Viktigt att uppmärksamma goda prestationer

Svenska chefer bäst i Europa på att ge beröm, enligt en undersökning från StepStone.

Ledarskap | HR | Motivera | ARTIKEL | JAN 2013

För att känna sig motiverad att höja sin prestationsförmåga behöver man ibland känna sig uppskattad och uppmärksammad. I Sverige är vi bäst i Europa på att ge positiv feedback, enligt en ny undersökning från jobbsajten StepStone. Ändå är det bara en minoritet av de tillfrågade svenskarna som känner att de får beröm för sina prestationer.

Att beröm, uppskattning och positiv feedback är bra för motivationen är knappast någon nyhet. Trots det är det långt ifrån alla chefer som tar sig tid att ge sina medarbetare beröm för extra beundransvärda arbetsinsatser.

En undersökning från jobbsajten StepStone visar att 74 procent av anställda i Europa sällan eller aldrig får beröm av sina chefer. Detta enligt en webbenkät som genomfördes i november 2012 och besvarades av 4 400 européer i Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Holland och Sverige.

Sverige bäst

I Sverige kan vi dock glädja oss åt att våra svenska chefer är bäst i Europa på att uppmärksamma de anställdas prestationer. Trots det är det även här bara en minoritet - 41 procent - av de anställda som uppger att de uppmärksammas för sina insatser. Totalt deltog 392 svenskar i undersökningen.

I andra länder ser det dock ännu värre ut - i Danmark får 38 procent beröm av chefen, i Frankrike 35 procent. Värst är läget i Tyskland; endast 19 procent av anställda tyskar tycker att chefen visar dem uppskattning.

Många européer anser sig dock inte vara i behov av beröm från chefen. 25 procent av deltagarna i undersökningen säger att de struntar i den uteblivna uppskattningen. Störst är likgiltigheten i Frankrike, där hälften av dem som sällan eller aldrig får beröm tycker att de klarar sig lika bra utan chefens lovord.

"Demoraliserande"

Att uppmärksamma goda prestationer ligger dock i arbetsgivarens eget intresse - inte minst i tider då slimmade personalstyrkor förväntas bära företaget genom den ekonomiska krisen. StepStones marknadschef Charlotte Ulvros säger i ett pressmeddelande att brist på erkännande är demoraliserande för de anställda och kan skada företagets resultat. Hon varnar också för att företag som inte uppmärksammar sina anställdas prestationer riskerar att gå förlorande ur den allt hårdare kampen om talanger och kompetens.

- Företag där personalen är underskattad riskerar att förlora kompetent personal som kommer att börja leta efter andra jobb. Anställda som uppmärksammas och får beröm blir mer motiverade och levererar ett högre värde till organisationen, säger Charlotte Ulvros.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill