Menu

Ta en paus och ladda om

Lena Mangell: ”Om man ständigt är uppkopplad vid datorn eller mobilen, och ständigt fokuserad, blir ’hjärnmuskeln’ utmattad och kan inte vara effektiv.”
Ta en paus och ladda om

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.

Artikeln publicerades första gången 9 juni 2016.

Hjärnan är som en muskel som också kan bli trött och den behöver pauser för att må bra och vara effektiv. Om man ständigt är uppkopplad vid datorn eller mobilen, och ständigt fokuserad, blir ”hjärnmuskeln” utmattad och kan inte vara effektiv.

Men i dagens arbetsliv tycks vi tro att vi är som datamaskiner som bara ska prestera hela tiden utan att ta pauser. Vi tar bättre hand om våra bilar än oss själva. En bil får regelbunden service och bränsle. Men hur tar du hand om dig själv och din hjärna för att vara hållbar, må bra och vara produktiv?

Om man arbetar koncentrerat alltför länge åtgår en massa energi från hjärnan och man tappar till slut koncentrationen, blir lättare distraherad, får tunnelseende och blir mindre effektiv. Den senaste hjärnforskningen ger nya rön som alla chefer och medarbetare bör ha kunskap om.

Professorn i medicinsk vetenskap Michael Nilsson (chef för Medical Research Institute, Australien och gästprofessor vid Göteborgs Universitet) säger: ”Uppkoppling utan avbrott kan leda till långvariga förändringar i hjärnans nätverk i stället för till normal aktivering. Detta i sin tur kan medföra påverkan på en individs personlighet.”

Med denna viktiga kunskap bör alla ställa frågorna: Vilket ansvar tar jag för min hjärna? Vilket ansvar tar jag som arbetsgivare för kunskapsarbetarnas hjärnor?

En undersökning visar att man blir mer effektiv om man varvar arbete under cirka 50 minuter med cirka 17 minuters paus. Tänk om vi kunde ta hänsyn till det i vårt arbetsliv! Att sitta på sin stol vid en dataskärm och få en massa intryck från 8.00- 18.00 är inte att vara effektiv. Många äter till och med sin lunch vid dataskärmen!

Varför finns det inte en skön soffa, ett tyst rum för meditation och mindfulness, en massagefåtölj på alla kontor? Företaget Google har förstått att både den fysiska och den psykosociala miljön är viktig för medarbetarnas kreativitet och välmående, och har en anpassad miljö med ytor för avkoppling under arbetsdagen. De erbjuder också populära kurser i personlig utveckling och i mindfulness till sina medarbetare.

Mindfulness

Att lära sig mindfulness och meditation borde vara naturligt för alla, inom skolan, vården och arbetslivet, på ledarutbildningar. Mindfulness är ett av de områden som det forskas mest på just nu. Det kommer minst två forskningsrapporter per dag. Mindfulness har stora effekter på hjärnans kapacitet. Man har scannat munkars hjärnor (munkar som har mediterat länge) med magnetkameror under meditation. Man har då sett att amygdala (vårt rädslocenter) är betydligt mindre hos munkarna än hos någon som sällan eller aldrig mediterar. De reagerar inte lika starkt på olika hot utan är lugnare och mer fokuserade. (Vill du läsa en intressant bok, så läs ”Mindfulness i hjärnan” av Åsa Nilsonne)

Paus i samtal

Forskning från Göteborgs Universitet (2015) visar att även när vi pratar med varandra behöver vi ”pausa” medan vi pratar. Inte bara för att tänka ut vad vi ska säga härnäst utan också för att verkligen förstå vad som har sagts. Låt tystnaden ta plats i samtalet och ge utrymme för reflektionen. Ställ frågor och lyssna på svaret. Genom att lyssna så hinner din hjärna ta en paus och bearbeta vad som sägs. Idag inleder många organisationer sina ledningsgruppsmöten med att ta en paus och meditera en kort stund tillsammans i grupp. Det har då visat sig att mötena blir mer fokuserade och effektiva.

En paus hos chefcoachen

Jag arbetar med att stödja chefer i deras arbetssituation och är bollplank/coach. Vi träffas 1-2 gånger/månad och chefen får möjlighet att reflektera över både sig själv och sin verksamhet. I mina ”ta en paus”-program är mindfulness ett viktigt inslag under coachingsamtalen. Som chef bör du lära dig hur du kan hantera dig själv och din stress. Du påverkar dina medarbetare genom ditt sätt att vara och agera på. Är man stressad så syns det i hela kroppsspråket. Du läcker stress genom ditt sätt att tala på, din attityd och dina kroppsrörelser. Du fattar också sämre beslut när du är stressad. Mindfulness kan få dig att gå ner i varv och bli mer närvarande. Själva samtalet bidrar till reflektion och pauser i tankegångarna. Chefscoaching är nödvändigt för många chefer idag och borde ingå i alla ledarutvecklingsprogram.

När vi nu vet så mycket om hur hjärnan påverkas och att den kan förändras, så uppmanar jag dig att ett större ansvar för din hjärna!

Ta pauser regelbundet!

På Jobbet

1.    Res på dig från skrivbordet med jämna mellanrum
2.    Lämna datorn en stund och gå en runda på kontoret
3.    Prata med en kollega
4.    Ta en promenad på lunchen
5.    Fokusera på din andning
6.    Träna på lunchen
7.    Gör en kort mindfulnessövning/yoga på 10 minuter
8.    Lyssna på musik
9.    Prata med en coach/mentor regelbundet

På fritiden

1.    Träffa vänner och familj
2.    Träna
3.    Gå en promenad
4.    Läs en bok
5.    Gå på bio/kulturell aktivitet
6.    Sjung, lyssna på musik
7.    Gå i skogen, vid havet, var i naturen
8.    Meditera, mindfulnessövning


Du kanske även gillar

Hjärnan mår bra av social anknytning. Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera...

Nyexaminerade kvinnliga ingenjörer får lägre lön - trots bättre betyg. Löneskillnader mellan kvinnor och män är fortfarande en realitet...

Wise Happiness 2014: Två tredjedelar av svenskarna är lyckliga - men kraven på tillgänglighet skapar stress. Svenskar är mer stressade på fritiden än på jobbet,...

Anna Remnelius, vd Hudson: "Vi vill tänka mångfald i minsta rörelse." De flesta stora företag och myndigheter har idag en mångfaldspolicy...

Verksamhetens syfte är viktigare än företagskultur och karriärmöjligheter, enligt ny undersökning. Att arbeta för en organisation som har ett tydligt syfte eller mål...

Trendspanare Kjell Lindström och Niklas Lång: ”Med tanke på de enorma summor som de flesta organisationer lägger på möten av olika slag, borde det vara en högprioriterad strategisk ledningsfråga.” Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge...

Gästskribenterna Alexandra Thomas och Jonas Roth om att leda med insikt: ”Till syvende och sist handlar ledarskap om vad du gör med det du har och vem du är som ledare. Och hur vet man egentligen det?” Allt fler ledare idag inser vikten av att förstå sig själv p...

"Det är både lite obehagligt och svårt att börja göra tvärtom. Idag förstår jag varför, det finns liksom inga kopplingar i hjärnan för att utföra en ny eller ovan handling." Tyvärr, eller turligt nog, gäller inte gamla sanningar längre....

Ökad övertid måste balanseras med nya regler, menar TCO. Övertidsarbetet fortsätter att öka bland svenska tjänstem...

"Tidningen Forbes har sammanfattat det på följande vis: 'Annorlunda är inte alltid bättre. Men det som är bättre är alltid annorlunda'." Likriktning, konformism och normalitet brukar sällan frambringa genidrag...

  • Ledning

Att anställa en extern ledare kan vara en svår och riskfylld process, både för bolaget och för den tilltänkta personen. Förbereder man ledarskiftet väl och tar rätt steg i rätt ordning finns det en fantastisk tillväxtpotential för företaget. Hastar man igenom och inte tar uppgiften på allvar väntar det motsatta. 

  • Motivera

Naturen gav oss den fantastiska möjligheten att tänka och skapa våra virtuella tankevärldar med hjärnan. Denna härligt röriga och smarta kombo av 100 miljarder neuroner där alla våra kalkyleringar, planeringar och livsfunderingar bor. Ett med tiden alltmer personligt inrett huvudkontor där vi kan bygga scenarier om framtiden och relatera till dåtiden. Och där allt annat som kommunikation, överlevnadsstrategier, statusmarkörer och personligt ledarskap knådas och bearbetas. Rädslor, glädje och eufori. Ditt eget du!

  • Ledarskap

Som chef har du hela tiden medarbetare runt omkring dig: Någon pockar på uppmärksamhet. Någon vill stämma av något. Någon vill ha hjälp att prioritera. Någon vill ha ett klargörande. Detta är ju själva poängen med organisationen... som ledare kan du inte fullfölja verksamhetens uppdrag på egen hand, utan ska snarare ha fokus på att styra, leda och följa upp i syfte att säkerställa att medarbetarna gör rätt saker på ett effektivt sätt så att ni tillsammans skapar största möjliga nytta och värde för kunden. Med andra ord, du är inte ensam, men innebär det att du aldrig känner dig ensam?

  • Hälsa

Vi kan lika bra slänga ut tanken på balans med badvattnet. Det skapar bara stress att sträva efter den perfekta balansen i livet, hur många kurser vi än går på. Det är vettigare att finna en balans i obalansen. Att ständigt jaga perfektion är både ohälsosamt och ineffektivt.

  • Ledarskap

I den första artikeln om hjärnans elasticitet gick vi igenom nio olika egenskaper som är typiska för människor med en hög grad av ”elastisk” förmåga. Vi konstaterade att dessa egenskaper är av avgörande vikt för att nå dit vi vill i karriären och i livet.
Men hur gör man då för att utveckla sin elasticitet? I del 2 ska vi titta närmare på åtta olika tekniker för att utveckla rätt mindset i en föränderlig värld.

  • Projektleda

”Det du förväntar dig är det du upplever…” Visste du att du avgör om ditt projekt kommer att ha väl fungerande kommunikation med intressenterna eller inte? I rollen som projektledare har vi ofta fokus på förväntningar – det vill säga de förväntningar som finns hos projektets intressenter. Det är inte alltid lätt att hitta rätt; frågor som kommer upp är till exempel vad som är möjligt och hur långt man kan, och borde, sträcka sig i form av anpassningar. Det här är frågor vi som projektledare brottas med dagligen. Tänk om det faktiskt finns en silver bullet för detta? Visst vore det häftigt?

  • Kommunicera

Ofta har du publikens intressse från första början - men hur behåller du människors uppmärksamshet hela vägen? Anna Bellman ger användbara råd kring hur du håller energin uppe när du pratar inför större grupper. Bland annat får du lära dig knep såsom tresekundersregeln... Här ser du andra delen i hennes videoserie om presentationsteknik där hon delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

  • Motivationsbloggen

Är det okej att arbeta med en sak och tycka något annat på fritiden? Polisen har sitt välkända fall med Göran Lindberg som enligt hans Wikipediasida ”var en drivande kraft för att uppmärksamma problem kring könsdiskriminering, sexuella trakasserier och våld mot kvinnor, särskilt bland poliser” men som dömdes för bland annat grov våldtäkt och sexköp. Det är ett drastiskt och olagligt, extremt exempel, men tv-rutan symboliserar det du gör utanför arbetet. Vilka tv-program väljer du att se? Engagerar du dig i någon förening? Är du politiskt aktiv? Hur ser din familj ut?

  • Motivera

Hade du tänkt att lägga om din diet, gå upp en timme tidigare varje morgon eller sluta röka? Att pröva någonting nytt i 30 dagar kan vara ett smart och enkelt sätt att utmana sig själv utan att sätta ribban alltför högt. En månad är tillräckligt lång tid för att den nya vanan ska fastna - men ändå inte längre än att experimentet känns överkomligt.

  • Kommunicera

Att vara pirrig när du ska tala inför större grupper är bra, att vara förlamad av nervositet är riktigt dåligt. Känner du igen dig? Det är det många som gör... Men det finns metoder för att minska stresspåslaget och bli kompis med rampljuset. Första delen i Anna Bellmans serie om presentationsteknik foksuerar på det som drabbar så många: nervositet. Anna delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

  • Coacha

Det finns många undersökningar som visar att alltför många människor i arbetslivet idag inte använder alla sina drivkrafter, inte känner sig motiverade och saknar balans i livet. Det medför att de upplever ohälsa i form av inre stress som leder till psykiska och fysiska åkommor med sjukskrivningar som följd. Idag är till exempel utmattningsdepression en stor orsak till sjukskrivningar. Det behöver inte gå så långt att man blir sjukskriven - man kan ändå känna brist på motivation på arbetet.

  • Projektleda

– Jamen, jag vet ju att jag inte är kreativ!
I många år var jag helt övertygad om att jag inte är kreativ. Så fort en uppgift uttryckligen krävde kreativitet och nytänkande så låste det sig. Ibland utan att jag ens märkte det. Men innerst inne ”visste” jag ju att jag inte var kreativ, att jag var urdålig på att skapa och tänka nytt.

  • Ledarskap

Det tog Sara Lund drygt 50 år att komma ut ur garderoben. Under dessa år hade Sara hållits gömd och dold för omgivningen, detta trots att hon var en central del av Claes Schmidt. Claes hade inte vågat visa upp henne av rädsla för vad andra skulle tycka och tänka. Men från den dagen Claes visade upp Sara har han aldrig mött det han var så rädd för – snarare tvärtom.

  • Hälsa

Slår du ihjäl en mygga i sommar gör du av med mindre hjärnenergi än när du vilar. Det är lätt att inbilla sig att hjärnan får vila när vi slappar, till exempel under semestern. Men hjärnan är komplex och går inte alltid att förstå utifrån våra vanliga föreställningar. Neurologisk forskning visar att viloläge för kroppen inte betyder vila för hjärnan. Det är till och med så att hjärnan arbetar för högtryck när vi lämnar den ifred.

  • Motivationsbloggen

Under många år arbetade jag som brevbärare i en lokal under Kungliga Tennishallen på Gärdet. Lokalen var stor och vi hade en bastu vilket kändes lyxigt, men det som utmärkte den var att den saknade fönster. Det är konstigt att inte se väder och dygnet skifta. Den fönsterruta jag tar upp här är dock en metafor så det hade fungerat alldeles utmärkt att knalla in där och se hur vår fönsterruta såg ut.

  • Kommunicera

... inställningen är lika främmande som vanlig. Allt för många tror att när de har kommunicerat något, så är ansvaret att förstå budskapet hos mottagaren. Ingenting kan vara mer fel. Men ändå är det så vanligt.