Strategisk hållbarhetskommunikation

Öppen utbildning
Kort om: Strategisk hållbarhetskommunikation
Strategisk hållbarhetskommunikation
Hållbarhet är en nödvändig del av företagets engagemang och kommunikation. För det finns mycket att vinna på att tydligt kommunicera hur företaget tar sitt ansvar. Den här kursen ger dig en mängd verktyg på hur du kan arbeta för att låta både befintliga och potentiella kunder veta att ditt företag faktiskt är ett som bryr sig om omvärlden.
Om kursen
Hållbarhet som begrepp finns överallt idag – i tidningar, på tv, online och framförallt i människors huvuden. Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att nu bli mer och mer integrerat. Som företag måste ni idag förstå denna utveckling och kunna hantera det utifrån er unika situation.
Kursen utgår från tre olika delar. Till att börja med utvecklingen i omvärlden som driver den ökade vikten av hållbarhet och effekterna detta har på ert varumärke. Därefter människans sätt att förhålla sig till hållbarhet samt de attityder och beteenden som ni måste förändra. Den tredje och största delen handlar om hur du bygger varumärke och kommunicerar med hållbarhet som redskap. Hur du engagerar människor och inte minst får dem att förstå vad ni gör samt varför ni är så bra på det.
Vi går igenom verktyg för att analysera det som mest påverkar företaget, vilka intressenter som är mest relevanta samt vilka risker och möjligheter detta medför avseende varumärke och kommunikation. Du lär dig modeller för att påverka människor till mer hållbara beslut men också hur ni ska arbeta internt på ert företag. Mest tid läggs på att lära dig vad som ska kommuniceras och hur du ska gå tillväga för att få störst effekt.
Vem är kursen för?
Kursen riktar sig till dig som är kommunikatör, PR-ansvarig, projektledare, marknadsansvarig eller liknande och ska börja/har börjat arbeta med hållbarhet på ditt företag och behöver nå ut med kommunikation av just det.
Övrig information
Ta chansen att mingla med dina kurskamrater, deltagare från de andra intensivkurserna och våra kursansvariga. Den första kursdagen anordnar vi en After Work kl 16.00-18.00 i Berghs café på plan 1.
Det här får du
- Hur hållbarhet påverkar varumärket och kommunikationen
- Omvärldsanalys – risker & möjligheter för varumärket
- Intressenter – krav och förväntningar på företaget
- Att förändra attityder och påverka mänskligt beteende till det bättre
- Hållbarhet i varumärkeskontexten – den unika betydelsen för varje varumärke
- Internt arbete och struktur för hållbarhetskommunikation
- Modeller och verktyg för hållbarhetskommunikation med bas i varumärket
- Utvärdering av hållbarhetskommunikation
Berghs School of Communication
Tel: 08-587 550 00
info@berghs.se
www.berghs.se
Följ företag:
- Följ Berghs School of Communication
Dela:
Våra utbildningar
Communication Management
Du som har siktet inställt på att bli kommunikationschef och behöver fördjupa dina kunskaper ytterligare har chansen nu. Denna kurs ger dig ett helhetsperspektiv och de insikter, inspiration och färdigheter ...
Design Leadership
Vad behöver du som ledare arbeta med för att skapa en stark designkultur inom just ditt företag?
Kommunikationschefens viktigaste verktyg
Här får du handfasta tips och de viktigaste verktygen som behövs när man arbetar som ledare inom kommunikation
PR Management
PR Management är en kurs för dig som har, eller står inför, en ledande befattning där kunskap om strategisk PR och kommunikation är centralt
Praktisk kommunikationsstrategi
Den här kursen ger dig tillämpad förståelse för strategisk kommunikation med fördjupningar inom tre delområden
Strategisk projektledning
Varumärkes- och affärsstrategi
Kursen vänder sig till kommunikatörer i ledande befattning eller seniora kommunikatörer som vill bidra till att skapa ännu mer värde i företaget
Growth Marketing
Kursen vänder sig till dig som redan arbetar med marknadsföring, till viss del eller helt och hållet, i digitala kanaler
Berghs Upgrade - Digital Design
Den här utbildningen riktar sig till dig som är verksam som grafisk designer, formgivare eller Art Director och vill utveckla dina kunskaper inom digital design och användarbeteenden