Sponsrat Innehåll från en av våra Partners

Gignation – nästa steg inom HR

Artikeln publiceras i samarbete med Roi Rekrytering.

Rekrytera | Roi Rekrytering | JULI 2019

Gig-ekonomi

Gig-ekonomi

Nästa generation, millenials, generation Y – kärt barn har många namn. Hur bemöter vi dem som föddes med Wifi och Facebook? Arbetsplatser och organisationer formas för att möta upp deras krav och ur anpassningen har ett nytt förhållningsätt dykt upp: Gignation. Gignation är en ny vinkling och ett förhållningssätt som baseras dels på digitalisering och högkonjunktur, dels på att behovet av specialister har ökat.

Bemanning, interim och konsulter

Det började lite lätt med sociala medier – och plötsligt blev hela världen tillgänglig. Sedan kom UBER- taxi, var och en blev en satellit som sedan kombinerades med att det blev allt lättare att starta bolag, fakturera och hantera allt stök som till exempel bokslut – ett sms sedan är du klar! Välkommen till Gignationen, där bemanning, interim och konsulter blir passé. Gig innebär större frihet och en chans för giggaren att välja det uppdrag som passar just nu utifrån kompetens och möjlighet. Det skapar flexibilitet både för den som behöver specialistkompetens och den som besitter den.

Är fast anställning förlegat?

Det är det absolut inte, men i en allt mer rörlig och krävande arbetsmarknad måste arbetsgivare vara mer flexibla i förhållande till hur de utvärderar och införskaffar sin arbetskraft. HR måste förhålla sig till ett nytt sätt att kommunicera kring bolaget, anställningar och Employer Branding som sträcker över generationer - Gignation är inte bara för generation Y, allt fler som tar steget att bli egna.

Är din organisation redo för giggare?

Se över vad ni har på plats och vad som behöver ordnas med. Här en kort Kom igång-lista!

  • Hur hittar ni gigggaren? Vilken plattform används och hur kommuniceras företagets behov? Ifrågasätt gärna vilka plattformar som används och om giggarna med den eftersökta kompetensen befinner sig just där. Rådfråga någon som vet!”
  • Är gruppen redo att ta in en tillfällig resurs? FIRO-modellen kan vara bra att använda i detta läget för att se var gruppen befinner sig och hur en ny resurs påverkar.
  • Hur hanteras avtalsbiten? Det finns standardavtal att använda relaterat till giggaren, men om det finns osäkerheter kring detta så kan det vara en ide att lägga tid på att rådfråga företag som hanterar giggare på löpande basis.
  • Hur ser kulturen ut på företaget?
  • När resursen är lokaliserad, finns det möjligheter för denne att prestera i företaget? Är organisation välkomnande för nya resurser och stödjer den en snabb igångsättning? Om det finns frågetecken kring detta kan det vara bra att utvärdera företagskulturen och adressera situationen kring hur en giggare påverkas samt vad som krävs för att denne ska kunna leverera.

Lycka till med att hitta er nya giggare - och skulle det uppstå funderingar eller annat så hör av dig till oss på Roi Rekrytering!

Roi Rekrytering

Följ företag:

  • Följ Roi Rekrytering

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Rekrytera

Dela:

Nyfiken på fler trender inom HR? Läs Roi Rekryterings prisade företagsblogg här!

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill