Sponsrat Innehåll från en av våra Partners

Här är förmånerna som framtidens talanger vill ha

Kommunicera | Ledarskap | Hållbarhet | HR | Coacha | SPP | MARS 2019

Jenny Rundbladh, försäljningschef och ledarskapsexpert på SPP

Jenny Rundbladh, försäljningschef och ledarskapsexpert på SPP

Arbetsmarknaden står inför ett skifte. Konkurrensen om framtidens talanger hårdnar och ställer nya krav på företagen. För att vara med och tävla om de bästa måste vi förstå vad som är viktigt för dem, menar Jenny Rundbladh, försäljningschef och ledarskapsexpert på SPP.

Enligt McKinsey Global Survey anser hela 82 procent av företagen att de inte rekryterar de bästa talangerna. Av de som lyckas rekrytera de bästa tror enbart sju procent att de kommer kunna behålla talangerna.
– Trots att kompetens är en avgörande konkurrensfördel har många företag helt enkelt för dålig koll på hur de ska kunna attrahera och behålla talanger. För några år sedan kom man långt med ett gott rykte, höga löner och ett schysst friskvårdsavtal. Idag räcker inte det, man måste tänka större i sitt erbjudande, säger Rundbladh.

Framtidens förmånspaket

För yngre generationer har värderingar, flexibilitet och trygghet seglat upp som prioriterade områden när man står i valet av arbetsgivare. Enligt Rundbladh ger ett förmånspaket en unik möjlighet att spegla just detta. 
– Det kan handla om allt från trygghet här och nu i form av en hälsoförsäkring till en mer långsiktig flexibilitet i form av en bra pension. Villkor, val av leverantörer och hur man sen lyfter dessa förmåner till sina anställda säger också en del om företagets värderingar.

Pensionslösning allt viktigare

Jobba längre och vara nöjd med mindre är knappast något man motiverar framtidens talanger med konstaterar Rundbladh utifrån de senaste årens debatt om låga pensioner.
– Glädjande nog inser fler och fler unga värdet av en bra tjänstepension, så här har du som arbetsgivare möjlighet att göra stor skillnad. Genom att erbjuda en hållbar pensionslösning så ger du dina anställda både en bra pension och en bra värld att gå i pension i, avslutar Rundbladh.

Jennys tre tips för ett attraktivt förmånspaket:

1. Förmånscoaching

Ta in hjälp för att se över era befintliga förmåner. Svarar de upp mot dina anställdas behov och förväntningar? Representerar de vad du som arbetsgivare står för? Om inte, ta hjälp för att hitta rätt i djungeln av erbjudanden.

2. Ambassadörer

Nyanställning, löneförhandling, utvecklingssamtal, kick off och frukostseminarier – ta varje chans att informera och inspirera dina anställda om ert förmånspaket. Styrkan i upprepning är att förmånerna faktiskt kommer att användas – och de är först då de får ett verkligt värde.

3. Hållbar företagskultur

Gör aktiva val även utanför själva affärsverksamheten som stärker företagets värderingar. Pension är för de flesta tjänsteföretag den största kostnaden näst efter lön, genom att till exempel välja hållbara pensioner för de anställda så har det en reell effekt på företagets hållbarhetsarbete.

Vill du boka in en förmånscoaching med SPP?

Källa för McKinsey rapporten: "McKinsey Global Survey: War for talent 2000".

SPP

Följ företag:

  • Följ SPP

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap
  • Hållbarhet
  • HR
  • Coacha

Dela:

Vill du boka in en förmånscoaching med SPP?

Källa för McKinsey rapporten: "McKinsey Global Survey: War for talent 2000".

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill