Viktiga debatter om digital hållbarhet

Hållbara Affärer 2013: Paneldiskussioner och prisutdelningar på Grand Hotel i Stockholm.

Hållbarhet | ARTIKEL | OKT 2013

Kan den digitala tekniken hjälpa oss att skapa en mer demokratisk och hållbar värld? Denna och andra frågor diskuterades i paneldebatter vid eventet Hållbara Affärer, som i år hade temat digital hållbarhet. Dagen avrundades med prisutdelning till vinnarna av E-prize 2013, Årets Samhällskapitalist och Årets Samhällsentreprenör.

Eventet Hållbara Affärer 2013 arrangerades av tidningen Veckans Affärer och ägde rum på Grand Hotel i Stockholm. Årets tema var digital hållbarhet, som diskuterades i en rad olika paneldebatter under dagen.

Ett av de ämnen som diskuterades var den digitala teknikens betydelse i kampen för demokrati och mot korruption. Var den arabiska våren ett genombrott för sociala medier som demokratiskt verktyg? Är transparens alltid av godo? Panelen bestod av Brit Stakston, sociala medier-strateg på JMW, David Mothander, policychef Google Norden, Nils Gustafsson, doktor i politik och sociala medier vid Lunds universitet, och Åse Bergstedt, hållbarhetschef på Millicom.

Brit Stakston menade att den arabiska våren var ett exempel på hur sociala medier kan vara till hjälp för att organisera och skapa engagemang, även om själva tekniken är neutral. Hon citerade också den amerikanska människorättsaktivisten Jesse Jackson, som har sagt att "förändringen skulle ha kommit snabbare" om de hade haft tillgång till sociala medier på den afroamerikanska medborgarrättsrörelsens tid.

Transparens viktigt - men farligt

Nils Gustafsson var mer skeptisk, och poängterade att människan knappast blir annorlunda bara för att hon har tillgång till teknik.

Det är heller inte bara de "goda" som har tillgång till ny teknik - transparens kan vara livsfarligt i en diktatur. David Mothander berättade att Google avgör från fall till fall hur de ska förhålla sig till auktoritära regimers krav. Och Åse Bergstedt, hållbarhetschef på Millicom, berättade att hennes företag blev ombedda att stänga ned sms-trafiken i Kongo i samband med att det var val.

- Vi var tvungna att göra som regimen ville, men samtidigt kommunicerade vi till kunderna att det var regeringen som hade krävt att vi skulle stänga ner sms-trafiken. Det uppskattades mycket av kunderna att vi berättade det, sade Åse Bergstedt, som också berättade att man använder digitala lösningar för att bygga upp demokrati och bekämpa korruption i tredje världen.

Panelen diskuterade också om korruption är människans naturliga tillstånd. Oavsett om så är fallet eller inte så är fri kommunikation en nödvändighet för att bekämpa korruption.

Många debatter

Diskussionen om den digitala tekniken som demokratiskt verktyg var bara en av ett stort antal paneldebatter på Grand Hotel. Andra ämnen som diskuterades var hur ny teknik - exempelvis M2M, Big Data och 3D-printing - förändrar möjligheterna i verksamheten, var gränsen går mellan privat och professionellt på internet, och vilka vägar till energibesparande som erbjuds av den digitala världen. Framåt slutet av dagen hölls ett uppskattat tal av Unicef:s innovationsguru Christopher Fabian, som berättade om mobilens viktiga roll i Afrika - bland annat för att registrera barnafödslar och för att få snabba resultatsvar på HIV-test.

Dagen avrundades med prisutdelning till vinnarna av de tre utmärkelserna E-prize, Årets Samhällskapitalist och Årets Samhällsentreprenör.

Prisutdelning

E-prize delas ut av tidningen Veckans Affärer i samarbete med Eon. Priset är en belöning till små och stora företag som på ett innovativt och effektivt sätt arbetar för att spara energi och samtidigt skapa bättre affärer.

De tre lyckliga vinnarna blev Vasakronan i kategorin Fastighet och Offentlig sektor, Stena Aluminium i kategorin Stora företag och Thorn Lightning i kategorin små och medelstora företag.

Utmärkelsen Årets Samhällskapitalist tilldelades Stefan Krook, grundaren av GodEl som nu arbetar med det relativt nystartade företaget Kivra, som med sin "digitala brevlåda" vill utmana Posten.

Årets Samhällsentreprenör blev Soledad Piñero Misa, grundare av företaget Retoy - "leksaksföretaget som inte säljer några leksaker", men som använder leken som verktyg för att lära barn hållbar konsumtion och mänskliga rättigheter.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill