bloggen rolig att läsa. Om du själv inte har tid att vara den enda skribenten, skapa en redaktion. Dela på sysslorna och var öppen med vilka som skriver. Det är alltid bra att bolla idéer i grupp. Håll koll. Läsa andra bloggar och inspireras. Länka gärna till andra och även till konkurrenter.

Balans viktigt
Motståndarna till VD-bloggar var många i början. Man såg faror med att ledaren skulle uttala sig om företaget på ett öppet och personligt sätt. Flera ansåg att det också kunde bli marknadspåverkande och därför till och med olagligt.

Hur det nu blivit med den saken är svårt att säga efter några år med bloggande VD:ar. Den första VD-bloggen i Sverige dök upp 2004. Några som började tidigt har slutat. En VD anförde som orsak till att han slutade blogga att det var svårt att vara så ärlig och öppen som bloggformatet kräver.

Att det skulle vara ett problem beror nog på hur man är som person. Att vara tydlig med att man inte kan berätta vissa saker i bloggen är ju inget konstigt, för att vara öppen betyder ju inte att man till exempel avslöjar läget i en förhandling eller annan känslig information.  

Mer att läsa:
Läs på Kommunikationsbyrån JMW:s sida om hur Saltå Kvarn använder bloggandet både för intern och extern kommunikation - ”Intern stolthet växer genom sociala medier”

jmw.se/tag/salta-kvarn/

Om VD-bloggar i allmänhet:

kreafonbloggen.se/tag/vd-blogg/

Exempel på VD-bloggar:

fru-form2.blogspot.com/
vd-blogg.se/
bloggar.visitsweden.com/vdblogg/
skandiabanken.se/hem/Blogg/Bra-ekonomibloggen/

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill